Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundben

Featured Replies

Publicerat

Hej & hå...

Det finns många "sanningar" då det gäller hundben har jag sett... :) Tänkte höra vad ni ger era hundar för några ben.

Alla har väl hört att man inte skall ge "F-benen"; fågel, fläsk & fisk. Det är dock en sanning med undantag har jag förstått. En jobbarkompis glömde ett "kadaver" av en kyckling på vasken när han hade en Pyrenéer. Den hunden hade slukat hela kycklingen och kompisen ringde veterinären. "Vad är det för hund?" - frågade veterinären. En pyrre...sa jobbarkomisen. "Ingen fara!" svarade veterinären, "jag brukar själv ge mina stora hundar fågelvingar." :D

Oj, tänker man ju som mesig hundägare... :blush:

Jag har gett mina hundar rådjurslår men Olle som är stor han krossade dem och käkade upp smulorna. Han är ingen glupsk hund och käkar försiktigt men man blir ju orolig att det ska hända något. Har ju hört mardrömssenarier om hundar som fått åka till veterinären och opereras då benen stuckit hål på tarmarna osv... Alltså vågade jag inte ge dem de ganska rejäla benen mer... :( Har ändå sett att de säljer hjortlår i djuraffären och de är ju inte mkt större än ett rådjurslår...

Nu fick den mindre Stina ett lår från ett vildsvin på knappa 40 kg. Hon kommer nog aldrig att lyckas krossa det för hon är så försiktig.

Vågar man ge även Olle ett sådant ben? Han kommer nog att käka upp det på en kvart...

Tycker även att det känns lite oroligt att ge de svansarna som säljs i zooaffären då de har småben som de kan sätta i halsen... ;)

Ja, man är lite "curlinghusse"... :P

Vad ger ni för ben? Hjort? Älg? Gris? Ko? Vore kul att höra allas olika erfarenheter.

(Jag sökte på "hundben" men hittade inte någon tråd om det. Känns lite märkligt då jag nästan har för mig att jag skrivit om det själv innan... :blush:;) )

Publicerat

Så länge man ger benen råa så kan man ge vad för ben som helst. Ger mina lamm, får, gris, nöt, älg, rå, fågel osv osv.

Kokta/annat vis tillagade ben ger jag inte då risken för att de flisar av sig sylvassa bitar är tämligen stor iom att de tillagats.

Publicerat

Vanliga märgben som man köper i affären som jag gör ett snabb uppkok.

Mvh.

Publicerat

Läste om detta för inte så länge sedan i en hundtidning att ben från ung djur kan man ge till hundar utan problem och då märgben som inte flisar sönder sig så lätt. ska hem och leta upp artikeln...

Publicerat

Delar jämtas uppfattning ger mina nöt i huvudsak. En hel revbenssida av nöt är kanon den räcker ett tag och blir inte runtsläpad så lätt :) fågel och alla andra ben slinker ner dom med.

och alltid färska!

Publicerat
  • Författare

Ja, färska ben får det bli i fortsättningen. Har gett något kokt lårben innan men det började spricka tämligen omgående och då fick man försöka få ta i det, inte alltid så lätt... :blink:

Jag har grunnat lite på det här med att det är en sådan hysteri kring ben och hundar. Kan det inte vara så att det är de kokta benen som gett upphov till detta, att många hundar är väldigt glupska och att vissa hundar är himla små och då har svårt att bita sönder benen?

En annan tanke är ju att djuren i naturen käkar lite vad de kommer över. En räv äter ju fåglar! Rävens anatomi borde väl inte skilja sig så enormt från en något mindre än mellanstor hund? Fast man har ju inte så stor statistik vad det gäller rävar som sätter något i halsen eller får ben på tvären i magen att falla tillbaka på... :ph34r:

Publicerat

BARF-filosofin bygger ju på råa F-ben. :D

Min hund är ganska glupsk så jag är vaksam på vad han gnager på, köper mest tuggrullar för får han loss knutar sväljs de oftast hela, märgben är lite olika. Medan endel hundar jag känner är så otroligt försiktiga att de skulle fintugga kotlettben från grillmiddagen såpass noga att man törs ge vad som helst. :D

Publicerat

Rörben av ox eller älg. Rörben är lika med märgben. Jag ger dessa råa

Publicerat
Tänkte höra vad ni ger era hundar för några ben.

Inga alls faktiskt :D