Publicerat Maj 30, 201015 yr Det är så att min farbror går i köpestankar på ett kulgevär... Även jag går i lite liknande tankar, men har givit förslag till parallell-licens... Nå... Ingen av oss är bevandrade i kulvapnens värld, förutom att jag köpte mig en .22 i höstas... så därför vänder jag mig till den ovärderliga kunskapen och vänliga själar som finns på detta forum... Bössan är tänkt till jakt på främst Rådjur och Säl för min farbrors del... själv vill jag ha möjlighet till främst Rådjur och Räv (går väl på samma kaliber)... Älg är inte av intresse för någon av oss, men kalibrarna ska absolut inte uteslutas... Han har pratat om en 223a, men det helt utan underlag... ingen av oss har kollat några kaliberkrav för säljakten än, då köpet är såpass långt bak i tanken ändå (vet inte om det är samma på Åland som Sverige heller).... men man har ju gärna så mycket underlag att gå på som möjligt när det kommer till vapenköp.. är väl främst ute efter kalibrarnas fördelar jämfört nackdelar... tex 223ans kulbana mot mera tyngd i 308... Gärna utan ovanliga och udda kalibrar också... Antar att det är säljakten som ställer kraven... Så... Vad vill man ha för bössa? Alla svar uppskattas...
Publicerat Maj 30, 201015 yr 6,5x55...............tråkigt men sunt svar.............laddad med lätta kulor är den en förträfflig klass.2:a. Sen kan man ju till nöds använda den till klass 1 åxå.............vilket jag tror säl kräver???
Publicerat Maj 30, 201015 yr 6,5x55...............tråkigt men sunt svar.............laddad med lätta kulor är den en förträfflig klass.2:a. Sen kan man ju till nöds använda den till klass 1 åxå.............vilket jag tror säl kräver??? Japp, i Sverige så är säl högvilt vilket betyder klass 1. Skulle tro att det stämmer bra på Åland också. 6.5x55 eller .308 är nog en lämplig kaliber för er. Båda dessa har en uppsjö av ammunitionsutbud som kommer att täcka era olika behov.
Publicerat Maj 30, 201015 yr Hej Jag har själv en Carl Gustaf 1900 i kaliber 6,5x55 och det är en mycket bra och mångsidig kaliber. Det är ett klass 1-vapen om man laddar den med 10 grams kulor och då räcker den gott till älg, rådjur, mm. Man kan ladda den med lättare kulor för tex räv eller fågeljakt. Ska man sen prata om .222 så har de en väldigt hög hastihet och skjuter man då tex rådjur med den så är risken för stor köttförstöring betydligt större än med grövre kalibrar. Kulabanan skiljer sig väldigt lite på alla dessa och ovan nämnda kalibrar ända ut till 150 m. Ett tips är att kolla på Normas hemsida och under "Ballistik" så finns ett program där man kan jämnföra olika kalibrars kulbanor, mm. Kan kanske skilja sig lite från vapen till vapen men det ger ett riktmärke. Provskjut och testa dig fram... eller som någon vis man har sagt på forumet tidigare: "Lita inte på vad jag säger, testa själv och bilda din egen uppfattning". Lycka till och hoppas du hittar en kaliber du blir nöjd med, man kan ju alltid ha flera olika kalibrar... roligare med fler bössor David
Publicerat Maj 31, 201015 yr David P: för de första måste jag rätta dig lite där. en 222:a är en väldigt trevlig kaliber ( även till rådjur!!! ) men som med allt annat med rätt kula. med en bra kula som blir inte köttförstöringen mer än från en annan kaliber!! o jag kan lova dig att man även kan skrämma upp en stackars 6,5x55 kula i ganska så otäckt höga farter så djuret inte blir så vackert. så de är inte bara 222:an som har hög fart dock är de iaf i sverige klass 1 på säl o då måste du upp i 6,5x55, visst inte optimal till älg o sånt senare men den funkar o 40mm kanon är svårt o få licens på ( 40mm kanon? jo älgen dör ganska snabbt vart du än träffar då! ) så 6,5x55 eller 308 skulle vara mitt val, dels pga ammotillgången som är väldigt stort hos dom flesta handlarna, dels rekylen som fortfarande är väldigt väldigt snäll även med hårt laddad 6,5 och 308 ammo, sen brukar iaf 6,5:orna av bättre kvala skjuta tillräckligt bra lycka till i ditt finnande. hoppas någon mer kunnande kommer svara för jag är bara en glad amatör, dock inte helt ovetandes angående skrivna kalibrar
