Publicerat Juni 7, 201015 yr måste vädra ett problem. frasse hoppar upp på benen på folk för att hälsa och jag jobbar med att få honom att sluta. 3-4 personer i min kamratkrets har sagt att de kommer smälla till honom om han fortsätter och utan att jag var med på det skedde så en gång. detta var dumt, stenålder och enbart lättaste vägen. detta genererade problemet att han biter ungarnas händer om de viftar nära honom. barn viftar med händerna, det är barn... Han har snart lagt av med det då jag tränar klappa fint med ungarna så att han inte lägger till den aggressiva sida mot barn som är lätt att få terrier att göra, vad jag hört och ett fåtal gånger sett. de kan krama och klämma och nu tänker han tanken men gör inget. Min plan är att arbeta vidare med problemet på det sätt som Jocke föreslagit och en polis jag pratat med samt flera andra militärer. genom att han får komma sist i hälsandet och ska förbli sittande tills alla människor hälsat. ignorans och helt enkelt putta ner honom eller ta tag i honom och "visa" att det inte är acceptabelt. Detta kommer jag berätta för besökande. bemötandet med att sätta sig och låta honom krypa upp och slicka runt ansikte främjar enbart hoppande när han inte kommer upp dit dit så det är det slut med det också. när man sedan ska hälsa på frasse får man sätta sig och klappa honom, då hoppar han inte och allt under lugna ordnade former, inget stirrande. Kan man då inte finna sig i hans närvaro får han gå ut eller in i annat rum för slag i huvudet blir det inte tal om. Då blir vi ovänner. Det vore samma sak som att med flit sparka en hund som går för nära ens fötter vilket är absurt, vem fan gör det? förslag av den icke våldsamma typen mottages tacksamt om ni har bra erfarenheter på lager. Jag känner starkt just nu, jag är rätt obekväm med tanken på rubricerat våld. jag tar tag i honom och kan ta hårt ibland när situationen kräver, då är det nackskinnet som gäller och att han blir nedtryckt på sidan mot marken. jag är som tidigare skrivet noga med att inte vara långsint. jag diskuterar gärna med er andra som tränar hundar så jag blir av med problemet med hopp, rätta mig ovarsamt i ovan text om så krävs. Kalle
Publicerat Juni 8, 201015 yr "Nej" + "Sitt/Ligg!" + "Bra" (om hunden avbryter och sätter/lägger sig vill säga) Kör jag med vid behov. Man kan också skippa "Nej" och direkt sätta/lägga hunden om man vill det. Kräver dock att hunden har ett ovillkorligt sättande/läggande.
Publicerat Juni 8, 201015 yr Utan att vara någon expert på området (hade jag varit det så hade Daimler slutat hoppa för länge sedan ) så skulle jag förespråk intensiv människodressyr. Besökare bör ignorera hunden tills den har lugnat sig och när den är lugn så kan de hälsa. Om de sätter sig på huk och hunden ändå hoppar så håller de hunden ifrån sig vänligt men bestämt. Det kanske också kan funka att ha hunden i koppel när det kommer besökare för att lite lättare kunna kontrollera hunden. Min åsikt är att man som människa nog måste stå ut med att hunden slickar i ansiktet, men det går ju att sätta gränser för hur mycket hunden ska slicka. Ett par slick och sedan är det bra. Då slickandet är ett sätt för hunden att visa att den är vänlig eller undergiven eller vad det nu betyder, så sänder man helt fel signaler om man slår hunden. Säg det till dina bekanta. Om de inte bryr sig så får du väl ge igen med samma mynt. Då kanske polletten trillar ner Fortsätt med att låta honom sitta tills alla människor har hälsat, han ska vara lugn för att få hälsa. Det kommer nog att ta tid men det är ett bättre sätt att träna hunden än att använda våld. Du kanske kan prova klickerträning annars? Vi har samma "problem" med Daimler och det är långt kvar tills han inte hoppar alls. Han blir så glad när det kommer folk att han inte vet vad han ska ta sig till. Mitt knep är att dels ignorera hundarna, jag varken pratar med dem eller tittar på dem, och går in med ryggen mot dem när jag går in genom grinden (det måste jag ändå göra för att kunna stänga grinden). Daimler försöker ändå hoppa men inte alls lika mycket som tidigare. Husse, som inte gör på detta sätt, blir naturligtvis påhoppad. När hundarna har lugnat sig lite går jag ut och hälsar på dem. Jag sätter mig på huk och låter hundarna komma till mig och så fort Daimler försöker hoppa upp i knät så håller jag bort honom tills han lugnar sig. När han är lugn så får han slicka lite i ansiktet tills jag tycker att det räcker. Man måste dock hela tiden vara beredd på att han kan ta sats för att hoppa men i så fall reser jag på mig och visar att det är slut på myset om han fortsätter hoppa. Oj, det blev ett rätt långt inlägg men jag hoppas att det kan vara lite till hjälp i alla fall. Lycka till med träningen!
