Publicerat Juni 8, 201016 yr då jag vill ha en ruger no1a ( o de kommer stå en i skåpet inom snar framtid ) siktar in mig på en 7x57a men inget är klart heller så. sitter o funderar på sikten till denna söta bössa. Joacim's sikte som är en zeiss 2,5-10x48 är den som står högst upp, dock vill man ju titta runt lite bara för att, som ni andra säkert redan vet såg en schmidt & bender 3-12x42a på blocket inom samma prisklass. dom vet jag inte hur stor pass skillnad det är på en 42:a och en 48:a? finns även en Helia compact 3-9x42:a inom rätt prisram. hur tycks om den? har haft o göra med några helia men dock av äldre årsgång. Swarowski Habicht 1,5-6x42a ligger ju oxå fint i prisklassen. dock känns förstoringen allt för liten för mitt syfte med vapnet? sen finns de några mer alternativ men de räcker med dom till o börja mer iaf väljer att ha maxglugg på x50 då jag anser som en del andra att en 56:a blir allt för klumpig en no1a. bössan kommer användas till ja all jakt som inte 8x57:an ska användas till ( slit o slängbössan som ska ha en 1-4x20 kikare på sig ) så allt från räv/grävling upp till älg och gris kommer att försökas dräpas med kommande bössan = mkt skymningsjakt o även lite vakande. mvh//Marcus som velar runt som vanligt
Publicerat Juni 9, 201016 yr Swarre Z6 2-12x50. Belyst om man kan stå ut med det otroligt fula okularet.
Publicerat Juni 9, 201016 yr Finns gott om kikare av märkens Zeiss och Svarowski på Blocket. En kamrat köpte nyligen en jättefin Zeiss av äldre modell, gav någonstans kring 4000 sek. Jäkligt bra pris för denna optik... MVH// RG
Publicerat Juni 9, 201016 yr Författare Swarre Z6 2-12x50. Belyst om man kan stå ut med det otroligt fula okularet. jo de hade ju varit kanon. men nu är de inte inom den prisramen. sen skulle jag aldrig i livet sätta den jäkla klumpen på en sån bössa okularet är inte bara fult utan i någon helt annan klass RG: jo de finns ju trots allt en hel del kikare av bättre sort för mellan 5000-10 000kr o där verkar man få väldigt mkt för pengarna!
Publicerat Juni 9, 201016 yr Ok. Prisklassen var inte deinierad tidgare. Hade själv en Ruger 1:a i 7x57 på den satt en S&B 4-12x42 och den uppfyllde sin roll till fullo. Så ta en titt på den 3-12:an som är ute.
Publicerat Juni 9, 201016 yr Du ville ha ett entums rör va ? Annars har jag en Helia 2,5-10*50 med tyska ettan till salu, men det är 30mm rör på den.
Publicerat Juni 10, 201016 yr Författare okej missade visst lite där. prisklassen är där runt 5-7k. helst runt 5-6k snåret är tanken får ta mig en funderare över den oxå. pengarna måste ju konstigt nog rulla in innan man kan köpa saker 1" eller 30mm rör spelar ingen roll längre då det inte blev just de vapnet som va tänkt så nu är de ett rent vapen utan vridmontage som ska köpas in har du lite mer info omkring helian? mvh//Marcus
Publicerat Juni 10, 201016 yr Har en 56 tub till salu! Fast 8 gr förstoring och det är en äldre en Zeiss i kanonskick. Intresserad? Ge ett bud, ej under 4 tusen... MVH/ RG
Publicerat Juni 10, 201016 yr Författare RG: som jag skrev i mitt första inlägg så tror och tycker jag det kommer se för klumpigt ut med en 56:a på bössan. även vad jag hört av vissa andra så ska bössan då bli topprank o de är absolut inget jag vill med kommande bössa annars är ju en fast 8 ett ganska så bra alternativ helt klart. dock ska de bli variabelt på denna ( jaga gris på fält med 8ggr förstoring kanske inte är så lätt? ) mvh//Marcus
Publicerat Juni 10, 201016 yr har du lite mer info omkring helian?mvh//Marcus Du har PM. !! Siktet är från 02 och är i mkt bra skick.
Publicerat Juni 11, 201016 yr Författare tackar RG och Vakjägaren för erbjudanderna, dock är mitt "problem" löst nu med Joacims sikte. ska dit o klämma på MITT sikte imorgon hoppas bli nöjd o ska bli skoj o testa riktmedel 11, har haft tyska 1:an 1ggr i lite större förstoring o de gick bra ( ser ju lite annat ut men funkar likadant iaf ) sen har jag även tysk 1:an i min 1½-4x20 som sitter på 8x57:an nu så nä detta ska bli skoj o det här är mitt först "finsikte" har ju iof haft zeiss C 6,5-20 men de är ju jänkar zeiss o Nightforce o sånt men nu är de det ökända ZEISS som ska testas mvh//Marcus som är LAGOM glad