Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

FIberotiskt riktmedel o hagelskytte varför missar man?

Featured Replies

Publicerat

Efter 2,5 år har jag äntligen kommit undefund med varför jag aldrig fick till det med skyttet för min auktionsköpta Gyttorp bockhagelbössa med ställbar kolvkam. Det visade sig till slut, efter många kamhöjdsinställningar o vinklingar med hjälp av en laserpekare s.k. boresighter, att det ver det påsatta fiberoptiska riktmedelt med märke EasyHit som pekade åt skogen.

Som en sista årgärd monterade jag bort EasyHit riktmedlet o satte dit en sjärnskruv , blank sådan. Sedan så körde jag in en laserpekare s.k. boresighter i nedre pipan på hagelbocken. och siktade på en tavla ca 25 meter bort. Kolvkammen var ej ändrad och den var sen tidigare inställd med EasyHit riktmedlet på plats på spången. Easyhiten va ca 80 mm lång. Döm av min förvåning då jag såg att laserpunkten pekade till vänster om stjänrskruven och också nedåt!?. Snabbt ändrade jag kolvkammen så att stjärnskruvskornet låg på laserfäcken på tavlan 25 m. Nästa dag direkt till skjutbanan, och se, underbara träffar!!!

Slutsats: Uppenbarligen är själva monteringen av EasyHit riktmedlet kritiskt vid monteringen, till och med höjden i förhållande till skottlinjen kan också komma fel (fabrikationsfel i riktmedlet???). Nu är ju Easyhit riktmedlet i första hand som ett hjälpmedel för att komma tillrätta med ögondominansen. Alla med skyttar som skjuter med bössan med normal syn dominans (höger öga/höger anlägg resp. vänster öga/vänster anlägg) duger det gott att skjuta med ett vanligt punktkorn, silverpärla eller inget korn alls. Att rikta med hagelgeväret vid skeet eller trapskytte fungera inte, utan upp mot kindbenet, kyss kolven med mungipan, känn nederdelen av bakkappan mot bröstmuskel och ögat centrerat över spången och naturligtvis, ställd kolvkam så att laserfläcken täcks av silverkornet. Sen kommer skyttet och träfffarna i snabb takt. Finns det någon anna som har samma erfarenhet av fiberoptiska riktmedel? :rolleyes:

Publicerat
Efter 2,5 år har jag äntligen kommit undefund med varför jag aldrig fick till det med skyttet för min auktionsköpta Gyttorp bockhagelbössa med ställbar kolvkam. Det visade sig till slut, efter många kamhöjdsinställningar o vinklingar med hjälp av en laserpekare s.k. boresighter, att det ver det påsatta fiberoptiska riktmedelt med märke EasyHit som pekade åt skogen.

Som en sista årgärd monterade jag bort EasyHit riktmedlet o satte dit en sjärnskruv , blank sådan. Sedan så körde jag in en laserpekare s.k. boresighter i nedre pipan på hagelbocken. och siktade på en tavla ca 25 meter bort. Kolvkammen var ej ändrad och den var sen tidigare inställd med EasyHit riktmedlet på plats på spången. Easyhiten va ca 80 mm lång. Döm av min förvåning då jag såg att laserpunkten pekade till vänster om stjänrskruven och också nedåt!?. Snabbt ändrade jag kolvkammen så att stjärnskruvskornet låg på laserfäcken på tavlan 25 m. Nästa dag direkt till skjutbanan, och se, underbara träffar!!!

Slutsats: Uppenbarligen är själva monteringen av EasyHit riktmedlet kritiskt vid monteringen, till och med höjden i förhållande till skottlinjen kan också komma fel (fabrikationsfel i riktmedlet???). Nu är ju Easyhit riktmedlet i första hand som ett hjälpmedel för att komma tillrätta med ögondominansen. Alla med skyttar som skjuter med bössan med normal syn dominans (höger öga/höger anlägg resp. vänster öga/vänster anlägg) duger det gott att skjuta med ett vanligt punktkorn, silverpärla eller inget korn alls. Att rikta med hagelgeväret vid skeet eller trapskytte fungera inte, utan upp mot kindbenet, kyss kolven med mungipan, känn nederdelen av bakkappan mot bröstmuskel och ögat centrerat över spången och naturligtvis, ställd kolvkam så att laserfläcken täcks av silverkornet. Sen kommer skyttet och träfffarna i snabb takt. Finns det någon anna som har samma erfarenhet av fiberoptiska riktmedel? :blush:

Jag har väl ingen direkt erfarenhet av fiberoptiska korn, men jag var och provsköt med min nya pumphagel i tisdags i Alvesta och då träffade jag Peter Gunnarsson, gammal DTL-skytt på landslagsnivå.