Publicerat Juni 8, 201015 yr Det är alltid svårt att ge råd över nätet men jag skall iaf göra ett försök. Försök att öva på at få besök så att hunden får lära sig vilka regler som gäller när ni kommer hem eller när ni får gäster, använd koppel och röst komando så att du känner att du har kontroll över situationen sedan tar du bort kopplet och bara använder rösten, var konsekvent och tro på dig själv så löser sig det mesta... Lycka till! Håkan H
Publicerat Juni 8, 201015 yr Det där är ett problem man tyvärr lägger till sig med när man får hem en valp, alla ska komma och titta på valpen och den får göra precis som den vill, för det är gulligt, något att tänka på till nästa gång. Nu till dagens problem, du får ta kommandot som du var inne på och hunden kan gott ligga på sin plats tills besökarna kommit in och då är det inte fullt race utan om han är lugn så får komma och säga hej, stirrar han upp sig så är den tillbaka till sin plats igen, ett tips är att ha honom kopplad i början så du kan styra honom istället för att jaga honom, kan tänka mig att en terrier kan bli svår att få tag på om den lägger den sidan till, vänligen men bestämt så styr du in rätt beteende, de som kommer kan du berätta i förväg vad som kommer ske. en blomspruta i handen kan du genom att ge jycken en dusch bättre effekt om han inte vet om vart den kommer ifrån, en del brukar vifta med flaskan och hota med en ny dusch och då är verkan borta och hunden fattar inte varför du viftar med den. Var och jagade söderut för ett par år sen och familjen tog emot i dörren ser hundarna ligger på sina platser, efter en stund får hundarna komma fram och hälsa så är det bra med det.
Publicerat Juni 8, 201015 yr Författare jag tackar för era svar, jag ska omsätta dem bäst möjligt, jag har redan börjat. Det verkar säkert naivt när man skriver i text men jag började direkt imorse. ett vänligt men bestämt fös av mitt ben med öppen hand utan ögonkontakt vid första hoppet och sträckningen efter mig och händerna. jag har varit konsekkvent hela förmiddagen och instruerat samtliga här på jobbet hur de ska göra för de gillar det inte heller misstänker jag. nu kan jag se hur han fungerar, jag ser problemet mer utifrån. - han går varvet runt och ska upp till alla och "klättrar" på deras ben. om alla gör likadant och föser ner honom så går han och lägger sig och blir lugn, somnar och vilar. en helt annan hund faktiskt. om de människor han träffar är lugna så är han det också. tidigare har han "stressat runt" bland alla och raggat uppmärksamhet. jag funderar på att ha honom kopplad när jag kommer hem idag för att slippa tjurrusningen in i hemmet med hopp och stojj, hälsa på alla och vänta tills jag har en lugn hund att koppla lös. Folk som kommer hem till oss får agera lugnt och inte bemöta honom i första läget, det är jag som gäller, inte han. när folk möter hans blick är detta triggern och han går igång på fullvarv. nu kan man klappa honom på golvet i en behaglig situation och han njuter mer av det, han har mer behållning av det. Tack.
Publicerat Juni 8, 201015 yr Låter bra det där! han är inte centralfiguren som alla ska hälsa på längre, kopplar av och fattar galoppen, bra jobbat!
