Publicerat Januari 9, 200620 yr Har sett att det finns fler än jag som har tyskterrier... min är inte gammal än och har inte påbörjat injagning än, bara viltspår. Folk säger olika saker vart man än vänder sig, min fråga lyder : Jag ska ha min hund som "kortdrivare", ska man inte köra hunden i gryt då ?? Med tanke på att man vill ju inte att hunden går i gryt när man t ex jagar rådjur.... Eller hur funkar det för er andra??
Publicerat Januari 10, 200620 yr Tysken är snabb att lära, var tydlig med rutinerna vid jakt ovan jord och under jord, min lärde sig snabbt vad son gäller för dagen. Tex. om det är ovan jord jakt så åker pejlen på efter lite små cermonier, är det grytjakt så åker grytpejlen på innan nedsläpp och hunden bärs i famnen en liten bit innan den får gå iväg. Helt 100% är man nog inte på att hunden skippar ett gryt vid klövviltsjakt, iaf inte om hunden hittar en räv som slinker ner men då spelar nog det inte någon roll om den har fått gryt träning eller ej Det är mitt tips iaf
Publicerat Januari 10, 200620 yr Helt 100% är man nog inte på att hunden skippar ett gryt vid klövviltsjakt, iaf inte om hunden hittar en räv som slinker ner men då spelar nog det inte någon roll om den har fått gryt träning eller ej Nä, det är väl risk för det, dom har ju det i sig ;D
Publicerat Januari 10, 200620 yr Nä, det är väl risk för det, dom har ju det i sig ;D Vi har med en jaktkompis 2 st hanar ur samma kull, där båda tyskar funkar kanon på klövdjur.. Lite skillnader på sök och drevtider kanske, men det håller på och jämnar ut sig med åldern.. Men en stor skillnad är att kompisens hane har valt ofta att gå under ifall drevdjuren passerat förbi ett gryt, eller om söket varit tomt.. Min tysk har aldrig gått i gryt (ännu) från klövdjursdrev, däremot har han gått ur gryt (med djur i) och startat ett klövdjursdrev.. (hjortarna låg ovanpå grytet) Så tycks lite bero på hurudant exemplar man fått.. Går säkert att skola med rutiner såsom Alfie beskrev...
Publicerat Januari 12, 200620 yr Fortsätt att träna Viltspår så länge, hunden är ändå för ung för gryt. Grytet kommer din hund att gå ner i sedan vilket du vill eller inte. Även att det finns matchokillar som tycker att grytträning är häftigt, bry dig inte det, det är du som förhoppninsvis bestämmer hur du vill ha det i framtiden. Förutsättningarna finns hos hunden, nu är det du och ingen annan som ska förvalta det.
Publicerat Januari 12, 200620 yr Fortsätt att träna Viltspår så länge, hunden är ändå för ung för gryt. Grytet kommer din hund att gå ner i sedan vilket du vill eller inte. Även att det finns matchokillar som tycker att grytträning är häftigt, bry dig inte det, det är du som förhoppninsvis bestämmer hur du vill ha det i framtiden. Förutsättningarna finns hos hunden, nu är det du och ingen annan som ska förvalta det. Hallå jannepson, givetvis är det långt kvar till ett sådan "senario", har ändå inte för avsikt att använda min till gryt men tycker att det är spännande att se hur det funkar för andra hälsa Yvonne