Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Eftersök

Featured Replies

Publicerat

Jag har lite frågor angående eftersök på trafikskadat vilt.

1, varför skaffar inte alla som håller på med eftersök på trafikskadat vilt f-skattesedel?

2, varför kräver dom inte betalt per timme typ 400 kr/h på natten plus mil ersättning?

3, bilens försäkring borde väl täcka sådana kostnader?

4, kan det vara så att jägarna är för snälla?

själv tycker jag det skulle vara självklart med en skälig summa för det är inte lite jobb att ta fram en duglig eftersökshund och att ställa upp dygnets alla timmar, min personliga åsikt är att alla jägare ska vägra eftersök fram tills dess att dom får riktigt betalt.

Publicerat
min personliga åsikt är att alla jägare ska vägra eftersök fram tills dess att dom får riktigt betalt.

Frågan är ju varför man håller på med trafikeftersök?

I mitt fall så är det väl i första hand för djurens skull. Jag vill inte att det ska gå runt djur och plågas.

Och att då börja snacka om att vägra eftersök för att få bättre betalt, det sticker verkligen i ögonen på mig.

Publicerat

Håller med Musköt här.

Publicerat
Frågan är ju varför man håller på med trafikeftersök?

I mitt fall så är det väl i första hand för djurens skull. Jag vill inte att det ska gå runt djur och plågas.

Och att då börja snacka om att vägra eftersök för att få bättre betalt, det sticker verkligen i ögonen på mig.

+1 ett på ovanstående, men tyvärr går väl samhällsutvecklingen åt det håll att allt man förtar sig ska det tjänas pengar på, så det kommer att bli här också vad det lider....... tror jag?

Och visst jag tycker det kan vara berättigat med ersättning, det tråkiga är väl att i slutändan kommer det väl tillbaka på skattsedel/ bilförsäkringen eller annan avgift.

/ Ekebo

Publicerat

400:-/h...Det lockar garanterat fel personer.

Och lär bli svårt att kolla om det använts befogat antal timmar för att slutföra uppdraget.

Hur o vem ska kolla det?

En schablonersättning som nu tycker jag är helt ok.

Ingen jag känner gör det för pengarnas skull.

Får man som nu lite ersättning som ev täcker de kostnader man har, typ bensin osv då är jag nöjd.

Fast jag skulle fortsatt oavsett om vi får pengar eller inte.

Strejk finns inte på min karta.

Ett djur ska inte behöva lida för att jag/vi vill tjäna mer pengar...

Som jag ser det så gör vi en sammhällsinsats, djur slipper lida i onödan och vi får liten slant i ersättning.

Samtidigt som vi håller våra hundar i trim året om och det blir lite ...hmm. .. jag vet man får inte säga det... men "jakt året runt".

Man får ju inte säga att det är kul heller men är övertygad om att jag o de flesta tycker det är kul.

Tycker man borde göra "jobbet" bättre om man tycker det är kul o intressant än om man hatade sysslan...

En bonus i sammanhanget är att vi jägare kan slå oss för bröstet och säga att vi verkligen behövs i dagens samhälle.

Publicerat
400:-/h...Det lockar garanterat fel personer.

Och lär bli svårt att kolla om det använts befogat antal timmar för att slutföra uppdraget.

Hur o vem ska kolla det?

En schablonersättning som nu tycker jag är helt ok.

Ingen jag känner gör det för pengarnas skull.

Får man som nu lite ersättning som ev täcker de kostnader man har, typ bensin osv då är jag nöjd.

Fast jag skulle fortsatt oavsett om vi får pengar eller inte.

Strejk finns inte på min karta.

Ett djur ska inte behöva lida för att jag/vi vill tjäna mer pengar...

Som jag ser det så gör vi en sammhällsinsats, djur slipper lida i onödan och vi får liten slant i ersättning.

Samtidigt som vi håller våra hundar i trim året om och det blir lite ...hmm. .. jag vet man får inte säga det... men "jakt året runt".

Man får ju inte säga att det är kul heller men är övertygad om att jag o de flesta tycker det är kul.

Tycker man borde göra "jobbet" bättre om man tycker det är kul o intressant än om man hatade sysslan...

