Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Husqvarna 1640

Featured Replies

Publicerat

Vet någon om husqvarna 1640 i kaliber .30-06 är en bra bössa?

Annars om någon har en klass 1 studsare till salu inom falu-området för runt 3000:-

Börjar få ha.begär :D

Publicerat

Har själv en Husqvarna 1640 30 - 06. Är ganska så nöjd med den.

Publicerat

Annars om någon har en klass 1 studsare till salu inom falu-området för runt 3000:-

Börjar få ha.begär :rolleyes:

http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=362837

Publicerat

Nu är väl jag lite färgad eftersom jag har en 1640 och en 1651... systemen är lika oavsett förutom att det är fintrycke på 1651. Hittar man en billig men fin 1640 så kan man ju alltid köpa sig en billig kolv från Ram-Line eller nånting likvärdigt för att få upp kolvkammen så den passar med en kikare... dessutom blir rekylen mer hanterbar. Jag har Ram-Line på 1640 och en rak kolv från Boberg på 1651. Kaliber 30-06 har jag dock aldrig förstått varför man använder men den används ju flitigt så helt fel kan den väl kanske inte vara :)

Publicerat
  • Författare
Nu är väl jag lite färgad eftersom jag har en 1640 och en 1651... systemen är lika oavsett förutom att det är fintrycke på 1651. Hittar man en billig men fin 1640 så kan man ju alltid köpa sig en billig kolv från Ram-Line eller nånting likvärdigt för att få upp kolvkammen så den passar med en kikare... dessutom blir rekylen mer hanterbar. Jag har Ram-Line på 1640 och en rak kolv från Boberg på 1651. Kaliber 30-06 har jag dock aldrig förstått varför man använder men den används ju flitigt så helt fel kan den väl kanske inte vara :P

Okej.. låter inte alls dumt.. äre något man bör tänka när man köper en sådan bössa? något speciellt :lol:

Publicerat
Okej.. låter inte alls dumt.. äre något man bör tänka när man köper en sådan bössa? något speciellt :P

Kolla efter sprickor i kolven. Med kikarsikte monterat kan kolvkammen kännas väl låg. Ofta ser man 1640 för cirka 1000:- och det ska vara nånting speciellt med bössan om man ska lägga mycket mer pengar än så.

Publicerat

Här hemma står det en 1640 .30-06 som väntar på ny ägare... bara att du hör av dig...

mvh Carlén

Publicerat
  • Författare
Kolla efter sprickor i kolven. Med kikarsikte monterat kan kolvkammen kännas väl låg. Ofta ser man 1640 för cirka 1000:- och det ska vara nånting speciellt med bössan om man ska lägga mycket mer pengar än så.

Har sett en 1640 på en hemsida för ca 3800 med kikarsikte på. Tänkte jag skulle åka och titta på den, men det kanske inte är värt 3800 kr för den ändå?

Publicerat
  • Författare
Här hemma står det en 1640 .30-06 som väntar på ny ägare... bara att du hör av dig...

mvh Carlén

Okej finns den i närheten av falun? Som du förstår vill jag inte åka alltför långt för att titta på den :D

Publicerat
Har sett en 1640 på en hemsida för ca 3800 med kikarsikte på. Tänkte jag skulle åka och titta på den, men det kanske inte är värt 3800 kr för den ändå?

Tjae...det beror väl vad det sitter för sikte på? :)

Det verkar ju vara bra bössor och är man inte intresserad av att vara "värst" så verkar det som om man får väldigt mkt bössa för pengarna. By the way...vet du vad det är för sikte? *nyfiken* :)

Publicerat
Okej finns den i närheten av falun? Som du förstår vill jag inte åka alltför långt för att titta på den :P

Så här den den ut iaf :D

post-2906-1276540216_thumb.jpgpost-2906-1276539728_thumb.jpgpost-2906-1276539814_thumb.jpgpost-2906-1276539897_thumb.jpgpost-2906-1276540053_thumb.jpg

post-2906-1276540136_thumb.jpg

Publicerat

Om det är denna hemsida du menar så verkar vapnet vara i bra skick och Weaver är vad jag vet ett bra kikarsikte. Men någon mer kunnig inom området här på forumet får uttala sig mer om siktet i fråga. http://www.vildmarkcity.se/beg_vapen.htm

Publicerat
  • Författare
Tjae...det beror väl vad det sitter för sikte på? :P

Det verkar ju vara bra bössor och är man inte intresserad av att vara "värst" så verkar det som om man får väldigt mkt bössa för pengarna. By the way...vet du vad det är för sikte? *nyfiken* :D

Enligt hemsidan ska det var en Tasco Worldclass + 3-9x44.. vet inte så mkt vad det innebär, liksom jag vill ju ha en bössa som fungerar för jakt med ett hyffsat sikte på till ett bra pris...

Publicerat
  • Författare
Om det är denna hemsida du menar så verkar vapnet vara i bra skick och Weaver är vad jag vet ett bra kikarsikte. Men någon mer kunnig inom området här på forumet får uttala sig mer om siktet i fråga. http://www.vildmarkcity.se/beg_vapen.htm

Det var inte den sidan jag varit inne på, jag var inne på staffansvapen.se men nu ser man att det finns fler :P det är verkligen en djungel när man letar bössa :/

Publicerat

Kan säga att vapnet med Tasco WC siktet är riktigt fin. (jag jobbar på Staffans Vapen, skicka ett mail om du har några frågor, just nu hemma sjuk dock)

• 4 weeks later...
Publicerat

Börjar få ha.begär :D

Jag köpte en 1640 som första bössa, har jagat med den sen dess och det funkar bra. Min svärfar har en lika, dock

med limmad kolv då han skulle slå ihjäl en räv med den :D De är inga skönheter men helt ok bruksbössor.

Min håller ihop skotten bra, lycka till

MVH Freddy

Publicerat

Jag kan ju tipsa om att görgens 1640 har en stor fördel, den har inte en klassisk HQV-kolv utan en med högre kolvkam, vilket underlättar vid kikarsiktesanvändande.

Görgen: vad skall du ha för din?