Han hade en mindre lektion med mig angående lerduveskytte och då frågade jag om just fiberoptiska korn då jag tyckte att det kanska skulle underlätta skyttet, men han sa som så att det är det sämsta man kan ha när man skjuter lerduvor pga att ögat fokuserar på den starkast markerade punkten automatiskt och då tappar man fokus från duvan pga att det fiberoptiska kornet lyser starkare.

Det handlar mer om inpassning av bössan, anläggning och att "jaga" ifatt duvan. Har man en riktigt inpassad bössa och korekt anläggning så ska man bara fokusera på duvan med båda ögonen och då ligger pipan där den ska vara.

Detta förutsätter ju att allt stämmer innan man kommer så här långt.

Hans filosofi var att man ska inte krångla till det med fiberoptiska korn utan skjuta med en "ren" bössa då man få mindre felmarginaler att ta hänsyn till.

Jag har själv inte så mycket erfarenhet så att jag kan varken bekräfta eller dementera detta men är man skytt på landslagsnivå så måste man ju gjort något rätt för att komma dit.

Och för övrigt så kommer den Skandinaviska mästaren i Nordisk Trap från samma klubb.

David

Publicerat
Efter 2,5 år har jag äntligen kommit undefund med varför jag aldrig fick till det med skyttet för min auktionsköpta Gyttorp bockhagelbössa med ställbar kolvkam. Det visade sig till slut, efter många kamhöjdsinställningar o vinklingar med hjälp av en laserpekare s.k. boresighter, att det ver det påsatta fiberoptiska riktmedelt med märke EasyHit som pekade åt skogen.

Som en sista årgärd monterade jag bort EasyHit riktmedlet o satte dit en sjärnskruv , blank sådan. Sedan så körde jag in en laserpekare s.k. boresighter i nedre pipan på hagelbocken. och siktade på en tavla ca 25 meter bort. Kolvkammen var ej ändrad och den var sen tidigare inställd med EasyHit riktmedlet på plats på spången. Easyhiten va ca 80 mm lång. Döm av min förvåning då jag såg att laserpunkten pekade till vänster om stjänrskruven och också nedåt!?. Snabbt ändrade jag kolvkammen så att stjärnskruvskornet låg på laserfäcken på tavlan 25 m. Nästa dag direkt till skjutbanan, och se, underbara träffar!!!

Slutsats: Uppenbarligen är själva monteringen av EasyHit riktmedlet kritiskt vid monteringen, till och med höjden i förhållande till skottlinjen kan också komma fel (fabrikationsfel i riktmedlet???). Nu är ju Easyhit riktmedlet i första hand som ett hjälpmedel för att komma tillrätta med ögondominansen. Alla med skyttar som skjuter med bössan med normal syn dominans (höger öga/höger anlägg resp. vänster öga/vänster anlägg) duger det gott att skjuta med ett vanligt punktkorn, silverpärla eller inget korn alls. Att rikta med hagelgeväret vid skeet eller trapskytte fungera inte, utan upp mot kindbenet, kyss kolven med mungipan, känn nederdelen av bakkappan mot bröstmuskel och ögat centrerat över spången och naturligtvis, ställd kolvkam så att laserfläcken täcks av silverkornet. Sen kommer skyttet och träfffarna i snabb takt. Finns det någon anna som har samma erfarenhet av fiberoptiska riktmedel? :blush:

Använde sån skit ett tag när jag hade köpt Berettan Och de skulle jag kanske inte ha gjort!!

Sköt bra med orginalkornet men hittade ju ett sånt fiberoptiskt korn som jag då tyckte skulle vara skit bra för de lös ju så om de...

Men de var som sagt det sämsta jag kunde göra!! Bommarna haglade tätt, tätt!!

Antagligen så tog de lysande över och jag fokuserande för mycket på kornet!!!

Tog bort skiten och vipps så var jag tillbaks och sköt bra som jag gjorde innan...

Så jag har inte någon bra erfarenhet av fiberoptiska korn och skulle aldrig rekomendera de till någon.

