Publicerat Februari 15, 200521 yr Jag tycker att jakttiden på topp fågel är i kortaste laget,när årstiden börjar visa sin rätta sida är det ju slut,tycker kanske att den borde vara lika som ripjakten 15 mars,det vore ju kanon och kunna skidra omkring i bra dagsljus och lite sol i ansiktet.vad tycker ni??
Publicerat Februari 16, 200521 yr Jag kan bara hålla med, men samtidigt så tycker en del av mig att det är ganska bra, så att våran tjäder växer sig starkare.
Publicerat Februari 16, 200521 yr Både ja och nej...... Det är trots allt dom starkaste individerna som överlevt höst och vinter, så att skjuta bort ännu mer tuppar kanske inte är bra för stammen på hårt jagade marker. Där det är mindre jakttryck spelar nog inte avskjutningen någon större roll eller jakttiden.
Publicerat Februari 16, 200521 yr Ja men skjuts det så mycket tuppar under topp jakten att det skulle påverka dess mer??
Publicerat Februari 16, 200521 yr Jag är rädd för att det kan bli så på vissa områden, men jag är ingen expert.
Publicerat Februari 16, 200521 yr Nån anledning finns det väl att det är som det är..Men önska kan man ju.
Publicerat Februari 16, 200521 yr Ja men skjuts det så mycket tuppar under topp jakten att det skulle påverka dess mer?? Ja på vissa områden skjuts det väldigt mycke tjäder under toppjakten, men om stammarna påverkas.....tja kanske? Fick jag bestämma skulle man slopa tuppjakten från 15 november-till 31 december. För att istället ha toppjakten under januari och februari.
Publicerat Februari 17, 200521 yr Jag tycker ni skall vara glada som har jakttid på era vilt alls Jag / vi har under gånga sässongen fått äran (hel... va fan... jävl.... inte nu igen ) att på mycket när håll studera ett större antal kronhjortar var av ett par kapitala Tror ni att vi överhuvudtaget har jakttid på dessa NIX PIX , NJET, NADA
Publicerat Februari 17, 200521 yr Jag tycker ni skall vara glada som har jakttid på era vilt allsJag / vi har under gånga sässongen fått äran (hel... va fan... jävl.... inte nu igen ) att på mycket när håll studera ett större antal kronhjortar var av ett par kapitala Tror ni att vi överhuvudtaget har jakttid på dessa NIX PIX , NJET, NADA Det spelar väl ingen roll om ni har jakttid på viltet eller inte.... Ni duger ju ändå inte till att ha ihäl ett enda lovligt djur på fina viltrika marker som Kölva ;D ;D :-* Vi här uppe måste begränsa våran jakttid så inte viltet tar slut 8)
Publicerat Februari 17, 200521 yr Ja men skjuts det så mycket tuppar under topp jakten att det skulle påverka dess mer?? Ja på vissa områden skjuts det väldigt mycke tjäder under toppjakten, men om stammarna påverkas.....tja kanske? Fick jag bestämma skulle man slopa tuppjakten från 15 november-till 31 december. För att istället ha toppjakten under januari och februari. Nu börjar det låta,det röstar då jag JA på..Häromkring tror jag då inte att det skjuts så många tuppar vad jag vet i alla fall,men kanske vissa områden har högt jakttryck.
Publicerat Mars 4, 200521 yr Ja på vissa områden skjuts det väldigt mycke tjäder under toppjakten, men om stammarna påverkas.....tja kanske?Fick jag bestämma skulle man slopa tuppjakten från 15 november-till 31 december. För att istället ha toppjakten under januari och februari. Jag är helt övertygad om att tjäderstammen inte påverkas av toppjakten. Men visst är det dumt att skjuta en massa topptjädrar för att sälja. Får man skjuta en eller två tuppar så kan man åka hem nöjd. 15 november är en fin tid för jakt med trädskällare ;D, men pekhundarna är inte så effektiva då, så jag förstår dina synpunkter ;D. utan att skämta så tycker jag att decemberjakten skulle bort, och endast januari skulle vara toppjakt. Nu börjar dom samlas vid spelplatserna och då måste dom väl få vara ifred. Ärligt talat så är jag ganska less på fågeljakten nu, och väntar på en intensiv fiskeperiod, tills valparna kommer. Kul med ett nytt jaktforum
Publicerat Mars 4, 200521 yr Ni har ju åtminstone lite fågel att jaga. På mina hemmamarker i Småland så har vi inte skjutit varken orre eller tjäder på de 25år jag jagat. Fast denna säsongen kom jag med på en annan smålandsmark där det åtminstone finns jaktbar tjäderstam. Men det kvittar för vi har inte lyckats skjuta någon ändå.