En bonus i sammanhanget är att vi jägare kan slå oss för bröstet och säga att vi verkligen behövs i dagens samhälle.

+1

/Lasse

Publicerat

Måste hålla med er om att det är inte för nån ersättning man gör arbetet som eftersöksekipage själv skulle jag inte vilja se vilken utveckling de skulle bli om det blev så att man tjänade en massa på det. allt handlar inte om pengar detta är ett intresse att hålla på med eftersök å är man inte intresserad av de så kan de aldrig bli något bra av det i slut ändan.visst de kostar å träna fram en hund och mycke tid men de är värt allt slit för å slippa ha en massa djur som lider. men vilket intresse kostar inte pengar idag? jag tycker vi ska vara glada över å kunna få nån ersättning överhuvudtaget å sen hur många kronor de än blir spelar ingen roll, min egna åsikt i det här nya med ersättning ser jag bara som ett bevis på att dom uppskattar allt de arbetet vi som eftersöks ekipage verkligen gör.

Publicerat

Den intressanta diskussionen om ersättning för eftersök blir, tycker jag, när man gör eftersök under betaljakter. Då tjänar någon annan pengar på jakten och eftersök, eller tillgång ill eftersöksekipage, är en förutsättning för att de ska tjäna pengar.

Publicerat
  • Författare

Jag tänkte mest på att i nästan alla jakttidningar så beklagar sej folk att dom får för lite betalt för eftersöken och förut var det att dom inte fick nå betalt alls. betalningen kan försäkringsbolagen stå för som med allt annat som bilen är inblandad i, på vilket vis skulle det locka fel folk om det var bra betalt?

Publicerat
  • Författare
Måste hålla med er om att det är inte för nån ersättning man gör arbetet som eftersöksekipage själv skulle jag inte vilja se vilken utveckling de skulle bli om det blev så att man tjänade en massa på det. allt handlar inte om pengar detta är ett intresse att hålla på med eftersök å är man inte intresserad av de så kan de aldrig bli något bra av det i slut ändan.visst de kostar å träna fram en hund och mycke tid men de är värt allt slit för å slippa ha en massa djur som lider. men vilket intresse kostar inte pengar idag? jag tycker vi ska vara glada över å kunna få nån ersättning överhuvudtaget å sen hur många kronor de än blir spelar ingen roll, min egna åsikt i det här nya med ersättning ser jag bara som ett bevis på att dom uppskattar allt de arbetet vi som eftersöks ekipage verkligen gör.

varför ska man inte tjäna pengar på sitt intresse? har man ett vanligt jobb 7-16 med ca 2 tim resa om dagen så lär man inte orka jobba om man varit ut på 3 st eftersök på natten, så om man fick bra betalt för eftersöken så skulle det inte göra nåt, jag tror det skulle vara en utveckling åt rätt håll att det var bra betalt, fler skulle känna att dom kunde hålla på med det utan att förlora en hel dagslön.

Publicerat
Den intressanta diskussionen om ersättning för eftersök blir, tycker jag, när man gör eftersök under betaljakter. Då tjänar någon annan pengar på jakten och eftersök, eller tillgång ill eftersöksekipage, är en förutsättning för att de ska tjäna pengar.

Du får ursäkta men vad menar du?

Som jag ser det..

Att ta på sig ett ansvar för eftersöken under en såk "sälj-jakt" är väl ändå ett helt själv påtaget uppdrag!

// B

Publicerat

Som jag ser det så är alla eftersöksuppdag själv påtagna.

Så jag fattar nog inte riktigt..

Publicerat
Som jag ser det så är alla eftersöksuppdag själv påtagna.

Så jag fattar nog inte riktigt..

Håller med dig.

Lasse

Publicerat

QUOTE (Torkel N @ Jun 3 2010, 07:38 )

Den intressanta diskussionen om ersättning för eftersök blir, tycker jag, när man gör eftersök under betaljakter.

Hoppas det bli tydligare så här, när övrig text är borttagen!

//B

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag måste hålla med vad en annan person redan tidigare påpekat, nämligen att eftersök görs för djurets skull samt så att det inte ställer till med olyckor etc. Jag gör det själv i uppsalatrakten och av dessa anledningar men på sätt och vis är det ju självklart av snällhet men det tycker jag personligen är normalt.