Hört flera som sagt att de är bra i skogen och när de är lite mörkare än dagsljus just för att de lyser Så de ser vart de siktar! Då säger jag till dom att ta bort skiten och skaffa ett hageljärn som passa istället! Du ska ju bara lyfta upp bössan så ska den ligga rätt och sitta som ett smäck!

Så släng alla fiberoptiska korn åt helvete!!! Men de är bara vad jag tycker :lol:

Publicerat
Då säger jag till dom att ta bort skiten och skaffa ett hageljärn som passa istället! Du ska ju bara lyfta upp bössan så ska den ligga rätt och sitta som ett smäck!

Så släng alla fiberoptiska korn åt helvete!!! Men de är bara vad jag tycker :blush:

+1

Kan kanske tycka att det ligger något i det som sägs att det är bra då det är lite halvskumt för att det är lättare att se var man siktar, men inte annars.

David

Publicerat

prova gärna o sitta vid ett gryt någon gång med/utan.... :blush:

Tror nog inte man ska överdriva den inverkan ett fiberoptiskt korn har men...whatever works.

själv tycker jag dom e utmärkta och väl värda pengarna och jag har inga dominansproblem...

Publicerat
Tror nog inte man ska överdriva den inverkan ett fiberoptiskt korn har men...whatever works.

Överdriva?? Det är FAKTA!!!!

Men alla mäniskor är olika, som tur är B)

Men trivs man med sitt fiberoptiska korn på så får man ju ha de!! Men skulle aldrig rekomendera någan att sätta på ett sånt korn :lol:

Och frågeställningen var; Varför missar man?

Och de beror på att fokusen kommer på kornet och inte på målet! Och de verkar inte som om jag är ensam att tycka det B)

Publicerat

Har otroligt dominant vänsteröga. Diffar på ca 1,2 meter vid skott mot tavla 25m. Easy hit har hjälp mig att få fler och bättre träffar. Innan så kom bommar och sämre träffar som ett brev på posten om jag inte fick anläggning-skott tillfällen. Dåligt hagelskytte kan tyckas att inte alltid anläggning-skott :lol:

Noggranhet vid montering och kritiskt analyserande av "hjälpmedlet" är nog ett bra råd.

Publicerat
Har otroligt dominant vänsteröga. Diffar på ca 1,2 meter vid skott mot tavla 25m. Easy hit har hjälp mig att få fler och bättre träffar. Innan så kom bommar och sämre träffar som ett brev på posten om jag inte fick anläggning-skott tillfällen. Dåligt hagelskytte kan tyckas att inte alltid anläggning-skott B)

Noggranhet vid montering och kritiskt analyserande av "hjälpmedlet" är nog ett bra råd.

:lol: Kan man vara så sne ;)B) haha nejdå, om de är så mycket som felar kan de säkert hjälpa!! :) och de verkar de ju göra oxå så då är de ju strålande :)

Publicerat
  • Författare
:o Kan man vara så sne ;):P haha nejdå, om de är så mycket som felar kan de säkert hjälpa!! ;) och de verkar de ju göra oxå så då är de ju strålande :D

Ja det var intressanta svar och kanske också en vägledningm vad det är för villkor när det gäller fiberoptiska riktmedel. Med utgångspunbkt från delgivna erfarenheter i bloggen så har jag kommit fram till följande:

1. När det gäller att skjuta ner en lerduva så gäller följande när det gäller skottlinje och sikttlinje,

a. första mpmentet, följa duvan med öga - mynningsspets - duva; endast siktlinjen är rätt, normalt pekar ju då skottlinjen uppåt ovanför duvan vid ingång till duvan.

b. Slutför korrekt anläggning, dock hela tiden öga - mynning -duva (siktlinje). Då korrekt anläggning är gjord(siktlinje parallellt med skottlinje) kan två efterföljande moment utföras:

1. vid från duva. Skjut!! (kankse något under duvan, prova beror delvis på kolvens utformning)

2. vid sidoduva. Accelerera förbi duvan och skjut!! 0.5 - 1 m före duvan. Försök komma underifrån, om du går över duvans färdriktning så förlorar du fokus någon sekund och måste då omfokusera och kanske också trycka ner hagelbössan, duvan gone och du skjuter bakom.

