Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skydda kaninerna från höken?

Featured Replies

Publicerat

Då var det dags att dra igång kaninhägnet igen. Hade det uppe förra året men tyvärr vart det en hel del kaniner som strök med pga höken.

Någon som har något bra tips på hur man håller hökarna borta?

Hägnet är på dryga 600m2 så att sätta tak över är inget alternativ.

mvh//Fredrik

Publicerat

Tak behövs inte, men ett nät över borde väl kunna fungera? Hur ser inhägnaden ut?

Publicerat
  • Författare
Tak behövs inte, men ett nät över borde väl kunna fungera? Hur ser inhägnaden ut?

Syftade på nät men 600-700m2 blir jobbigt att få till. Hägnet är ett lågt,ca 60 cm, el-stängsle som litter ute på ett gärde. Vi dragit ut ris o lagt i högar och byggt en hel del skydd av plyfa och andra material men tyvätt verkar det som att så fort höken har fått span på "delikatesserna" så nyper han dom en efter en...

Publicerat

Känner du ingen som gör rundbalar?

Nätet de rullar in balarna med går att använda som tak med några strategiskt utsatta stolpar med rep tvärsöver som hjälper till att bära nätet.

Detta gjorde vi till våra ankor och där kommer inte höken in.

Dock var våran inhägnad mindre med det kan fungera med samma princip och till en troligen liten kostnad.

Det är inte helt enkelt att skydda sig mot diverse rovdjur, speciellt fåglar... :D

Publicerat

Tänkte precis nämna samma nät som Wizard surrar om.. Billigt och lätt. Köp två-tre rullar och testa, kanske näta där kaninerna är som mest sårbara?

Edit: Menar vi samma nät? Finns en nättyp som rullas runt varje enskilld bal och så finns det ett stort nät som man drar över samtliga färdiga balar för att skydda dem från fåglar och det är detta nät jag menar.. Minns inte vad jag gav för det men det var avsevärt billigare än riktigt voljärnät..

Mvh!

Publicerat

Wiz- hur mycket "hinder" i form av rep/nät behövs egentligen för att en hök skall inse att det inte är tillrådigt att jaga där,

å ena sidan har jag sett sparvhökar i princip flyga rakt igenom bräsken och å andra sidan har jag sett när falkar avbryter attacker för att de inte har en klar landningzon.

Kan det vara nästan på invididnivå?

/Christian

Publicerat

Tar mej friheten att tycka till lite även om det inte var adresserat till mej :)

Det handlar om två fundamentalt olika jaktsätt, falken är snabbflygare som tar sina byten i luften. Höken med korta kraftiga runda vingar jagar i just bräsken, jaktsättet går ut på överaskning i trånga utrymmen där de manövrerar med galen skicklighet. Så min gissning är att det krävs nät i princip för att avvärja hök..

Edit..igen.. Såg förövrigt mitt livs andra pilgrimsfalk för några dagar sedan.. Då den vek av med vinden och dök.. söte jesus så galet fort det gick!!!!

Mvh!

Publicerat

Ni har galet mycket pippi-kunskaper ni två tillsammans,

tack Hippen.

/Christian

Publicerat
Wiz- hur mycket "hinder" i form av rep/nät behövs egentligen för att en hök skall inse att det inte är tillrådigt att jaga där,

å ena sidan har jag sett sparvhökar i princip flyga rakt igenom bräsken och å andra sidan har jag sett när falkar avbryter attacker för att de inte har en klar landningzon.

Kan det vara nästan på invididnivå?

/Christian

Min teori är att kommer de inte igenom med vingarna är det kört.

Skulle en hök eller motsvarande försöka flyga in i ett tunt nät av plast kommer den helt sonika att trassla in sig och få hänga och skämmas ett bra tag innan den blir bortplockad, under tiden som kaninerna ger den fingret :angry:

Det nätet jag menar är just balnätet som man gör själva balen med innan man plastar men det går ypperligt med ett stort ytternät oxå, dock kostar detta lite mer...

Jag har kört mycket med odlingsnät (blått nät) och det funkar fin-fint mot rovfåglar.

Publicerat
  • Författare

Tack för alla tips!!! Men är inte direkt sugen på att hänga nät över, på sikt kommer troligtvis hägnet utökas och bli ca 1 hektar och då blir det helt otänkbart med nät. F-n finns det inte något annat sätt att hålla hökelendena borta, typ något som skrämmer dem eller så?

• 1 month later...
Publicerat

Det enda som funkar är att du sätter minst 10.000 st små arabungar runt inhängnaden med ett varsitt ak 47 :rolleyes:

:)