Publicerat Januari 9, 200620 yr Någon som vet om det är möjligt att vildsvinen (suggorna) redan börjat grisa? Har haft spår av en stor gris tätt följd av en massa små spår aningen mindre än normala rådjursspår med med antydan till sporrar bakom spårstämpeln precis bakom min rävfälla. Nån som har någon idé ? ??? Ska snart upp till Dalarna för att pürscha mufflon - Är köttet (bagge) nåt att ha ? MVH / Kalle
Publicerat Januari 10, 200620 yr Det är inte helt omöjligt att suggan redan har kultingar. Satt på pass innan jul och det kom en sugga med ett gäng riktigt små grisar. Har man otur så är baggen oätlig, beror lite på ålder. Skjuter ni tackor också? Tänk på att de lammar i februari så fostren är jäkligt stora just nu, inte helt roligt att upptäcka när man tar ur tackan.......
Publicerat Januari 11, 200620 yr Suggorna kan tveklöst ha kultingar nu. Gick på en sugga för en månad sedan och hennes kultingar hade väl en matchvikt på typ 2 kg ca.. Sjukt gulliga, vart till att samla ihop jyckarna fort och det gick bra. Förra säsongen så apporterade min spaniel en kulting, måttligt skoj då suggan fanns i närheten. Kultingen återbördades till den tjuriga morsan varpå Hipshot la benen på ryggen ;D Mvh!
Publicerat Januari 11, 200620 yr Författare Orjant: vi skjuter enbart baggar, är det under brunsten köttet smakar illa? Hipshot: tur att du fick tag i jyckarna innan mamma gris.. Tack för svaren / Mvh Kalle
Publicerat Januari 12, 200620 yr Baggarna och tackorna kan smaka gammal ullstrumpa, som vanliga får har en tendens att göra, så det är bäst att röka eller göra korv av dom. Detta har inget med brunsten att göra utan är väl mer typiskt för arten. Lycka till! ;D ;D
Publicerat Januari 16, 200620 yr Författare Det får väl bli mufflonkorv i värsta fall.. Återkommer med bilder från jakten. Mvh !
Publicerat Februari 5, 200620 yr Suggorna kan tveklöst ha kultingar nu. Gick på en sugga för en månad sedan och hennes kultingar hade väl en matchvikt på typ 2 kg ca.. Sjukt gulliga, vart till att samla ihop jyckarna fort och det gick bra. Förra säsongen så apporterade min spaniel en kulting, måttligt skoj då suggan fanns i närheten. Kultingen återbördades till den tjuriga morsan varpå Hipshot la benen på ryggen ;DMvh! Väldresserad hund ;D Det var det bästa jag läst på läng.
Publicerat Februari 5, 200620 yr Ja efteråt tyckte man ju att det hela var skitcoolt, man har väl en bra apportör som lämnar av frisk, skrikande förvirrad blöt kulting i näven osv.. Kan berätta att då när det hände så var man inte ens antydningsvis kaxig :-[ Hustrun som var i närheten bara tvärvände, såg ryggen på henne när hon drog. Givetvis knallar hon med två jyckar i fotgående rätt in i ett nytt grisbo vilket fick henne att öka takten lite smått ;D O där stod jag med en gastande liten prickig krabat i näven.. Suggan var inte liten kan jag meddela så det var bara att smyga så nära man vågade och därefter dra..fort! Mvh!
Publicerat Februari 6, 200620 yr Hipshot Apportera en kulting är väl inget, skaffa en hund som apporterar suggan, då kanske jag blir lite imponerad!! ;D ;D ;D
Publicerat Februari 6, 200620 yr Nja.. det senare är en inte ovanlig följd av det första eller vad jag ska säga.. :- Mvh!
Publicerat Februari 20, 200620 yr har varit med om i princip nyfödda kultingar året om för ca 2 år sen hade en kompis nyfödda kultingar ca 100 m från huset i december som vi gick på, suggan var allt annat än glad ska jag lova..