Jump to content

pilbåge för amatör

marcus.söderlund

Recommended Posts

marcus.söderlund

söker åt en kompis räkning. då vi skaffa en sån där skitbåge för 250kr med skitpilar så kom vi fram till att de va jäkligt skoj o bara skjuta lite.

hmm kommer inte ihåg men tror de fanns något som hette fondprodukter Cobra ( cobra va modellen ) o dom går för runt 600-1200kr beroende på om de är med några pilar eller avtryckare.

så ja ingen värstingsak inte. utan en som är rolig o skjuta med hemma bara -_-

kom gärna med förslag. billigt är bra :rolleyes:

marcus.söderlund

haha nä tänkte faktiskt lite seriösare saker. fondprodukter cobra liknande?

den kan väl inte va helt värdelös för dom som bara vill testa lite hemma på 5-20m typ? med riktiga kolfiberpinnar för dom trä vi hade va värdelösa!! nä de ska fan va riktig spets o inge plast som vi fick med på köpet. o träskaftet eller va de heter gick av så fort de råka vika sig 1 grad typ :)

ThomasMamre

:) tror tyvärr du kommer få svårt att hitta något som "bara" för kosta några hundra! vore jag din vän så skulle lägga på några kronor! så kommer han få ut sååååå mycket mer av skyttet! även om de bara e på skoj!...

Mvh

jimbolo

Vi vänder frågan lite ist (eftersom ja själv gått i tankarna)

Vad kostar en av de billigare skyttebågarna? (ej comp. eller för jakt)

Borde ju finnas en uppsjö beg att få tag i?

Inte pysslat med pilbåge på sista 25åren så ja har absolut ingen koll men en billig skytte båge skulle alltid få plats i min garderob tills jakt blir aktuell i Sverige.

Då SKA de stå en riktig båge i skåpet!

marcus.söderlund
:ph34r: tror tyvärr du kommer få svårt att hitta något som "bara" för kosta några hundra! vore jag din vän så skulle lägga på några kronor! så kommer han få ut sååååå mycket mer av skyttet! även om de bara e på skoj!...

Mvh

så cobra funkar inte helt enkelt? jo visst kan man lägga på lite. gissar att man får fan så mkt mer båge för 2-3000kr MEN de är inte aktuellt då de inte är seriöst alls o ja bara en kul grej så man vill ju inte lägga mkt pengar på allt. räcker ju med vapnerna som kostar multum.

Vi vänder frågan lite ist (eftersom ja själv gått i tankarna)

Vad kostar en av de billigare skyttebågarna? (ej comp. eller för jakt)

Borde ju finnas en uppsjö beg att få tag i?

Inte pysslat med pilbåge på sista 25åren så ja har absolut ingen koll men en billig skytte båge skulle alltid få plats i min garderob tills jakt blir aktuell i Sverige.

Då SKA de stå en riktig båge i skåpet!

beg borde ju rimligen finnas. o de finns de säkert. bara att man ska väl känna några som känner någon som har eller något i den stilen =/

bågjakt skulle jag kunna tänka mig. bra jäkla fart i pilarna som vi skjuter o vi skjuter riktiga skitpilar rent ut sagt :lol: o bågen oxå för den delen :huh:

ground n pound

Hej gå in på www.scandinavianbowhunting.com sök på pilbågar, recurv, Det finns 2 st som kanske är passande i pris för ditt ändamål en Samik atoZ tredelat sk recurv båge för 995kr sen Samik mind 10 ca 1495kr, den är lite mer styrka i. Men om du ska ha den i trädgården på 5 m eller vad du sa så räcker atoZ på ca 32 pound styrka gott o väl den andra är på ca 38 pound sen ett par aluminium pilar som passar kan du nog få för ca 60-80kr st, Det är en helt okej båge som inte är nåt "skit" mest bara billigt jämfört vad man får för pengarna. mvh

