Publicerat Juni 3, 201015 yr Såg en blänkare på blocket, staffanstorp lite långt men men. Skyddsjakt på Duva /Lasse
Publicerat Juni 3, 201015 yr ...fast det känns inte helt kurant med att betala för skyddsjakt. +1 dum fråga men är det ens lagligt att tjäna pengar på skyddsjakt ??
Publicerat Juni 3, 201015 yr Ser inte det minsta fel i det fakstiskt så länge nu inte själva skyddsjagande blir lidande för att nu ingen vill betala. Då faller ju hela syftet..
Publicerat Juni 3, 201015 yr Man vet inte riktigt hur böndernas situation ser ut dom kanske går väldigt stora förluster utan att få ersättning av viltskadefonden eller vad den nu heter nu förtiden och att ta lite betalt för skyddsjakt gör att dom får lite kompensation för de dyra utsädet etc. Så jag ser inte något fel med att dom tar betalt man vet inte vad dom har för upplägg heller ni som skjuter duvorna kanske får behålla alla duvor och skjuter ni ett par stycken så får ni lite kompensation för de ni har betalat. Dock om man bor jätte långt bort lönar sig de väl inte på långa vägar.
Publicerat Juni 3, 201015 yr Hmm, jag undrar om jag inte vet vilken mark det handlar om och då är det en lite tråkig historia bakom. Med förbehåll att det inte är samma mark så: Några kompisar har ett jaktarrende i denna trakt till normalhögt pris. Ett krav som efterhand uppstod var att det skulle utövas skyddsjakt på duva över ärterna som odlas på gården. Eftersom alla de som var med på arrendet jobbar så blev det lite sisådär med skyddsjakten i veckorna. Bonden tog då helt sonika in två andra grabbar från trakten som skötte skyddsjakten i veckorna. Jaktlagen protosterade då men fick veta att om det inte passade så blev de av med arrendet. Vad jag misstänker nu hänt är att grabbarna som skulle sköta skyddsjakten i veckorna har också fått jobb och kan därmed inte jaga i veckorna såpass att bonden blir nöjd. Därav utbjudes nu korttidsjakt på marken.
Publicerat Juni 3, 201015 yr Som vanligt är det marknadskrafter som styr. Tillgång och efterfrågan. Tydligt att många vill/kan/kommer att betala så då uppstår dessa erbjudanden. Själv tycker jag att om man får bytet så är det helt rimligt.
Publicerat Juni 3, 201015 yr Författare Inget fel i att ta betalt och olagligt kan det väl knappast vara. Om man som jag är sugen på att jaga nu och betalar en slant för att kunna göra det "lagligt" nu så känns det helt ok. /Lasse EDIT: eftersom det tog mig flera timmar att få denna post klar blev den lite off rent tidsmässigt......