Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

lågt Självförtroende !

Featured Replies

Publicerat

Har en vit älghund, vars självkänsla verkar saknas !, blir bara värre och värre.

Han är världens enklaste hund ha annars, lydig, lyssnar på en gång, och med folk han känner är han bra,

Men då är nackdelen.. nya människor då skäller han och raggen blir enorm.. är skvätt rädd, rädd för de mesta, och blev inte bättre då jag tog en jämthundsvalp, testat de mesta snart för få han bättre tills mod, social träning mer än väl, många mässor har han varit på, fått följa överallt,träffar många hundar, osv! men blir inte bättre, men i skogen har han självförtroende så det räcker, där har jag inte några problem som tur är! Någon som har samma erfarenhet av en skvätt rädd hund? hur man ska gå till väga.. skulle vara roligt ha en hund som inte är rädd för en papperspåse som råkar landa på golvet. :D

Publicerat
Har en vit älghund, vars självkänsla verkar saknas !, blir bara värre och värre.

Han är världens enklaste hund ha annars, lydig, lyssnar på en gång, och med folk han känner är han bra,

Men då är nackdelen.. nya människor då skäller han och raggen blir enorm.. är skvätt rädd, rädd för de mesta, och blev inte bättre då jag tog en jämthundsvalp, testat de mesta snart för få han bättre tills mod, social träning mer än väl, många mässor har han varit på, fått följa överallt,träffar många hundar, osv! men blir inte bättre, men i skogen har han självförtroende så det räcker, där har jag inte några problem som tur är! Någon som har samma erfarenhet av en skvätt rädd hund? hur man ska gå till väga.. skulle vara roligt ha en hund som inte är rädd för en papperspåse som råkar landa på golvet. :D

Har en gamal labbe som är rädd för hårda golv (typ klickgolv), trappor, små skvätten om det händer något plötsligt.

Har försökt träna, locka mm. Men jag har fått inse att vissa hundar har sina hjärnspöken och om det inte är stora problem för hunden så får man acceptera hur dom är. Det är bara att se till att hunden är trygg och inte tvinga in den i situationer den inte klarar av att hantera.

Publicerat

Beteenden som sådana du beskriver har allt med nedärvd dålig mentalitet att göra och är inget som man kan få bort tyvärr.

Tråkigt, men sant.

Vore jag du skulle jag i möjligaste mån förutse och undvika att utsätta hunden för saker den inte klarar av att bearbeta mentalt på ett normalt sätt. Mindre stress för hunden på det viset, men mer jobb för dig som ägare.

Publicerat
  • Författare

okej.. Ja givetvis var jag tvungen få en sån.. helst då båda föräldrarna är björnhundar.. :D men som sagt han är trygg i skogen ! är bara hemma han visar dåligt psyke, och har nyligt flyttat 50 mil, jobbar mycket osv, så tiden blir lite sämre med han nu!, plus skaffat en till hund, men den är tvärtom! den verkar ha hur mycke psyke som helst :(

Publicerat

Han stärks inte av att vara med utan nästan tvärtom, det handlar om en brist i modet och dåliga nerver han bygger på sig istället för att bygga upp sig, att föräldrarna är bra kan vara en god förutsättning att en del valpar i kullen blir bra men nästan aldrig hela kullen, en hund som skulle bo i hundgård eller i himlen, jag har inte träffat hunden men som du beskriver det så skulle jag valt det senare.

En del saker kan man påverka och bygga upp hunden med men inte mod och nerver, hur gammal är hunden?

Publicerat
okej.. Ja givetvis var jag tvungen få en sån..

Trist, men som sagt: låt hunden slippa situationer den inte kan hantera mentalt om du ska ha den kvar.

Jag är dock böjd att hålla med Pertan och själv hade jag nog avlivat den pga bristerna i mentaliteten tyvärr. Det är så svårt (och påfrestande) att ha koll jämt i vardagen så att inget händer och när det händer går det så snabbt att man oftast inte hinner reagera dessvärre.

Publicerat
  • Författare

Ja han är strax 2 år. så kan ju vara sen könsmognad. Men får se efter hösten om det blivit nått bättre ! för är inte rädd han ska anfalla någon, eller vara aggressiv! för det är världens lättaste hund annars, han märks inte av eller nått sånt , är bra med valpen, lite väl snäll bara. men däremot blir han bara mer och mer skvätt rädd! så får se.. känns inge vidare behöva ta bort sin första hund heller utan ha försökt iaf ! Nu senaste dagarna har han visa lite bättre mod iaf.. bara hoppas det fortsätter! Tränar han mycket nu också, är positiv med alla grejer han får göra,.