Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad tycker björnjägarna i Dalarna och Gävleborgs län

Featured Replies

Publicerat

Det är inte alla björnjägare som tycker att förra årets kvot på 35 björnar för Dalarna behöver höjas så mycket i höst. Jakt & Jägare har frågat tre kända björnjägare i Dalarna, som även jagar en hel del i Gävleborgs län, om vilken björntilldelning de vill ha i Dalarna.

Kan vara intressant att höra vad övriga björnjägare säger om det här med 50 björnar kanske ska tilldelas .

Står mer på: http://www.jaktojagare.se/se/article.php?i...p;context=60321

Publicerat

Jag är inte förvånad, även om jag aldrig jagat björn i Dalarna men känslan är att björnen snarare är på väg ner i Dalarna, och att det kanske borde ha gjorts ngt lite tidigare. Gävleborg däremot tål nog en betydligt högre avskjutning, kanske även Västernorrland.

Nu minns jag inte riktigt men värt att studera är kanske hur kvoterna fylldes ifjol, har för mig att Gävleborg var i särklass snabbast?

Tomas

Publicerat
  • Författare

Enligt björnforskarna varken ökar eller minskar stammen här i Norra Dalarna utan vi har inte plats för fler björnar. Vi som bor här i skogen i NÖ Dalarna ser ungefär lika mycket björn som åren innan och spår finns överallt på alla skogvägar.

Själv tror jag att skjuter man femtio björnar varav 15 ska kvoteras till N Dalarna så får man en liten minskning av stammen.

Publicerat
Enligt björnforskarna varken ökar eller minskar stammen här i Norra Dalarna utan vi har inte plats för fler björnar. Vi som bor här i skogen i NÖ Dalarna ser ungefär lika mycket björn som åren innan och spår finns överallt på alla skogvägar.

Själv tror jag att skjuter man femtio björnar varav 15 ska kvoteras till N Dalarna så får man en liten minskning av stammen.

Hur menar du med inte plats för fler? Har ni nått ett maxtak?

Utan att misstro dina uppgifter, kan du källhänvisa till björnforskarnas uppgifter?

Publicerat
  • Författare

Det är mycket enkelt för det är mr: björnforskare själv Sven Brunnberg som sagt det åt mig.

Publicerat

Det finns ca 530 björnar i gävleborgs län enligt dna analyser och stammen ökar med 10 procent varje år mao så skjuter vi 50 björnar så ökar stammen ändå. Personligen tycker jag det LÅTER mycket med 50 men det är inte det om man tittar på stammen här hemma på mina marker,men då har dom ju nästan varit fridlyst p.g.a bolagets höga fallavgifter på björn.

Jag skulle tro att den höga kvoten välkommnas av gråbens älskare också för det blir det mindre björn så blir det mer älg över till den gråa pesten.

Publicerat
Det är mycket enkelt för det är mr: björnforskare själv Sven Brunnberg som sagt det åt mig.

Jo visst men det blir som lämpligare om det finns att läsa någonstans. Det man har hört från en person brukar förändras innan det nått nästa. (Har jag hört)