Finns kanske ingne bild på den där,men sök på youtube på den annars eller nåt så får du nog upp nåt

mvh

]

marcus.söderlund

tackar. de va ett bra svar de. annars ha de blivit lite motfrågor mest :huh:

de tipset tackar jag för. hur "stor" skillnad är de egentligen på 32 pound o 38? om man ser om man nu skulle bli "duktig" o träffa tavlan på 5m o vill öka lite. kanske 25m o testa på 35-45m ( då endast för skojs skull o absolut inte för de räknas med o träffa alls :lol: )

så ja korta håll är ju de som de räknas med :ph34r:

ground n pound

32# pound styrka räcker gott o väl i trädgården på ca 15m, risken är dock rätt stor att du inom kort kommer önska att du borde lagt till en femhundring och köpt den med 38# istället, för det skiljer trots allt lite grann. Sen om jag inte minns fel så är just de bågarna relativt lätta att sälja till bågskytteklubbar om du vill sälja den.

mvh

marcus.söderlund

väldigt bra svar de tackar jag för. man sj blir ju mer o mer sugen på o skjuta nu ju! :huh:

de är skitskoj med den skitbågen han hade. väldigt underhållande o skratta o skjuta lite :ph34r:

ThomasMamre

:D håller med Gruond n pound. köper ni en Samik så kommer du inte bli besviken! det är väldigt mycket pilbåge för pengarna. köpte en sådan till mina killar förra året och den e dom mycket nöjd med!

ni kommer få riktigt kul med den i sommar tror jag!

Lycka till

Mamre

haha nä tänkte faktiskt lite seriösare saker. fondprodukter cobra liknande?

den kan väl inte va helt värdelös för dom som bara vill testa lite hemma på 5-20m typ? med riktiga kolfiberpinnar för dom trä vi hade va värdelösa!! nä de ska fan va riktig spets o inge plast som vi fick med på köpet. o träskaftet eller va de heter gick av så fort de råka vika sig 1 grad typ :D

En sak bara ! Köper du trots allt en Cobra så är det ett problem. Du behöver bågpress för att ändra draglängden.

Portabel bågpress kostar 600kr+ .

Cobra är nämligen ställbar i 3 olika draglängder. Man måste pressa ihop bågen för att ändra draglängden.

Du måste ha en draglängd som passar dej. Annars blir det inget bra skytte. Nästan helt rak vänsterarm och strängen vid mungipan.

Gör du fel med bågpressen så skiter det sig och du står utan båge. (trasig sträng och kablar eller cam.

Gäller Cobra och Gladiator som de också säljer.

Köper du en riktig båge så finns det moduler att ändra draglängden med ... utan bågpress.

Bara så du vet. :D

tackar. de va ett bra svar de. annars ha de blivit lite motfrågor mest :D

de tipset tackar jag för. hur "stor" skillnad är de egentligen på 32 pound o 38? om man ser om man nu skulle bli "duktig" o träffa tavlan på 5m o vill öka lite. kanske 25m o testa på 35-45m ( då endast för skojs skull o absolut inte för de räknas med o träffa alls :D )

så ja korta håll är ju de som de räknas med :D

Vi har en tjej i 13 klassen som skjuter 40 m med sin 28# recurve o hon har inga problem att träffa i gult i alla fall :)

ground n pound

Min son som är 7 år skjuter 50 m med sin samick på 14#. Dock ser han ut att sikta mot stjärnorna när han skjuter på det avståndet :D

ground n pound

Hej, Jag tror nog att det gott o väl räcker med samick bågen som jag nämnde förut. Dels då den är helt ny från affär och att den kostar halva summan :rolleyes: Ett par pilar kostar ju lite,men det kanske blir lite "overkill" att betala 2500kr och få med massa xtra saker som verkar ingå där. som man kanske inte behöver hemma på gården ju

( kontakta affären jag nämnde på måndag och bågen blir hemskickad redan samma dag en hundring i frakt ca :P