Hoppa till innehåll

Ej godkänt vapenskåp


swinxs

Recommended Posts

Tja läste i svenskjakt nr 5 att dom gammla vapenskåpen som har låskolvar som går uppåt och neråt inte kommer att vara godkända efter 2011. Tyvär har jag just ett sådant betyder det att jag måste byta skåp nu eller är det bara att köra på med det jag har?

Känns så fruktansvärt surt att behöva byta skåp då det inte verkar finnas någon direkt anledning till det förutom att någon har bestämmt det.

/Swinxs

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det finns skåp som var godkända enligt den tidigare klassningen och som blev "uppklassade" till den nya standarden utan att det blev gjorda några ändringar på dem?

Det enklaste är väl att kolla vilka modeller som är godkända och om du har en från den tillverkaren eller rent av en sådan modell och sedan höra med tillverkaren om även ditt skåp är "OK".

Annars får du väl säga som Hasse & Tage..."det hade jag ingen aaaaning om"! När Farbror Blå undrar varför du hade ett olagligt skåp och tjuvarna varit hos dig och tömt det... Hur stor den risken är får du klura ut själv... :D Jag har som tur ett godkänt skåp som jag köpte beg. för ett par tusen.

Det kan ju vara trevligt att ha anledning att köpa ett nytt fint skåp också! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja läste i svenskjakt nr 5 att dom gammla vapenskåpen som har låskolvar som går uppåt och neråt inte kommer att vara godkända efter 2011. Tyvär har jag just ett sådant betyder det att jag måste byta skåp nu eller är det bara att köra på med det jag har?

Känns så fruktansvärt surt att behöva byta skåp då det inte verkar finnas någon direkt anledning till det förutom att någon har bestämmt det.

/Swinxs

Det blir problem om du ska söka licens på nytt vapen då du är tvungen att uppge fabrikat o modell på skåpet............

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det finns skåp som var godkända enligt den tidigare klassningen och som blev "uppklassade" till den nya standarden utan att det blev gjorda några ändringar på dem?

Det enklaste är väl att kolla vilka modeller som är godkända och om du har en från den tillverkaren eller rent av en sådan modell och sedan höra med tillverkaren om även ditt skåp är "OK".

Annars får du väl säga som Hasse & Tage..."det hade jag ingen aaaaning om"! När Farbror Blå undrar varför du hade ett olagligt skåp och tjuvarna varit hos dig och tömt det... Hur stor den risken är får du klura ut själv... ;) Jag har som tur ett godkänt skåp som jag köpte beg. för ett par tusen.

Det kan ju vara trevligt att ha anledning att köpa ett nytt fint skåp också! :D

Ja det hade det ju men känns lite som att dom typ 8tusen det kostar hade varit roligare att lägga på annat typ sikte eller vapen annars en god tanke ;)

Det blir problem om du ska söka licens på nytt vapen då du är tvungen att uppge fabrikat o modell på skåpet............

Ajdå det låter ju inte bra :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

...å andra sidan är det ju trevlig att ha ett vapenskåp som tjuvarna inte får upp så lätt. (bättre säkerhet)

Inte så kul att veta att ens jaktvapen har varit inblandade i tråkigheter om de blivit stulna...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja.. frågan är hur säkra de godkända skåpen är.

En vinkelslip med tunn skiva lär skära ganska lätt i 4mm plåt... lättast från sidan va jag förstått..

Kräver iofs att man kan jobba ostört men det är få skåp som är omöjliga att ta sig in i om man har rätt verktyg och tid till det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det är väl endast fråga om vissa skåp går klassa godkända,en lås smed och byta kolvar på något sätt vad jag förstår....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får ta och ringa norlyx och fråga.

Som jag fattade den texten jag läste har mitt skåp en kompination på 10 000. Och jag skulle vilja se den stackaren som letar igenom och hittar rätt nyckel :blush:

Det som skulle spela in mest till varför jag skulle byta skåp är att jag hellre vill ha kombinationslås istället för nyckellås

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Ska du köpa ett skåp för 8k så är det antingen jävligt stort eller ett extra fint.

jag var inne senast idag och kollade på skåp åt farsan då han är i samma situation.

Hylte Lantmän tar för ett likadant skåp som jag har 4895:-, då är det ett skåp som är godkänt för 20 vapen.

