Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

trädskällare i vargland, dålig ide?

Featured Replies

Publicerat

Verkar vara en hel del folk med god kunskap om trädskällarjakten här då jag är nybliven jägare.

Tänkte ventilera min tankar med mig för se om jag är helt ute och cyklar i terrängen med järnhjul.

Det är så jag har sedan barnsben drömt om äga en norrbottenspets. en farbror i byn hade sådan som jag fick sköta om då och då.Efter det så är jag helt fast i rasen ( 20 år sedan typ) och suget på köpa en sitter fortfarande i.

Dock har jag ett stort problem anser jag. mina jaktmarker som jag ordnat till mig nu har blivit utvalt till bli sveriges nya lekområde i rovdjursmodet med en del varg, lo, björn och ibland även järv.

Inte kan väl skaffa en norrbottning då eller funkar det bra jaga i vargområden? hur ligger vargens intresse i norrbottningar, vargvobbler av stor rang? hur söker de av? tänkte om man fick de att inte söka så stort område kanske man minska risken genom vara närheten?

kan man sätta skyddsväst på hunden?

Eller ska man som jag funderar på nu, ge upp allt hopp om äga en nobs en dag?

Ja detta är mina tankar, ett kaos jag vet men hoppas ni förstår lite och kan delge era erfarenheter/tankar/synpunkter.

//Cgo

Publicerat

Jag själv jagar inte i ett vargrevir, men det finns alltid en risk att jaga med hund i vargområden.Men jag har läst om att varg har tagit trädskällare. Men jag har aldeles för dålig erfarenhet av att jaga i vargrevir, så jag hoppas att du får svar. men jag tror nog att det kan bli svårt.

Men det går faktiskt att jaga fågel på andra ställen som ovanodlingsgränsen på statens mark, finns även andra marker som har betydligt billigare priser en staten.

Jag har själv en Finnspets så jag vet ju inte hur norrbottenspetsen söker av området för att finna fågel.

Min lilla röding hon springer och söker av tills hon stöter upp en fågel och sen skäller hon fast den. Sen är det ju upp till mig om det blir ett bra resultat eller inte.

Om du börjar jaga med en Trädskällare så får du en mycket rolig jakt. det är så härligt att höra dom skälla sen börjar den härligga ansmygningen. Oj vad man längtar till den 25 aug nu.

Publicerat

De flesta träskällare är väl ganska kortsökta och det borde gynna den i ett vargrevir då chansen att hinna dit är betydligt större än hos tex en älghund...

Publicerat

Björn lo och järv finns på dem flesta ställen jag jagar det är nog inga problem men varg kan säkert vara ett problem om inte annat försvinner nog mycket av jakt glädjen då man måste gå och tänka på det :(

Det finns dem som vurmar för snävsökta trädskällare med just varg argumentet, det tycker jag är helt galet hoppas verkligen man inte börjar avla på sådant skräp :mellow:

Publicerat
  • Författare

jo det känns inte så roligt med vargen kring, ingen stövare vågar vi iaf skaffa. funderar på om det finns möjlighet finna andra marker men då måste man åka en bit för kuna jaga tjäder och då går det ju ut över en unghund som behöver komma ut då och då i skogen. vi får se vad som sker. delge gärna era synpunkter/erfarenheter kring detta om ni har några. även om jag lagt ner tanken nu ett tag. men hoppet sviker en inte..

Publicerat

Du kanske kan se till att vara ledig varenda fredag varje vecka under jakten, komp, semesterdagar eller vad vet jag, lång weekend, då har du ju gott om tid att jaga in valpen på annan plats. (vargfritt) Eller om du nu har ett enormt jaktsug får du väl flytta!

Publicerat

Jag har jagat en del med Nobs trots att jag inte har någon själv.

(Goda vänner skall man ta väl hand om...)

Detta på marker med gott om stora rovdjur. Dock inte varg!

De hundar jag lyckats låna har tyvärr visat ganska stort rovdjursintresse.

Ägaren till en av dem har mer än en gång hittat en björnunge i trädet vid ansmygning...

Jag kan ju inte säga om detta är individ eller rastypiskt. Men risken är ju att de i alla fall inte sticker direkt till husse så fort det luktar varg i skogen!

Jag har full förståelse för lockelsen i att skaffa Nobbs.

Men om jag var "fast" i vargland skulle jag nog fundera både en och två gånger på om inte marken lämpar sig för Spanniel.

Är givetvis inte lika effektivt om det inte är väldigt villtrika marker. Men chansen att ha med sig hunden hem borde vara desto större.

