Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

För hög tilldelning vad görs?

Featured Replies

Publicerat

Tidaholms jaktvårdskrets i Västa Götaland gjorde i vintras en flyginventering där resultatet blev 2,77 Älgar /1000Ha om man inte räknar med älgskötselområdena som sköter tilldelningen av älg själva.

Nu tittade jag på http://algweb.lst.se/ax.asp?lst=14 där man kan hitta lite statistik om avskjutning men även tilldelningarna och utan att räkna noga konstaterade jag att tilldelningen för 2010/2011 förmodligen ligger högre än resultatet från flyginventeringen. Nog för att det kommer födas en del kalvar innan jakten drar igång men jag tycker ändå att det är till att ta i om man låter denna tilldelning vara.

Jag frågar mig om man siktar på att utrota älgen på sikt? Görs det något från SvJF håll för att trycka på och peka på den ohållbara situationen och få till stånd en ändring eller sitter man på arslet utan att göra något?

Ok lite tillspetsat på slutet men jag är lite irriterad då jag själv anser att situationen varit känd långt innan flyginventeringen gjordes utan att något händer med tilldelningen för de lag som inte ingår i älgskötselområdena. Att man på vissa håll insett att älgstammen inte är den bästa bevisas av att Hökensås älgskötselområde som ligger inom kretsen inte jagade älg förra året så några har iaf öppnat ögonen men för att älgstammen skall fortleva så behöver man ändra över hela området.

Mao vad görs eller kan göras från SvJF håll för att en ändring skall göras redan innan årets jakt startar?

Publicerat

För det första ska älg förvaltas lokalt. Jag eller någon annan kan omöjligt sitta på Öster Malma och diktera villkoren för er.

För det andra så är det fler än jägarna som ska sätta nivån för älgstammen...

För det tredje så är det med största sannolikhet jägarna själva som kröker fingret till hösten.

Ni äger alltså frågan själva och går det "åt helvete" är det i stort sett alltid jägarnas fel, lite tillspetsat. Vi kan bistå med rådgivning och vi kan räkna på skötselplaner eller komma med tips. Nivån måste dock jägarna och markägarna sätta i samförstånd. Så mitt råd är att vända dig till närmsta kontor och be om hjälp från en jaktvårdskonsulent. Ber ni oss inte kommer vi knappast att göra något, då utgår vi nog ifrån att ni har den älgstam ni vill ha eller förtjänar.

Vi har idag hela län där tilldelningen antagligen är högre än antalet älgar som finns i länet. Så man måste här också ta reda på hur tilldelningen är tänkt att fungera.

Publicerat
  • Författare

Jo tack jag vet det och jag kan väl inte säga att de som ansvarar för den lokala förvaltningen agerar bra med tanke på resultatet iaf inte enligt min mening. Förövrigt förväntade jag mig inte att ni skulle agera från Öster Malma utan att det är den lokala kretsen i första hand som kontaktas och sedan länsföreningen osv...

Och du kanske har rätt i att majoriteten vill ha den älgtäthet som är så att majoriteten kommer kröka finger till hösten likt förbannat för gör de det inte för att de vill hålla ner älgstammen så gör de det för att grannen gör det.

Men att hoppas att närmsta jaktvårdskonsulent kan hjälpa till med att begränsa tilldelningen för alla A, B och E områden... jag tror han kommer lyssna, beklaga sig och sen kan han inte göra något han heller.

I ett älgskötselområde hade det varit bra mycket enklare att hålla upp ett år än att försöka ena ca 100 olika småmarker där så vi får väl fortsätta förtjäna vår älgstam och själv kanske hoppas på att den nya älgförvaltningen genomförs och att den kan rätta till problemen.

För vem kan göra något som systemet ser ut nu?

Publicerat

Det grundläggande felet (tror jag) är att det i dom allra flesta fall ej sysslas med älgförvaltning, utan med frysboxförvaltning.

Publicerat

Den nya älgförvaltningen (förslaget) kom igår. Det blir dock fortfarande så att om man är eniga lokalt finns ingen som kan eller bör bryta in. Idag är det Länsstyrelsen som godkänner skötselplaner och ger tilldelningar så de är egentligen de enda som kan gå in och agera. I framtiden blir det Viltförvaltningsdelegationen i länet och då får vi nog större chans att agera.

Jag tror fortfarande på att du ska kontakta din konsulent. På den tiden jag jobbade ute på fältet var detta kanske ett av de allra vanligaste uppdragen och vår personal brukar vara rätt bra på att "skrämma" folk till att hålla fingret i styr under hösten. Man kan komma långt med skrämselpropaganda.

Publicerat
  • Författare

Får väl se om vad konsulenten säger... om inte annat kanske man kan prata av sig iaf.

Ang frysboxförvaltning så är det precis så jag upplever det. Men att man inte tänker i ett längre perspektiv och inser att frysboxen kommer stå tom framöver om man fortsätter vanvården av älgstammen förvånar mig. Det är förvånadsvärt ofta älgarna förväntas vandra in från grannmarken...

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.