Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Majs till grisåteln eller vad skall man ha?

Featured Replies

Publicerat

Nu har det börjat bli lite gris mer stationärt så jag tänkte åtla lite mer inriktat för grisen.

Har potatis på vinterhalvåret till rådjuren och hjorten även hel havre och ensilage i foderbord.

nu till grisen.

Jag har sökt efter majs att ha som lite gött men det verkar vara omöjligt att få tag i runt vårgårda.

antingen får man åka 20-30mil eller så måste man köpa så himla mycket för att få det hemkört.

jag hade tänkt att prova med ca 50 kg först är det någon som vet var man kan få tag i majs eller har ett bra förslag på någonting annat, bara det är billigt.

Tacksamma för alla råd/förslag

/Jimmy

Publicerat
Nu har det börjat bli lite gris mer stationärt så jag tänkte åtla lite mer inriktat för grisen.

Har potatis på vinterhalvåret till rådjuren och hjorten även hel havre och ensilage i foderbord.

nu till grisen.

Jag har sökt efter majs att ha som lite gött men det verkar vara omöjligt att få tag i runt vårgårda.

antingen får man åka 20-30mil eller så måste man köpa så himla mycket för att få det hemkört.

jag hade tänkt att prova med ca 50 kg först är det någon som vet var man kan få tag i majs eller har ett bra förslag på någonting annat, bara det är billigt.

/Jimmy

Jag köpte säckar på Jordnära i Alingsås, lite dyrt i längden kanske men om du får in mer grisar och vill utfodra dem mer så kan man ju beställa storsäck.

Publicerat

Du har ingen bonde i krokarna som kan tänkas sälja lite vete och ärtor till dig? :) Jag åtlar med en sådan blandning och grisarna mumsar i sig.

Publicerat

nu till grisen.

/Jimmy

Jag brukar köra Duvfoder i automaterna och i rulltunnorna. Bra blandning, majs, ärtor, vete, havre och korn. 189 kr för 25 kilo på Granngården.

Publicerat

Jag är inte från dina trakter så jag kan inte tips om någon som säljer MEN jag har dock ett tips jag kan ge dig om du får tag i majs.

Om du låter majsen stå i vatten ett tag, så det börjar jäsa, och slänger ut det så drar det in grisar kan jag lova. Det finns inget bättre, i alla fall inte på våran mark.

Det kan ju vara bra om man ska starta en åtel för första gången eller efter ett uppehåll. Inget man behöver göra kontinuerligt men en sak är säker, The pigs love it!

PS

Det är färdigt när du klöks när du luktar på det B)

Publicerat
Jag är inte från dina trakter så jag kan inte tips om någon som säljer MEN jag har dock ett tips jag kan ge dig om du får tag i majs.

Om du låter majsen stå i vatten ett tag, så det börjar jäsa, och slänger ut det så drar det in grisar kan jag lova. Det finns inget bättre, i alla fall inte på våran mark.

Det kan ju vara bra om man ska starta en åtel för första gången eller efter ett uppehåll. Inget man behöver göra kontinuerligt men en sak är säker, The pigs love it!

PS

Det är färdigt när du klöks när du luktar på det B)

Jo danska wienerbröd med chokolaaaade. Etiskt inte helt korrekt men...........

Publicerat
Jo danska wienerbröd med chokolaaaade. Etiskt inte helt korrekt men...........

Vildsvin med karies, kanon! B)

Publicerat
Vildsvin med karies, kanon! B)

Ja du :lol: Läste kanske inte hela inlägget eller ?

Publicerat
Ja du :D Läste kanske inte hela inlägget eller ?

Nej, det var ju lite långt B) Men du ska ju inte locka folk att använda det, hördududu :lol:

Publicerat
Nej, det var ju lite långt B) Men du ska ju inte locka folk att använda det, hördududu :lol:

Han lär ha längre efter danska wienerbröd än majs så det torde inte vara ngt problem öht :D

Publicerat
Han lär ha längre efter danska wienerbröd än majs så det torde inte vara ngt problem öht :D

Han kan ha danska polare? B) Dessutom läser ju fler tråden som kanske har närmre till detta vildsvinsgodis :lol:

Publicerat
  • Författare

Det var en fantastisk respons.

Vad betäcknar "ETISKT" så finns nog inte det ordet i några av mina grannars vokabulär så där bryr jag mej faktiskt inte.

(en av fördelarna när man har egen mark)

Det jag INTE vill är att utfodra grisarna utan ha lite göttigt som lockar bra.

Duvblandningen i en tunna låter klart intressant.

Kommer du med 20kg wienerbröd så har du gratis jakt!!!!!!!!!!!!!!!

Hade faktiskt lyckats förträng jordnära då sist jag frågade skulle dom ha hutlöst mycket, kommer inte ihåg vad men det var tillräckligt för att jag inte inhandlade en säck.

Följer med spänning vidare inlägg, passa på att lura mej till månen och tillbaka nu.