MVH // Henrik

Publicerat
  • Författare

hur mycket borde man ta ut en unghund i skogen då? har ju som det är nu med skiftgången jobb i 25 dar sedan ofta ledigt 3 veckor, minst ledigt 1½ vecka. trodde man skulle ut varannan dag i skogen typ med hunden för ge den chans stöta fågel. som det är nu så blir eventuell unghunden hemma vid utan jakt i typ 4 veckor sedan chans på 1-2 veckors jakt dock måste man fixa boende då på annan ort som tar hund. skulle det funka att kunna jaga in en hund i perioder? en injagad vet jag skulle funka men jag fått synen på en unghund ska vara i skogen helst 24 timmar om dygnet.

Publicerat
hur mycket borde man ta ut en unghund i skogen då? har ju som det är nu med skiftgången jobb i 25 dar sedan ofta ledigt 3 veckor, minst ledigt 1½ vecka. trodde man skulle ut varannan dag i skogen typ med hunden för ge den chans stöta fågel. som det är nu så blir eventuell unghunden hemma vid utan jakt i typ 4 veckor sedan chans på 1-2 veckors jakt dock måste man fixa boende då på annan ort som tar hund. skulle det funka att kunna jaga in en hund i perioder? en injagad vet jag skulle funka men jag fått synen på en unghund ska vara i skogen helst 24 timmar om dygnet.

Desto mera desto bättre gäller som vanlig men visst går det att jaga in en hund i perioder allt handlar bara om intresse hur mycket tid man är beredd att lägga på jakten. Jag själv jagar sällan mindre än 20 mil från hemmet men får ändå ihop fler jaktdagar än dem flesta problemet att jaga så är när du bara har en valp som behöver många och korta pass i skogen, blir lite trist att ligga borta och bara jaga några timmar varje dag. Sedan om du jobbar 25dagar är det bra om du kan planera så det inte infaller den första tiden av jakten för det är just den tid som är effektivast att träna en valp, kunde du lägga en arbetsperiod ledigt har du helt plötsligt ett perfekt schema B)

• 2 weeks later...
Publicerat
Verkar vara en hel del folk med god kunskap om trädskällarjakten här då jag är nybliven jägare.

Tänkte ventilera min tankar med mig för se om jag är helt ute och cyklar i terrängen med järnhjul.

Det är så jag har sedan barnsben drömt om äga en norrbottenspets. en farbror i byn hade sådan som jag fick sköta om då och då.Efter det så är jag helt fast i rasen ( 20 år sedan typ) och suget på köpa en sitter fortfarande i.

Dock har jag ett stort problem anser jag. mina jaktmarker som jag ordnat till mig nu har blivit utvalt till bli sveriges nya lekområde i rovdjursmodet med en del varg, lo, björn och ibland även järv.

Inte kan väl skaffa en norrbottning då eller funkar det bra jaga i vargområden? hur ligger vargens intresse i norrbottningar, vargvobbler av stor rang? hur söker de av? tänkte om man fick de att inte söka så stort område kanske man minska risken genom vara närheten?

kan man sätta skyddsväst på hunden?

Eller ska man som jag funderar på nu, ge upp allt hopp om äga en nobs en dag?

Ja detta är mina tankar, ett kaos jag vet men hoppas ni förstår lite och kan delge era erfarenheter/tankar/synpunkter.

//Cgo

vart i gävle bor du? är det nära ockelboreviret eller? Kommer själv ursprungligen från gävle, men flyttade till sollefteå för snart 4 år sedan. så nu kan ja jaga vä min finne hur mycket som helst utan att vara rädd för varg :lol:

Publicerat

Det är väl främst drivande hundar som löper risk för vargangrepp? Men visst finns risken även med trädskällare och även om du har hunden inom synhåll. Risken är ju något du får räkna med om du ska jaga med hund där det finns varg, liksom risken för drunkningsolyckor, trafikolyckor, vådaskott mm.

Skyddsvästar är dyra men köper dig lite extra tid att nå hunden.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare
vart i gävle bor du? är det nära ockelboreviret eller? Kommer själv ursprungligen från gävle, men flyttade till sollefteå för snart 4 år sedan. så nu kan ja jaga vä min finne hur mycket som helst utan att vara rädd för varg :(

>Jag bor i stan eller i bomhus rättare. Men har mina marker nu i Hälsingland mitt i vargsmeten. mellan galvenreviret, voxnareviret, och ockelboreviret inte långt borta.

Det är väl främst drivande hundar som löper risk för vargangrepp? Men visst finns risken även med trädskällare och även om du har hunden inom synhåll. Risken är ju något du får räkna med om du ska jaga med hund där det finns varg, liksom risken för drunkningsolyckor, trafikolyckor, vådaskott mm.

Skyddsvästar är dyra men köper dig lite extra tid att nå hunden.

>Jo skyddsväst har funderats på om det blir hund. vi får se. hur det blir nu.

ska jaga iaf i år utan hund så får vi se vad man fastnar för.

Publicerat

Köp en hund nu du, det är inte säkert att det kommer ett nytt år ;) Vargsitutionen blir heller inte bättre utan det är bara att köra på mens tid är!Mvh

Ingemar