Publicerat Maj 31, 201015 yr David P: för de första måste jag rätta dig lite där. en 222:a är en väldigt trevlig kaliber ( även till rådjur!!! ) men som med allt annat med rätt kula. med en bra kula som blir inte köttförstöringen mer än från en annan kaliber!!o jag kan lova dig att man även kan skrämma upp en stackars 6,5x55 kula i ganska så otäckt höga farter så djuret inte blir så vackert. så de är inte bara 222:an som har hög fart dock är de iaf i sverige klass 1 på säl o då måste du upp i 6,5x55, visst inte optimal till älg o sånt senare men den funkar o 40mm kanon är svårt o få licens på ( 40mm kanon? jo älgen dör ganska snabbt vart du än träffar då! ) så 6,5x55 eller 308 skulle vara mitt val, dels pga ammotillgången som är väldigt stort hos dom flesta handlarna, dels rekylen som fortfarande är väldigt väldigt snäll även med hårt laddad 6,5 och 308 ammo, sen brukar iaf 6,5:orna av bättre kvala skjuta tillräckligt bra lycka till i ditt finnande. hoppas någon mer kunnande kommer svara för jag är bara en glad amatör, dock inte helt ovetandes angående skrivna kalibrar Jo det är klart att om man laddar den mer rätt kula så kanske den inte förstör mer men det jag skrev om var de erfarenheter jag har och då handlar det om Norma Blyspets 3,2 gram i .222 och Norma Vulcan 10,1 gram i 6,5x55... Det är ju ganska stor skillnad på de två kulorna så det kanske är det som spelar den största rollen i det hela. Men i regel så har väl kraftigare kalibrar "slöare" krut än klenare!?!? Håller med om att ammotillgången är något som talar både för 6,5:an och 308:an... alla som säljer ammo har de kalibrarna tillgängliga... David
Publicerat Maj 31, 201015 yr Författare Tack för svaren! just såntdär om köttförstöring och hastigheter är saker som är väldigt nyttig läsning för någon som är såpass grön inom området som jag är... och frågar man ingenting får man ingenting veta.. Ös ur er ALLT ni har (i måttliga mängder )
Publicerat Juni 1, 201015 yr i finland krävs inte så stora doningar..222 är godkänt här. kan skicka länk till en artikel finska jägaren
Publicerat Juni 1, 201015 yr Författare Du kan få prova min 243 nån dag? Så blir du förälskad. wink.gif Låter som en bannat kanon ide... varit lite smånyfiken på 243an sådär i smyg... i finland krävs inte så stora doningar..222 är godkänt här. kan skicka länk till en artikel finska jägaren FENOMENALT! då är dom mindre sakerna med i spelet igen! tackar varmast!
Publicerat Juni 4, 201015 yr 6,5x55 är ju en väldigt mångsidig kaliber. Jag har ingen erfarenhet av säljakt men har skjutit hare, räv, kanadagås, rådjur, hjort, vildsvin, diverse kråkfågel mm med 6,5x55 och dom har dött allihopa. Har även tävlat med 6,5x55 och då sett att denna kaliber funkar utmärkt på ohyggligt långa avstånd. Jag har även pressat min jaktbössa i 6,5x55 och inskjuten mitt i på 150 m så plockar han sönder en lerduva på 20-200 m (banan var inte längre än 200 m) Har skjutit rådjur på 230 m under eftersök med 6,5x55 med normas blyspets (alaska) och tycker jag fick en bra skottverkan även på det avståndet. 308 har jag inte använt särkilt mycket men det jag har från den är bara positiva upplevelser. Har skjutit ett rådjur med den och det funka alldeles utmärkt. Har även skjutit med den på 100 m bana utan att vara alltför öm i axeln efter en dag. Så mina erfarenheter av 6,5x55 och 308 är bara bra. Jag tror ni blir nöjda oavsett vilken av dom kalibrarna ni använder.
Publicerat Juni 4, 201015 yr Säl får på Åland skjutas med klass 2 kalibrar. Jag skjuter med 6mmBR och är riktigt nöjd. På säl blir är köttförstoringen i princip noll då man skjuter dom i huvet. Tycker även att rådjuren klarat sig bra(med tanke på köttförstöringen) i med denna kaliber. 6mmBR, 6PPC och 6,5x55 skulle jag titta på.
Publicerat Juni 30, 201015 yr Jag tycker du ska satsa på en bössa som fixar både klass 1 och 2. Då är du ju garderad om det skulle bli klass 1 på säl på Åland eller om du skulle vilja jaga älg en vacker dag. Fast å andra sidan så om du köper en klass 2 bössa så får du ju nöjet att köpa en till om du skulle behöva upp ett pinnhål.