Tack. Jimmy

Publicerat

Majs är iofs No1 men jag kom över ett parti rostade nötter och rostade solros fröer, det var en höjdare. Har du inget nötrosteri i din närhet. Annars är som någon nämde blandad spannmål helt ok och oftast billigare än majs om man inte kan handla direkt av en odlare. Granngårdens ockerpris på 25kg majs, 247kr= 9,88kr kilot, helt åt helvete, max 3kr kilot skall man betala för fodermajsen. Korn, vete, havre hel och krossad blandat med vanlig tamsvins pellets är helt ok under den kalla årstiden men vad jag har erfarit så minskar intresset för detta foder under sommaren då det finns föda i överflöd så vid denna tiden på året är det nästan tvunget att fodra med majs, eller för den delen nötter.

Publicerat

Majs verkar vara outstanding som vi säger på nysvensk... :unsure:

Jag brukar slänga ut lite gammalt bröd och div som lock. Har ingen foderplats utan bara till åtel, dvs det ska locka grisarna till åteln men jag släpar inte ut mat i skogen för att de ska äta sig mätta.

Det etiska med wienerbröd och annat kan man nog diskutera men min uppfattning är att man får åtla med vad man vill. Att utfodra med sockerbetor lär ju knappast vara mindre kariesframkallande. Det är ju något som många slänger ut tonvis i skogen, precis som potatis osv.

På ett annat forum läste jag att något som kallas för åkerböna skall vara väldigt mumsigt för grisarna.

Kan kanske funka med vilka bönor som helst och så ärtor så klart.

Jag har inte provat dem. Brukar ha något som säljs som "Vildsvinsblandning" och kostar 165 kr för 30 kg. Består av ärtor, majs och säd (vete?). Har även haft krossat vete men vet ej hur det lockar gris nu när det är lite svårare att få dem till åtlarna än i vintras.

Glöm inte bort att tjära träden också! Det drar alltid verkar det som.

Publicerat

När det gäller tjäran så kan man försöka ta reda på vilken sorts tjära ens grisar tycker bäst om. Vildsvinen på våran mark tycker mer om Boktjära än vanlig Trätjära. Men då kommer man till ett mindre "problem".. Boktjäran säljs ofta i väldigt små förpackningar. Därför måste man köpa många vilket ofta blir ganska dyrt i längden.

Ett bra tips om dina grisar tycker om boktjära mer är att köpa ett par - tre tuber och blanda ner dessa i trätjära-hinken.

På så sätt får du en hel hink med (nästan) boktjära.

Visst fungerar vanlig trätjära men om de tycker om boktjäran mer så kommer de ju oftare :unsure:

Publicerat
  • Författare
Majs verkar vara outstanding som vi säger på nysvensk... :unsure:

Jag brukar slänga ut lite gammalt bröd och div som lock. Har ingen foderplats utan bara till åtel, dvs det ska locka grisarna till åteln men jag släpar inte ut mat i skogen för att de ska äta sig mätta.

Det etiska med wienerbröd och annat kan man nog diskutera men min uppfattning är att man får åtla med vad man vill. Att utfodra med sockerbetor lär ju knappast vara mindre kariesframkallande. Det är ju något som många slänger ut tonvis i skogen, precis som potatis osv.

På ett annat forum läste jag att något som kallas för åkerböna skall vara väldigt mumsigt för grisarna.

Kan kanske funka med vilka bönor som helst och så ärtor så klart.

Jag har inte provat dem. Brukar ha något som säljs som "Vildsvinsblandning" och kostar 165 kr för 30 kg. Består av ärtor, majs och säd (vete?). Har även haft krossat vete men vet ej hur det lockar gris nu när det är lite svårare att få dem till åtlarna än i vintras.

Glöm inte bort att tjära träden också! Det drar alltid verkar det som.

Åkerbönor kan jag få tag i flera ton överkommligt, har aldrig hört att någon använt det tidigare.

någon annan som hört eller använt detta med framgång?

Det man åtlar med är ju som du skriver, det skall vara något som lockar fram grisarna nu när det finns mat naturligt i överflöd och inte något som grisarna skall använda som matplats/foder.

Det är därför jag inte skulle känna något etiskt "fel" med att ha ex. wienerbröd eller bröd då det skulle var liten mängd.

Grundfrågan hör var något som går att få tag i frekvent till överkommligt pris och som har lite extra dragningskraft tillsammans med era erfarenheter Jag behöver inte hoppa i samma vattenpöl om flera andra redan gjort det innan utan ta lärdom av detta.

Åkerbönor tror jag det får bli och lite "jästa majskorn" (får väl gå till okkraren jordnära och köpa en säck)

tack för alla tips fortsätt gärna coh jag hoppas att det även finns någon annan som får lite lärdom härifrån.

Alla bor inte nära danmark och kan få tag i weinerbröd i mängder.

/Jimmy

Publicerat
Det var en fantastisk respons.

Vad betäcknar "ETISKT" så finns nog inte det ordet i några av mina grannars vokabulär så där bryr jag mej faktiskt inte.

(en av fördelarna när man har egen mark)

Det jag INTE vill är att utfodra grisarna utan ha lite göttigt som lockar bra.

