Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

laddata för 160 gr Hornady rn, 156 gr vulkan i 6,5x55

Featured Replies

Publicerat

hej,

planerar jakt framöver och kommer inte hinna göra en stege för ovanstående kulor i för 6,5x55. är det någon som sitter på en sk "harmonisk laddning", dvs inte den perfekte laddningen kanske men en som fungerar tillräckligt bra typ en grupp på 50mm på 80m. krut är mrp, fungerar säkert för båda. :lol:

jag förstår att vissa får ståpäls av frågan, men jag hinner inte prova ut och skulle behöva något som bara funkar. behöver inte maxprestanda.

skjuter i en tikka m65. norma har data jag vet, men utifrån deras intervall, hjälp mig lägga mig rätt i krutvikt + patronlängd.

Kalle

Publicerat

Kalle,

Normas laddmanual säger 44-46 grains MRP, COL 76 mm. Hastighet 741-772 m/s.

Annars finns det några i laddatabasen på grannkanalen men dom är längre än CIP standarden

//Blyström

Publicerat
  • Författare
Kalle,

Normas laddmanual säger 44-46 grains MRP, COL 76 mm. Hastighet 741-772 m/s.

Annars finns det några i laddatabasen på grannkanalen men dom är längre än CIP standarden

//Blyström

jag slängde i 45.5 gr för hornadyn, men jag tycker vulkanen känns lätt. vet du om den fanns i 9 gram innan? har ingen fin våg som du...

Publicerat
vet du om den fanns i 9 gram innan? har ingen fin våg som du...

Ja det gör/gjorde det, har ingen koll hur det är numer. Ställ 10 - 20 st på en hushållsvåg så syns det bra vilken vikt det är på kulan när du delar vikten med antalet.

Publicerat

Vulkan har gjorts i 139 grains.

//Blyström

Publicerat
  • Författare

så det är i princip att plocka laddata från arméns 9 grammare nickelkula som jag kört med då? eller annan laddata på 139-140gr om det är den kulan jag har eller skall man tänka på något speciellt med den kulan?

Publicerat
  • Författare

så det är i princip att plocka laddata från arméns 9 grammare nickelkula som jag kört med då? eller annan laddata på 139-140gr om det är den kulan jag har eller skall man tänka på något speciellt med den kulan?

Publicerat

Det som är relevant ur tryckhänseende är hur stor hylsvolym respektive kula tar upp. Patronlängd blir felvisande om kulorna inte är exakt lika långa.

Isättningsdjupet kan också bli felvisande då kronekulorna väl har boattail och vulkanen flatbase vilket gör att vulkanen tar upp mer hylsvolym och ger ett högre gastryck.

Ta med ett par kulor hem till mej så kan vi göra en jämförelse i QL.

//Blyström

Publicerat
  • Författare
Det som är relevant ur tryckhänseende är hur stor hylsvolym respektive kula tar upp. Patronlängd blir felvisande om kulorna inte är exakt lika långa.

Isättningsdjupet kan också bli felvisande då kronekulorna väl har boattail och vulkanen flatbase vilket gör att vulkanen tar upp mer hylsvolym och ger ett högre gastryck.

Ta med ett par kulor hem till mej så kan vi göra en jämförelse i QL.

//Blyström

du vill bara ha dit mej för du vill att jag ska klämma på din LTR!

du tror att jag skall känna mig nedtryckt för att du har flashigaste puffran! not gonna happen i can tell you mr leadstream.

jag kan mäta kulan :)

jag bara skojar... ikväll är det hoghunting som gäller men imorn kanske eller söndag.

Publicerat

Skitjakt på're. :)

//Blyström

• 2 months later...
Publicerat

Skrev inlägg i fel tråd. Borta nu!