Publicerat Juni 4, 201015 yr Nu e de snart dax för lite vallskörd här hemma för första gången för mig och jag har redan sett get med två kid stryka runt på fälten, frågan e hur jag kan mota bort dom när jag ska hugga vallen ? Jag minns när jag var ung att min fader använde fågelskrämmor och satte upp plastpåsar vid fältet nån dag innan han skulle hugga, de funka vell okej men inget stensäkert direkt. Har också tråkiga minnen när pappa hämtar mig då han huggt ihjäl ett kid och tror där finns ett till vilket gör att jag får traska framför slåttern den biten som finns kvar och de var ingen höjdare när man var liten. Har ni några tips ? Kan de hjälpa om man hugger vid nån speciell tidpunkt på dygnet kanske ? Natt? Mvh
Publicerat Juni 4, 201015 yr Det ska tydligen funka att slå ytterkanterna och sedan låta vallen vara ett tag för då brukar geten flytta kiden. Har jag hört i alla fall.
Publicerat Juni 4, 201015 yr Sätt ut vita plastpåsar på en pinne på eftermiddan dagen innan du ska slå. 3-4 st per hektar har alldrig misslykats här.. MVH SIGGE......
Publicerat Juni 4, 201015 yr gör som kristin å sigge skriver annars så gå några varv med en vovve så ska hon flytta speciellt om vovven pissmarkerar i närheten
Publicerat Juni 5, 201015 yr Jag brukar gå ett par varv med min Flatt innan slåttern. Farbror lantbrukaren brukar ringa o förvarna mig ca 10 min innan de kör igång... brukar bli ett hastigt avslut på den arbetsdagen /Lasse
Publicerat Juni 5, 201015 yr Har praktiserat samma modell som sigge med gamla fodersäckar runt fältet som ska slås. Sätt upp dem dagen innan så tar getterna bort sin kid till det är dags att slå.
Publicerat Juni 5, 201015 yr När grannbonden hade kor och skördade hö så ringde han alltid in mig före slåttern så jag fick gå över vallarna med ett gäng springer spaniels och det funkade alltid... Inga dödade killingar i slaghacken i alla fall!
Publicerat Juni 5, 201015 yr har läst att smutstvätt var en bra metod lägg ut smutsig skjortan (flera stycken) kvällen före så ska nog mor get hinna flyttta sina små
Publicerat Juni 5, 201015 yr Vi har gjort ett par genomgångar med hundarna dagarna innan för att få dem att flytta ut, hösilage till hästarna klarar inte att det skulle vara mer än kanske en sork i en enstaka av dem. Ett kid som åker med vore en mindre katastrof. /Christian
Publicerat Juni 5, 201015 yr Vi har gjort ett par genomgångar med hundarna dagarna innan för att få dem att flytta ut,hösilage till hästarna klarar inte att det skulle vara mer än kanske en sork i en enstaka av dem. Ett kid som åker med vore en mindre katastrof. /Christian Räv och asfågel brukar hinna sköta om det större om du har någon dags liggtid mellan slåtter och balning vilket är kutym för att få hösilage. Annars är inget säkrare än att fysiskt mandreva, gärna med hund i koppel. Flyttar man kiden så använd ett neutralt material mellan djuret och kidet. Har själv iofs sett att det inte är så kinkigt med lite hydrauloljelukt på kidet, har burit in rätt mångai backarna i mina dar och i de allra flesta fall är det hämtat omgående efter man lämnat fältet.
Publicerat Juni 7, 201015 yr Författare Räv och asfågel brukar hinna sköta om det större om du har någon dags liggtid mellan slåtter och balning vilket är kutym för att få hösilage.Annars är inget säkrare än att fysiskt mandreva, gärna med hund i koppel. Flyttar man kiden så använd ett neutralt material mellan djuret och kidet. Har själv iofs sett att det inte är så kinkigt med lite hydrauloljelukt på kidet, har burit in rätt mångai backarna i mina dar och i de allra flesta fall är det hämtat omgående efter man lämnat fältet. Jag ska ha vanligt hö om jag får vädrets makter med mig och då e det 5 dagars liggtid , Annars tackar jag för tips och ska göra så mkt jag kan för att undvika påkörning
Publicerat Juni 8, 201015 yr Jag ska ha vanligt hö om jag får vädrets makter med mig och då e det 5 dagars liggtid ,Annars tackar jag för tips och ska göra så mkt jag kan för att undvika påkörning Håller med de flesta föregående talare och rekommenderar plastpåsar dagen innan. Kan inte misslyckas.( har iaf inte gjort det här) Viktigt bara att dom inte hänger för länge för då kan geten likaväl flytta tillbaka kiden igen....
Publicerat Juni 9, 201015 yr Jag vet inte det här med plastpåsar.. Bonden vi jagar hos satte upp flera stycken vita plastpåsar för att skydda sin skörd så mycket som möjligt.. Några dagar efter uppsättning så stod det en älg 5 meter ifrån en av påsarna och åt
Publicerat Augusti 1, 201015 yr Såg i tidningen en bonde som monterat en lång bräda c:a 1 meter framför slåttern, hela slåtterns längd. Var 30:e cm hängde det kedjor ner, ända till marken. När kedjorna tog i kiden sprättade de upp, just innan slåttern kom. Lite svårt att förklara med ord, men kanske någon som sett samma artikel kan länka (kommer inte ihåg var jag såg det) MVH L-O
Publicerat Augusti 1, 201015 yr Lite svårt att förklara med ord, men kanske någon som sett samma artikel kan länka (kommer inte ihåg var jag såg det) Var det inte Svensk Jakt? Verkar mycket effektivt hur som helst.
Publicerat Augusti 1, 201015 yr Såg i tidningen en bonde som monterat en lång bräda c:a 1 meter framför slåttern, hela slåtterns längd.Var 30:e cm hängde det kedjor ner, ända till marken. När kedjorna tog i kiden sprättade de upp, just innan slåttern kom. Lite svårt att förklara med ord, men kanske någon som sett samma artikel kan länka (kommer inte ihåg var jag såg det) MVH L-O Svensk jakt nr 8 Alltså nyaste svensk jakt... Verkade jäkligt bra sätt
Publicerat Augusti 1, 201015 yr http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/S...attern-1.13569/ länk till artikeln