Publicerat Juni 7, 201015 yr Planerar lite utsättning av fasan på markerna och har lite funderingar på stödutfodringen. Finnns ju lite olika varianter på marknaden. Då jag har drygt en timmes bilfärd till min jaktmark prioriteras driftsäkerhet. Någon som har några tips? Ni som använder spiral, lär ni fåglarna att äta från dessa i hägn först, eller hittar de dit ändå? Nästa fråga blir, hur undvika att grisarna ställer till det och välter ner automaterna? Att hänga upp dem i kedjor kanske kan fungera? Svärföräldrana som bor där fick t o m grisbesök på tomten i vintras då fågelmatningen lockade... Hade tyvärr inte tilllfällle att närvaro då .
Publicerat Juni 7, 201015 yr Hägna automaterna med armeringsnät, fasanerna kan gå ignom nätet men grisarna kan inte, spiral funkar, ha flera automater för bästa resultat... Lycka till! /Håkan H
Publicerat Juni 7, 201015 yr Hägna med armeringsnät kan funka men risken är att en hungrig gris flyttar på näten för de är jäkligt starka. Att hänga upp mataren i träd gör att de i a f inte kan välta den. Själv har jag med problem med Kronhjortar som välter och sen sparkar sönder mataren. Ska hänga upp i träd i stället men risken är väl att Kronhjorten använder mataren som boxboll.
Publicerat Juni 12, 201015 yr Författare Hur djupt bör man gräva ner armeringsnäten för att det ska funka att hålla dem bort?
Publicerat Juni 14, 201015 yr När jag jagade i sörmland så satt vi och vaktade foderplatserna. Det funkar sådär, skjuter du en gris så kan du vara lugn en vecka eller två. Grisar kan ju dock ta sig igenom det mesta om dom vill. Vet hönsgårdar där man grävt ner nätet ca 30 cm och endå haft grisbesök. Det bästa är nog att bygga foderplatsen ordentligt bastant så att grisarna inte kan välta dom och sedan jaga lite gris på nätterna om dom är där.
Publicerat Juni 14, 201015 yr Författare Tackar för tipsen, jag får luska på det lite. Planerad kläckning av "förstakullen" är på söndag så jag har lite tid än innan det är dags. Ivan, har du nät eller tråd? Om tråd vilken höjd bör de fästas på? Hörde att man ska sätta två trådar, undertråden runt 15-20 cm upp och övertråden runt 40 och jorda den, så de får en stöt även om de går emellan. Nackdelen med el är ju att det kräver en del pyssel...
Publicerat Juni 14, 201015 yr Lite OT, men var får man tag i en fasanspiral lättast? Och fattar utsättningsbara(6veckor tror jag det var) fasaner att käka från en sådan?
Publicerat Juni 14, 201015 yr Tackar för tipsen, jag får luska på det lite. Planerad kläckning av "förstakullen" är på söndag så jag har lite tid än innan det är dags.Ivan, har du nät eller tråd? Om tråd vilken höjd bör de fästas på? Hörde att man ska sätta två trådar, undertråden runt 15-20 cm upp och övertråden runt 40 och jorda den, så de får en stöt även om de går emellan. Nackdelen med el är ju att det kräver en del pyssel... Vi har haft vildsvin i fångenskap för ett antal år sen, då hade vi 5 trådar första kanske 5 cm från backen och den högst upp kanske 60 cm hög. Nu har vi inga vildsvin kvar och fållan har förminskats till 1 tunnland som är el runt med 5 trådar,det hägnet har vi som utsläppshägn för fasanerna och ingen hundträning där. Sen så har vi ett antal viltåkrar där vi tränar hund i nära anslutning. Funkar mkt bra.
Publicerat Juni 14, 201015 yr Lite OT, men var får man tag i en fasanspiral lättast? Och fattar utsättningsbara(6veckor tror jag det var) fasaner att käka från en sådan? Här finns fler så googla på,funkar fint till 6 veckors du kan ju se till att lägga ut lite foder på backen så de kommer på vart de har maten
Publicerat Juni 14, 201015 yr Jag undrar om det inte är bäst att ha många små utfodringsplatser för fältfågel. Med små menar jag typ 25 l dunkar och stor är väl 200 l fat. Om grisarna hittar utfodringen och förstör den så finns det ju fler kvar och den förstörda är lättare att åtgärda.
