Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

problem med hylsorna i 8x57

Featured Replies

Publicerat

nu har jag suttit o kalibrerat 24 hylsor i 8x57js.

varje hylsa som kalibrerades torkades av sen kördes den i patronläget för o se om de gick smidigt o bra ( fråga mig inte varför men de va ju tur nu iaf! )

sen kortade jag ner hylsorna lite, fixa till kanterna på dom. gjorde rent dom o satte i hattarna. nu passar dom helt plötsligt inte!!!!

va fan slutstycket löpte ju så jävla smidigt o fint på alla 24 hylsorna innan jag kortade ner dom till längden som dom ska va på!!! dom va 1mm för långa efter dom va skjutna med fabrikladdningen med jaktmatch kulan.

de ska väl fan inte hända något med hylsan när jag kortar ner dom? o sätter i hatten.

fan va less jag blir på detta nu! har laddat runt 3000-4000 skott i 222 o 6,5x55 förut o ALDRIG upplevt detta problem :ph34r:

suck om inte allt skit slutar så börjar jag snart spela golf :blink:

Publicerat

du kan inte ha pressat ut dem en aning när du kortade halsen med svarven eller? dom kanske blev lite "platta". kör in en i verktyget igen o se om det blir bra då.

Publicerat
  • Författare

har testat de nu. o de vart likadant som förut.

nu va ju iof inte tännhattutstötaren nerskruvad pga dom nya hattarna men de ska väl inte spela någon roll :mad:

nä fan golf nästa för min del! :blink::ph34r::mad:

Publicerat
har testat de nu. o de vart likadant som förut.

nu va ju iof inte tännhattutstötaren nerskruvad pga dom nya hattarna men de ska väl inte spela någon roll :mad:

nä fan golf nästa för min del! :blink::ph34r::mad:

tja tjenare du :mad: blir du galen av denna lilla motgång så vete fan om inte du inte kommer få bada vid varje vattenhinder pga du slänger i klubborna efter varje sneskott :mad:

som jag läser mej till så har du bara trimmat in hylsorna å sätt in tändhatten har du testat att göra en eller två färdig så det inte är nått fel i matningen ??

Publicerat
  • Författare

de här är bara ett problem. skjuter jag ner bollhelvetet ner i vattnet så gick iaf bollen iväg! om jag bara kunde få iväg ett skott av alla hylsor jag fixat så vore jag nöjd. men ska inte ta 4,5 timmar o fortfarande stå där utan en endaste patron klar.

jo då jag har gjort 3st bara för o testa av dom hylsorna som gör de segt som fan o stänga slutstycket men inte fan funkar de för det! :blink: nä snart säljer jag skiten o köper färdigammo för r*vknu**ar priser!

Publicerat
de här är bara ett problem. skjuter jag ner bollhelvetet ner i vattnet så gick iaf bollen iväg! om jag bara kunde få iväg ett skott av alla hylsor jag fixat så vore jag nöjd. men ska inte ta 4,5 timmar o fortfarande stå där utan en endaste patron klar.

jo då jag har gjort 3st bara för o testa av dom hylsorna som gör de segt som fan o stänga slutstycket men inte fan funkar de för det! :blink: nä snart säljer jag skiten o köper färdigammo för r*vknu**ar priser!

har du några fler hylsor kvar ?? eller har du kört igenom lagret ditt

Publicerat
  • Författare

har ca en hel del kvar. ca 70st som 20 st är skjutna i min bössa.

men hjälper fan inte hur jag än skruvar på verktyget. läst på internet allt jag kan hitta om de här problemet = noll förutom mitt eget skrivande.

men skruvat på verktyget o stött ut dom nya hattarna men nog fan står jag på samma plats som från början. bara några hattar fattigare :blink:

Publicerat
  • Författare

nu har jag testat o peta ut hattarna ur hylsorna, samma inställning som förut då de funkade utan hattarna i hylsorna. jo visst nog fan glider hylsorna in i patronläget utan minsta problem. sätter jag i hattar i dom så går dom fan inte in utan massa våld!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :blink:

va i helvete gör jag för fel?!? :ph34r: nog har man gjort fel förut men nu kommer jag inte på ett enda sätt som jag gjort fel på för jag har sökt på internet o ja jag har testat allt men ingen skillnad. sitter hattarna i så går de helt enkelt fan inte!!!!

Publicerat

dum fråga men har du samma tändhattar som sist gång ??

Publicerat
dum fråga men har du samma tändhattar som sist gång ??

Hur ser hylsbotten ut med hattarna i? Sticker dem ut?

Publicerat
  • Författare

nej. allt ser precis ut som vanligt :blink:

jag har kört på samma sätt som jag gjort förut med 222:orna och 6,5:orna och de har aldrig krånglat för dom.

så allt är iaf testat på 3000 patroner utan att fela 1 enda ggr :ph34r:

hattarna är av rätt storlek, hattarna är precis lagom intryckta som dom är på fabriksladdade patroner och skjutna oxå för den delen.

de är de som är de krångliga. jag har letat genom alla fel jag har kunnat hitta på internet o normas laddbok men hittar ingen felkälla förutom just tännhatten o den felar ju inte angående storlek eller utstickande eller innåtpetande eller något.