Således när det gäller fiberoptiska riktmedel. De är nog bra när det gäller att få skottlinje och sikt linje att ligga parallellt men det är mynningens fångst av duvan som är avgörande för skottresultatet. Tänk om man kunde "tända" fiberstaven som en sista check att skottlinje o siktlinje faktiskt är parallella, men jag misstänker att då har duvan redan landat mellan träden. Jag tror att fiberoptiken gör att man konstant är för sen på duvan och därför inför en högre % missar. Någon som säger emot? :D

Publicerat

Jag har en 682 som jag skjuter en hel del med. Ett antal tusen skott blir det per år med den i alla fall.

På min 682 satt det en röd plastbit som korn i original. Den där föll med åren bort, men jag brydde mig inte om det. Spången var alltså helt ren därframme.

Sen satte jag på ett Easyhit för att jag skulle testa om det skulle göra någon skillnad, jag hoppades det skulle vara undergörande och att jag skulle sluta bomma.

Jag letar fortfarande skillnaden i antalet träff.

Det tar ungefär lika oavsett om jag har en plastbit, ren spång eller Easyhit.

Summan av misstagen är i mitt fall konstant oavsett korn eller inte. Det blir varken sämre eller bättre, snarare tvärtom.

Publicerat
  • Författare
Jag har en 682 som jag skjuter en hel del med. Ett antal tusen skott blir det per år med den i alla fall.

På min 682 satt det en röd plastbit som korn i original. Den där föll med åren bort, men jag brydde mig inte om det. Spången var alltså helt ren därframme.

Sen satte jag på ett Easyhit för att jag skulle testa om det skulle göra någon skillnad, jag hoppades det skulle vara undergörande och att jag skulle sluta bomma.

Jag letar fortfarande skillnaden i antalet träff.

Det tar ungefär lika oavsett om jag har en plastbit, ren spång eller Easyhit.

Summan av misstagen är i mitt fall konstant oavsett korn eller inte. Det blir varken sämre eller bättre, snarare tvärtom.

Är det på sidoduvorna missar uppstår. Förmodar att frånduvorna är lätta för dig?

Publicerat
Är det på sidoduvorna missar uppstår. Förmodar att frånduvorna är lätta för dig?

Jag skjuter mest skeet när jag skjuter hagel, och njee, jag bommar nog lika lite/mycket på alla duvor.

Vid jägartrap tycker jag inte att de raka frånduvorna är de enklaste, tvärtom faktiskt. Och det är många med mig som tycker att de är svårast.

Jag har problem med anläggningen, det var en av orsakerna till att jag satte dit den, dvs så att jag skulle se när jag kommer upp fel och sen korrigera till det bättre (lägga på / ta bort från kolven) och öva in det. Har försökt "se" Easyhiten när jag skjuter, men det vill sig inte alls. Så den var lite "bortkastad" faktiskt eftersom jag inte lyckades med uppsåtet.

Men nu får den sitta kvar, det ser åtminstone proffsigt ut :D

På trapduvorna och i sporting känns det dock bättre med Easyhit av någon anledning, men jag vet inte om det tar så mycket bättre/sämre.

Jag misstänker att om fokus hamnar fel (på riktmedlet, om det nu är easyhit eller korn eller whatever) så kommer man att få sämre resultat eftersom fokus bör ligga på duvan.

Publicerat
Jag skjuter mest skeet när jag skjuter hagel, och njee, jag bommar nog lika lite/mycket på alla duvor.

Vid jägartrap tycker jag inte att de raka frånduvorna är de enklaste, tvärtom faktiskt. Och det är många med mig som tycker att de är svårast.

Jag har problem med anläggningen, det var en av orsakerna till att jag satte dit den, dvs så att jag skulle se när jag kommer upp fel och sen korrigera till det bättre (lägga på / ta bort från kolven) och öva in det. Har försökt "se" Easyhiten när jag skjuter, men det vill sig inte alls. Så den var lite "bortkastad" faktiskt eftersom jag inte lyckades med uppsåtet.

Men nu får den sitta kvar, det ser åtminstone proffsigt ut :lol:

På trapduvorna och i sporting känns det dock bättre med Easyhit av någon anledning, men jag vet inte om det tar så mycket bättre/sämre.

Jag misstänker att om fokus hamnar fel (på riktmedlet, om det nu är easyhit eller korn eller whatever) så kommer man att få sämre resultat eftersom fokus bör ligga på duvan.

Ang det där med att det känns bättre med den på när du skjuter beror nog mer på de psykologiska än den verkliga nyttan...

Men är man van lerduveskytt så tror jag inte att man ser den ens... man har fokus längre ut...

Men det är vad jag tror det... :lol:

David

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.