Publicerat Juni 15, 201015 yr Författare Ivan; Oj, fem cm, jag som knappt hinner klippa gräsmattan... Det får nog vänta ett tag tills ungarna är lite äldre och man inte har unghund. Men iden verkar klart bra! Grattis, föresten, till utställlningsframgångarna! Vi får se till och träffas någon gång under hösten! RW, det känns som en klok strategi, minimal insats, minimal förlust. Vad är lämplig täthet på utfodringsplaserna?
Publicerat Juni 15, 201015 yr Ivan; Oj, fem cm, jag som knappt hinner klippa gräsmattan... Det får nog vänta ett tag tills ungarna är lite äldre och man inte har unghund. Men iden verkar klart bra! Grattis, föresten, till utställlningsframgångarna! Vi får se till och träffas någon gång under hösten!RW, det känns som en klok strategi, minimal insats, minimal förlust. Vad är lämplig täthet på utfodringsplaserna? För egen del så låter jag snarast terrängen styra och sätter upp utfodringsplatser där som finns skydd och gärna i närhet av väg för bekvämlighet att fylla på. På vissa platser blir det då tätt mellan matarna och på andra platser blir det längre mellan. När det gäller rapphöns så vill de gärna äta på öppna platser så det blir ju att tänka annorlunda. Problemet är att få rappisarna att äta samtidigt som de behöver skydd för rovfåglar. Dessutom behöver matarna stå lite i skymundan från nyfikna människor som annars pillar på dem vilket inte funkar så bra ihop med tillgängligheten för att fylla på.
Publicerat Juni 18, 201015 yr Fodra fasanerna med vete eller majs. Spiralen är driftsäker och bra. Vi har el-trådarna sitter på 30 och 60 cm från marken. Det finns även saker som heter/ kallas post inkast har aldrig använt dessa till fasaner men till änder fungerar det bra. ställ automaterna inne i buskage blir det för mycket duvhökar som kan slå på foderplatsen så splittras hela utsättningen sen brukar det vara kört att få ihop dem igen. Lycka till!
Publicerat Juli 5, 201015 yr Författare Slutsatser av fasanuppfödning hittills: - Om jag köpt 6-veckors kycklingar hade mitt bestånd varit 25 gg fler. Här räknas bara faktiskta utgifter, inte nedlagd tid. - Kläckningsprocenten i nyinköpta äggkläckaren ligger på runt 50 % av de befruktade äggen. - Fasankycklingar har suicidala drag eller kanske t o m är sucidala. - Dvärghöns är VÄLDIGT mycket bättre fosterföräldrar än jag, om man ser till överlevnadsprocent hos nykläckta fasankycklingar. - Fågeluppfödning är INTE en optimal hobby för en snart 40-årig småbarnsförälder med tidsbrist... Fast klart utmanade ! Tur att jag beställt rapphöns!
Publicerat Juli 9, 201015 yr Slutsatser av fasanuppfödning hittills:- Om jag köpt 6-veckors kycklingar hade mitt bestånd varit 25 gg fler. Här räknas bara faktiskta utgifter, inte nedlagd tid. - Kläckningsprocenten i nyinköpta äggkläckaren ligger på runt 50 % av de befruktade äggen. - Fasankycklingar har suicidala drag eller kanske t o m är sucidala. - Dvärghöns är VÄLDIGT mycket bättre fosterföräldrar än jag, om man ser till överlevnadsprocent hos nykläckta fasankycklingar. - Fågeluppfödning är INTE en optimal hobby för en snart 40-årig småbarnsförälder med tidsbrist... Fast klart utmanade ! Tur att jag beställt rapphöns! hehe ja fasanupfödning är lite läran om livet,ta ingenting för givet. Jag var förbi ett gods på fastlandet och där hade de gjutit en platta 2,5 X 2,5 m och satt i armeringsjärn så att grisarna lät bli foderautomaten. Jägaren där hade fått iden ifrån Italien