= nada fel men funkar iaf inte :mad:

Publicerat

nu är jag ingen hejare på detta men vad skulle hända om hylsan är en mm för lång ??

för som du själv sa så funkade dom formade men otrimmade hylsorna och det bara är dom trimmade som krånglade kan du ta bort den felande mm innan du formar den ??

Publicerat

hur sätter du i hatten och hur rengör du.

Publicerat

du har inte skit på slutstycket där tändhatten går emot så det kärvar där?

Publicerat
  • Författare

hmm de har jag inte testat o svarvat ner dom innan jag kalibrerar dom =/

jag gör rent med en sån där tännhattsläges borste eller vad det heter, hylsorna sätts i med rcbs verktyget man fick med i paketet som jag köpte förra året och allt har funkat kalasfint hela tiden med den (har iaf jag tyckt)

slutstycket är rengjort o allt men de funka iaf inte. men men ska ta nya o friska tag med det imorgon för idag orkar jag fan inte de =/

Publicerat

Långskott men har du kollat att inget hänt med tändstiftet så det sticker ut? Kan vara av eller att du eller någon annan fått genomslag i knallen eller så.

Publicerat
  • Författare

de har jag faktiskt inte tittat. dock dom senaste ca 100 skotten som gått genom bössan ( då i mina ägor ) har inte visat upp något som helst onormalt på hattarna.

men ska titta upp de iaf ;)

kan ju inte skada ^_^

Publicerat
de har jag faktiskt inte tittat. dock dom senaste ca 100 skotten som gått genom bössan ( då i mina ägor ) har inte visat upp något som helst onormalt på hattarna.

men ska titta upp de iaf :)

kan ju inte skada ^_^

Ett genomslag i tändhatten gör att små metallfragment åker in till tändstiftet. Väl där kommer det att ligga vilande tills du typ vingar storfansjävlaslagbjörn och behöver få iväg ett snabbt uppföljningsskott eller något annat lämpligt tillfälle att klicka/kärva/jävlas. :rolleyes::D

Publicerat
  • Författare

löste problemet!!!!

inte sovit något inatt alls så man är trött som ett as. men bestämde mig iaf för o åka den milen de är in från morsan till lägenheten o väl där monterade jag en provisorisk kikare på 22magnumen tills den är såld.

sen gav jag mig på de förbannade problemet med hylsorna! :lol:

lösningen på problemet var knappt alls synligt men tydligen tillräckligt! staven som trycker in tännhattarna på rcbs tännhattsisättare va ca 0,3mm för kort :lol: så shimsa eller va de nu heter upp den med en ja 0,3mm tjock alu bit i passande storlek och vips problemet var löst!

ska inte grejerna funka på direkten? o de där va ju inte synligt för plotta ögat heller. iaf inte för min del!

btw jag behöver träna mer på o skjuta med stora kanoner ( japp 8x57:an är stor för mig ) jäklar vilket blåmärke jag kommer ha på axeln nu efter först ca 40st jaktmatch och sen 12st jaktpatroner, ganska hårt laddade 220gr GK.

samskjutning då? de vet jag inte. sköt in o drog sen 3 skott efter varandra o dom satt inom 35mm på 100m avstånd ^_^

mvh//Marcus som är ganska så öm i axeln :)

Publicerat
löste problemet!!!!

inte sovit något inatt alls så man är trött som ett as. men bestämde mig iaf för o åka den milen de är in från morsan till lägenheten o väl där monterade jag en provisorisk kikare på 22magnumen tills den är såld.

sen gav jag mig på de förbannade problemet med hylsorna! :ph34r:

lösningen på problemet var knappt alls synligt men tydligen tillräckligt! staven som trycker in tännhattarna på rcbs tännhattsisättare va ca 0,3mm för kort :blink: så shimsa eller va de nu heter upp den med en ja 0,3mm tjock alu bit i passande storlek och vips problemet var löst!

ska inte grejerna funka på direkten? o de där va ju inte synligt för plotta ögat heller. iaf inte för min del!

btw jag behöver träna mer på o skjuta med stora kanoner ( japp 8x57:an är stor för mig ) jäklar vilket blåmärke jag kommer ha på axeln nu efter först ca 40st jaktmatch och sen 12st jaktpatroner, ganska hårt laddade 220gr GK.

samskjutning då? de vet jag inte. sköt in o drog sen 3 skott efter varandra o dom satt inom 35mm på 100m avstånd :blush:

mvh//Marcus som är ganska så öm i axeln :blush:

:D

game king är inte en söt liten vulkan inte.

vad blev det för laddning du körde med?

Publicerat
  • Författare

nä den är helt klart maffig är den! spec rekylen när man är van med en 222:a med dämpare o vågen stannade på ca 6-7kg på den o sen sauern med dämpare o samma vikt där ^_^

jag körde med normas laddningar, 46,5gr 203-B krut vart de samt 81,30mm patronlängd. så antagligen långt ifrån magnumladdning men rekylen ja den räckte o blev över B)

men det är manligt! när man känner kraften kulan går iväg med så ja smäller de så hårt bakåt så måste de va rätt bra effekt framför pipan oxå :D

obs laddningen är inte helt hundra. tog de från huvudet då jag har pappret hemma i lägenheten där de står hur den va, så inget o förlita sig på till hundra!