Publicerat Maj 28, 201015 yr För att ge min pesonliga åsikt på vissa frågor o ställa några egna.... Sköt min första bäver sista dagen på säsongen i år, mi nfarbror gav mig rådet att hålla efter huvudet på dem, då 2 skotttillfällen inte ges, snarare bom, eller direkt träff. Sänkte min första bäver klockrent med ett skott, strax bakom huvudet i sidan, vid flåning (västgötska) o styckning så var det bara ett ingångshål (norma, 30.06) och en krossad nacke/övre halskotpelare/rygg.. bra effekt ungefär knall o fall på ett rådjur.. Vad avser själva jakt förfarande så var det sjätte tillfället vid bäcken o då visste jag tre olika platser de kunde gå uppp på, sköt den i skymmningen efter mkt förspaning... Precis som ett eldöverfall, Rangers lead the way..
Publicerat Maj 28, 201015 yr Författare .. min fråga givetvis, jag har låren "filen" och ryggen i frysen, hur anrättar jag de p åbästa sätt, bävergällen har jag kastat då jag dricker bättre sprit än så....
Publicerat Maj 29, 201015 yr .. min fråga givetvis, jag har låren "filen" och ryggen i frysen, hur anrättar jag de p åbästa sätt, bävergällen har jag kastat då jag dricker bättre sprit än så.... ...och en bäverhojt är inte fy skam. Pga att jag bor i norra landsändan så har jag torkat ett bäverlår och det på samma sätt som jag torkar älgkött. Vissa gör bävergryta på köttet.
Publicerat Maj 29, 201015 yr Skickar in på närmaste rökeri, eller röker köttet själv! Stor plåtburk (köp en gammal kaffelåda på loppis) lägg sågspån från al och enris i botten på burken köttet liggandes på galler eller hängandes i snören inuti burken. Locket på. Ställ burken på glöden i några timmar. Kolla till lite då och då och vänd om nödvändigt.