Duvblandningen i en tunna låter klart intressant.

Kommer du med 20kg wienerbröd så har du gratis jakt!!!!!!!!!!!!!!!

Hade faktiskt lyckats förträng jordnära då sist jag frågade skulle dom ha hutlöst mycket, kommer inte ihåg vad men det var tillräckligt för att jag inte inhandlade en säck.

Följer med spänning vidare inlägg, passa på att lura mej till månen och tillbaka nu.

Tack. Jimmy

Skakar du hand på 20kg wienerbröd mot lite jakt ? :unsure:

Finns jaktbutik här nere som säljer 30kg för 120kr de känns rätt okej, ska se till hösten om jag ska dela storsäck med nån

Publicerat
Åkerbönor kan jag få tag i flera ton överkommligt, har aldrig hört att någon använt det tidigare.

någon annan som hört eller använt detta med framgång?

Det man åtlar med är ju som du skriver, det skall vara något som lockar fram grisarna nu när det finns mat naturligt i överflöd och inte något som grisarna skall använda som matplats/foder.

Det är därför jag inte skulle känna något etiskt "fel" med att ha ex. wienerbröd eller bröd då det skulle var liten mängd.

Grundfrågan hör var något som går att få tag i frekvent till överkommligt pris och som har lite extra dragningskraft tillsammans med era erfarenheter Jag behöver inte hoppa i samma vattenpöl om flera andra redan gjort det innan utan ta lärdom av detta.

Åkerbönor tror jag det får bli och lite "jästa majskorn" (får väl gå till okkraren jordnära och köpa en säck)

tack för alla tips fortsätt gärna coh jag hoppas att det även finns någon annan som får lite lärdom härifrån.

Alla bor inte nära danmark och kan få tag i weinerbröd i mängder.

/Jimmy

Att ha åkerbönor i rulltunnor verkar inte funka men om du kan köpa ett par ton och lägga det i en hög så fungerar det. :angry:

Publicerat
  • Författare
Skakar du hand på 20kg wienerbröd mot lite jakt ? :mellow:

Finns jaktbutik här nere som säljer 30kg för 120kr de känns rätt okej, ska se till hösten om jag ska dela storsäck med nån

Japp!

Kommer du med det får du vaka grisen. marken är tyvärr för liten för all annan jaktform, bara 22ha.

måste bara ske innan älgjakten då jag "lånat ut" marken fram till jul då.

Var för övrigt på jordnära idag och fick en mycket posetiv överraskning.

144:- för 30kg fodermajs. 15 kg åkte ut med en gång och 15 kg i blöt så vi får se framöver.......

mer tjära åkte även på och jag noterade att det hade varit gris framme inatt å gnuggat så risk finns att man kan komma ikapp hunden nu.

Jag har nämligen skjutit 0 grisar på jakt (ett antal på eftersök och trafikvilt dock) men hundkraken har närmare 30st på sitt samvete och lilltiken är inte sämre, 0 även där än så länge men hon skäller gris som en gud så man hamnar väl på efterkälke till hösten.

Åkerböner var inget bra i rulltunna?! då skiter jag i det, vill inte lägga ut massvis i en stor hög om det inte blir tuff vinter så allt vil tillgodoses.

Tack än en gång för alla tips /Jimmy

Publicerat
  • Författare

Inlägg till mej själv.

Majsen funkade fint har varit gris flera gånger denna vecka så med lite tur blir det "hemgjord" karré på midsommar.

nu, om man får för sej att blanda egen blandning med ex. vete hur många procent majs skall man ha i?

det är ändå den som är dyr, veten betalar jag 1kr kilot för. räcker det med 30%? eller hur blandar ni?

/Jimmy

Publicerat
Inlägg till mej själv.

Majsen funkade fint har varit gris flera gånger denna vecka så med lite tur blir det "hemgjord" karré på midsommar.

nu, om man får för sej att blanda egen blandning med ex. vete hur många procent majs skall man ha i?

det är ändå den som är dyr, veten betalar jag 1kr kilot för. räcker det med 30%? eller hur blandar ni?

/Jimmy

Köper en färdig blandning av vete och majs för 100kr säcken. Där är 20% majs och resten vete. grisarna kommer som flugor till en sockerbit :D

MVH/Jocke

Publicerat

Varför krångla till det? Jag har kört med bara vete i flera år och grisarna står på kö varje kväll vid åtlarna. Ja, lite bröd har jag också... men vetet går alltid först!

Publicerat

Försök få en kontakt med en bonde, att betala 10kr/kg är inget man gör år efter år även om man bara åtlar ett par kg om dagen.

Mitt åtelfoder just nu är bondens krossblandning, dvs 25% ärtor, 25% havre och 50% korn. Betalar 1,50 kilot för det.

Lägger just nu inte mer än max 2kg/åtel och dag. Tjäran på åteln drar iaf mer än fodret just nu säger gubbarna som sitter.

Normalt kör jag 70% vete och 30% ärtor, ibland ren vete.