Scandinavian Safe SP88, jag har alla hyllor i mitt och ändå har jag plats för 5 bössor och mer därtill.

Går även få med kodlås och svartlackerat skåp, givetvis med ett visst prispåslag.

Det väger 152 kilo så det är godkänt utan att bultas fast, dock tycker jag att man ska göra det oavsett vikt då tjuvarna får ut det med lätthet även om det väger mer än 150 kilo.

Kolla på Hylte Lantmän ,man får skåpet hemkört för 400 kr och förresten så ligger väl Hyltebruk inte så långt från Varberg så det blir nog billigare att köra dit isåfall.

David

ps. jag är jävligt nöjd med mitt skåp och med kundservicen hos Hylte Lantmän, väldigt bra och lätta att ha och göra med, kan inte göra annat än rekommendera dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja.. frågan är hur säkra de godkända skåpen är.

En vinkelslip med tunn skiva lär skära ganska lätt i 4mm plåt... lättast från sidan va jag förstått..

Kräver iofs att man kan jobba ostört men det är få skåp som är omöjliga att ta sig in i om man har rätt verktyg och tid till det.

Därför kan det vara bra (eller dåligt beroende på hur man ser det) att ha en öppen burk med svartkrut stående i skåpet...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Ska du köpa ett skåp för 8k så är det antingen jävligt stort eller ett extra fint.

jag var inne senast idag och kollade på skåp åt farsan då han är i samma situation.

Hylte Lantmän tar för ett likadant skåp som jag har 4895:-, då är det ett skåp som är godkänt för 20 vapen.

Scandinavian Safe SP88, jag har alla hyllor i mitt och ändå har jag plats för 5 bössor och mer därtill.

Går även få med kodlås och svartlackerat skåp, givetvis med ett visst prispåslag.

Det väger 152 kilo så det är godkänt utan att bultas fast, dock tycker jag att man ska göra det oavsett vikt då tjuvarna får ut det med lätthet även om det väger mer än 150 kilo.

Kolla på Hylte Lantmän ,man får skåpet hemkört för 400 kr och förresten så ligger väl Hyltebruk inte så långt från Varberg så det blir nog billigare att köra dit isåfall.

David

ps. jag är jävligt nöjd med mitt skåp och med kundservicen hos Hylte Lantmän, väldigt bra och lätta att ha och göra med, kan inte göra annat än rekommendera dom.

Ja det är ju inte så farligt. Har handlat från dom tidigare och dom har jättebra servic mycket trevliga

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite... En aning dum/självklar fråga kanske men finns det något annat sätt att ta reda på om ens skåp är godkänt eller ej bortsett från låset? B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite... En aning dum/självklar fråga kanske men finns det något annat sätt att ta reda på om ens skåp är godkänt eller ej bortsett från låset? B)

Kontakta tillverkaren och hör med dom så borde du få en rakt svar. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för länken ska kolla upp hur gammalt mitt skåp är.

Jag själv har ett Håbeco VP-17 som klarar de nya kraven. Dom är inte särskilt dyra heller och det är 17 vapen du kan få in i det.

Håbeco VP17

Mvh//Matte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite... En aning dum/självklar fråga kanske men finns det något annat sätt att ta reda på om ens skåp är godkänt eller ej bortsett från låset? B)

Om du inte har rivit bort ettiketterna på insidan av skåpet så finns det en märkning på insidan .

//Lasse D.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du inte har rivit bort ettiketterna på insidan av skåpet så finns det en märkning på insidan .

//Lasse D.

Det finns en etikett på insidan av dörren. Vad ska det stå på den för att skåpet ska vara godkänt?

På etiketten står det: "Testad enligt rikspolisstyrelsens normer och rekommenderad av svenska stöldskyddsföreningen" samt tillverkare och modell.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns en etikett på insidan av dörren. Vad ska det stå på den för att skåpet ska vara godkänt?

På etiketten står det: "Testad enligt rikspolisstyrelsens normer och rekommenderad av svenska stöldskyddsföreningen" samt tillverkare och modell.

Står det detta SS 3492 om det gör det då är det godkänt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Att det har kolvar har ingen betydelse för om ett sådant skåp kan vara godkänt eller inte.

Kamregelverk eller kolvar går lika bra.

Oftast är det att låset inte längre finns med på låslistan 158:2

Med vänlig hälsning, värdeskydd

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...