Publicerat Juni 8, 201015 yr Jag är en hedning så om jag kommer till någon där hundarna hoppar och ägaren inte bryr sig eller att hunden inte bryr sig om vad husse/matte säger så säger jag "NEJ" och skulle jycken då fortsätta så är det gammaldags/brutalt/elakt/vad ni vill men effektivt att bara lyfta (ej hastigt eller hårt) sitt knä rakt upp och knuffa hunden lite i bröstkorgen samtidigt som jag säger "NEJ" igen. De tappar oftast balansen och det gillar inga hundar Det funkar, tro mig. Elakt? Tycker jag inte
Publicerat Juni 8, 201015 yr Min familjs hund gjorde/gör likadant (en springer spaniel). Vi löste det på liknande sätt som det diskuterats här tidigare. - Hunden är inte nummer 1, och hälsar sist. - under tiden är hunden sittandes. vi behöver fortfarande aktivt säga nej/sitt till hunden (ofta med dubbelkommando, röst&hand) - Hon får sen inte hoppa vilket fall som helst och det bästa brukar vara just att personen som kommer själv hälsar och klappar henne. Sen kan hunden bli som tokig beroende på vem det är som kommer hem och kan inte sitta still och ler med hela ansiktet, men det är ju lite charmigt det med. Det finns säkert många sätt som är bra, men ett slag låter bara dumt!
Publicerat Juni 8, 201015 yr Det där är ett problem man tyvärr lägger till sig med när man får hem en valp, alla ska komma och titta på valpen och den får göra precis som den vill, för det är gulligt, något att tänka på till nästa gång Där har du väl grundstenen till de flesta problem, en valp är ju alltid gullig och söt. Till och med när den är smutsig så skrattar man, men inte lika kul när hen fortfarande gör samma saker 5 år senare. Är man Konsekvent och Alla i familjen (Läs personer i hundens närhet) har samma regler så brukar det mesta vara löst ganska snabbt. Men det gäller ju att börja direkt med 8 veckors valpen.
Publicerat Juni 8, 201015 yr Författare Jag är en hedning så om jag kommer till någon där hundarna hoppar och ägaren inte bryr sig eller att hunden inte bryr sig om vad husse/matte säger så säger jag "NEJ" och skulle jycken då fortsätta så är det gammaldags/brutalt/elakt/vad ni vill men effektivt att bara lyfta (ej hastigt eller hårt) sitt knä rakt upp och knuffa hunden lite i bröstkorgen samtidigt som jag säger "NEJ" igen. De tappar oftast balansen och det gillar inga hundar Det funkar, tro mig. Elakt? Tycker jag inte jag har en kompis som gjorde det med sin flatte som kom som ett ånglok i början, en rätt mjuk knuff fungerade fint. det blir lite fel med frasse jag e lång o han kortis (JRT) så han kommer få det i skallen. /Kalle
Publicerat Juni 8, 201015 yr Författare jag kan sammanfatta dagen så här: när det gäller ny kunskap är akademikerna på mitt jobb perfekta arbetskamrater. dom ville se av nyfikenhet om jag hade rätt, så alla var med på att nonchalera som tidigare beskrivet. han gick o la sig och sov två timmar lunch och sen gick vi ut och busade järnet i 20 minuter. när vi kom tillbaks så blev det inget hopp o stojj utan två fös och ett "lägg dig i korgen". han gjorde det lugnt och fint. där låg han i 2 timmar själv när jag hade möte (första gången jag lämnar honom själv på kontoret öht) och sov, inget alls var tuggat när jag kom tillbaks. sen fick han komma med mig runt på jobbet och göra sista grejorna innan hemgång och då sa Mattias när han kliade honom på ryggen att: "så här är mycket bättre" han lever i nuet och anpassar sig lätt. han kommer behöva påminnas i några dagar säkert, men det finns hopp. Det är har jag märkt ofta mina kompisars eget fel att han stirrar och stressar, de började umgås med honom på det sättet (hopp o lek och plockade upp honom sprattlandes), klart att han fortsätter. nu är han lugn som en filbunke här hemma och det är rätt skönt. trött i huvet är han också så det är jobbigt för skallen.