Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varmintkulor!

Vilken av dessa kulor till "skadedjur"? 14 röster

  1. 1.

    • 6,5mm (.264") 85gr Sierra HP Varminter
      73%
      11
    • 6,5mm (.264") 90gr Speer HP Hålspets TNT
      13%
      2
    • 6,5mm (.264") 100gr Sierra HP Varminter
      13%
      2

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Hejsan.

Får hem min 6,5:a snart om allt går som det ska.

Tänkte ha lite fina kulor i lite högre hastigheter för räv och andra "skadedjur" nu när rådjurs sessongen drar mot sitt slut.

Har tänkt på dessa:

6,5mm (.264") 85gr Sierra HP Varminter

6,5mm (.264") 90gr Speer HP Hålspets TNT

6,5mm (.264") 100gr Sierra HP Varminter

eller kanske nosler ballistik tip?

Vill ha en bra kulbana och bra effekt i viltet.

vilken av dessa skulle ni föredra?

MVH/Jocke

Publicerat

Den som skjuter tätaste träffbilderna...

Publicerat

Jag sköt en del 85gr Hp i min 6,5 AI innan.

1180 meter per sekund, brände pipa som fan.

4 Meters kaskader av kaninerna..............

Absolut det horriblaste jag sett.

Om man sköt mer än 10 skott utan mycket grundlig rengöring så exploderade kulorna på vägen fram till målet då de blev repade av skiten i pipan.

Men som varmintkula är den försklassig, sköt bra som fan med.

MVH Håkan

Publicerat

Använder 85 gr i min 6,5-06 och kan bara hålla med ovanstående. 6-20 mm på 100 m i bänk konstant och ett av det jävligaste man kan ladda i en 6,5;a.

Vihtavouri 150 rekommenderar jag i en vanlig sexochenhalva.

Publicerat

HORNADYS 95GR V - Max

Brukte den i min 6,5-06 da jeg hadde det , det er det råeste jeg har sett. Skjøt blandt annet noen sel med den kula , og her var hele hodet borte på selen.

God presisjon og flat kulebane !

Publicerat

Håkan: Om man laddar den i ca 900 m/s hur mycket slitage blir det på pipan då?

Annars värkar ju 85grianaren vara en omtyckt kula här på forumet ju.

Vi drar igång en omröstning tycker jag se om det är fler som röstar än som skriver...

Tack så mycket ni som har skrivit och svarat.

MVH/Jocke

Publicerat

V max kulan ger genomslag på bäver men den skjuter mycket tätt den också.

  • 4 weeks later...
Publicerat

Jag kör med V-max 95 grain i min 6,5á till rävarna. Dom blir på plats och träffar man dom bakom bogen blir det knappt något utgångshål. Mycket nöjd!

Publicerat

Beter dom sig som en helmantel då eller är det trasigt med kulsplitter innanför skinnet? Jag har bara skjutit 5 rävar med 6,5 och använt 120 gr Nosler bst på den första och där lämnade ryggraden räven i hela dess längd. Dom andra är skjutna med blyspets av varierande modell och där har det inte varit lika trasigt. Annars använder jag hornet till räv med hålspets och jag tar bara reda på svansen till flugbindning. Orkar inte hålla på att flå och tana för dom pengarna, ser det som viltvård. Ibland tränar jag vorstehn med det övriga om det inte är för stort utgångshål. Jag tycker inte att v-max är nog blöt till bäver.

Publicerat

Nils, har du möjligtvis lite laddata till 6,5-06?

Publicerat

V-max kulan exploderar i räven, därav den stora chockverkan, oftast lägger sig bara räven ned och svansen far upp som en projektil för att sedan sjunka till backen.

Publicerat

Vad önskas för laddata till 6,5-06? Jag använder nästan bara tre kulor numera men jag har mera data än så. Lade boken och sedan fick jag ett antal papper av någon hygglig norrman här på forumet.

Publicerat
Vad önskas för laddata till 6,5-06? Jag använder nästan bara tre kulor numera men jag har mera data än så. Lade boken och sedan fick jag ett antal papper av någon hygglig norrman här på forumet.

Tja om du kan skicka det du orkar skriva vore jag tacksam.

Vet inte än vilka kulor som ska skjutas, bössan har inte kommit än.

Publicerat

Kom dom rätt så har Du en massa laddata i mailen. Det går också att använda data från 6,5-284 nästan rätt över då 6,5-06 hylsan är några procent större i volym, men börja lågt och gå uppåt.

Publicerat
Kom dom rätt så har Du en massa laddata i mailen. Det går också att använda data från 6,5-284 nästan rätt över då 6,5-06 hylsan är några procent större i volym, men börja lågt och gå uppåt.

Dom kom fram, dock upp o ner men dom kom ialla fall. tackar tackar!

Publicerat

Du får väl vända på skärmen.  ;D

Publicerat
Du får väl vända på skärmen.  ;D

Tänkte inte på det ;D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.