Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

licens och pengarfråga

att ta betalt vid vapenköp 18 röster

1. 1. ska man ta betalt när man lämnar över licens eller när han fått licens?

• ska man ta betalt när köparen kommer och hämtar vapnet?
      61%
      11
    • eller när man lämnar ifrån sig licensen?
      16%
      3
    • eller på något annat sätt? skriv då en kommentar om hur.
      22%
      4

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

hejsan, sitter o funderar nu för nu är de så att bygeln ska säljas IGEN, o förra gången fick köparen ingen licens o då stog jag där 2 månader utan varken pengar eller sen efter de heller pengar utan bara med en bössa som egentligen va såld :lol:

nu handlar det inte om mkt pengar ( 2500kr typ ) men kan man ta betalt för bössan när man lämnar ifrån sig licensen? pengarna ska ju först o främst gå till ett nytt sikte = orkar inte sitta o vänta i 2 månader på att få köpa sikte pga någons licenstant är seg!

hur hade ni gjort o hur gör ni?

mvh//Marcus

Publicerat

Handpenning, så klart.

10% eller närmaste jämna 500 kr.

Att erlägga handpenning är köparens sätt att visa avsikt att verkligen köpa vapnet, inte bara "låna" din licenshandling för ett tag.

/Christian

Publicerat
Handpenning, så klart.

10% eller närmaste jämna 500 kr.

Att erlägga handpenning är köparens sätt att visa avsikt att verkligen köpa vapnet, inte bara "låna" din licenshandling för ett tag.

/Christian

Jag har aldrig begärt handpenning, och inte heller gett någon, men jag håller helt med i princip. Man bör ha hyfsad koll på om man kan få licensen eller ej, och är det en chansning så kan man ju begära att man säger det innan man handlar..

Publicerat

Var med om en som ångrade sig och återkallade licensen innan han fick den beviljad och då hade jag väntat några veckor och man var ju lite less så då bössan annonserades ut igen sa jag åt alla som ringde att om det blir tal om affär får du betala hälften när ansökan om licens skickas in och andra halvan vid hämtning av vapen...

Ingen hade något negativt tycka om det :lol:

Publicerat

Har aldrig lagt någon handpenning och bet. kontant när jag har hämtat vapnet med giltig licens. Pers. har ju 6 mån på sig från det han har fått licensen.

Publicerat

Enkelt. Be den presumtive köparen att söka en så kallad "öppen licens", vilket egentligen heter inköpstillstånd. Man fyller i allt utom tillverkningsnumret (märke, modell, kaliber) på ansökan och får (förhoppningsvis) ett tillstånd som gör att man kan köpa vapen antingen av handlare eller privat. Därmed kan allt sedan hanteras samtidigt, och man skickar in den gamla licensen i samband med att affären genomförs. Du behöver därmed aldrig släppa din licens. Värst är det om någon får avslag och överklagar... det kan ta år... då vill man inte ha sin licens inne i systemet som säljare.

Publicerat

Var och en gör som de själva vill och känner lämpligt,

att förvärva ett vapen består av två skilda moment,

dels tillståndsdelen som i grunden är mellan dig och staten samt köpet som är mellan två juridiska enheter, privata eller affärsmässiga,

hur man genomför köpet är fritt för var och en att besluta över.

Som sagt jag gillar handpenning för det låser upp båda parterna, om man vill göra annorlunda är det helt fritt.

Ett bekymmer som iofs väldigt sällan inträffar är att köparen backar ur, i det läget är det kanske skönt att ha en handpenning att kunna balansera skadan med,

det är ju inte helt otroligt att man hade kunnat såld vapnet till någon annan under mellanvarande tid.

Ett annat bekymmer som är vanligare är också svikliga säljare som om de i samband med övk mellan säljare och köpare får för sig att sälja till annan,

oftast till ett bättre pris, har man då erlagt en handpenning slipper sådant beteende.

Nåja det är inte utan att Marcus tidigare egna situation belyser en del av problematiken.

/Christian

Publicerat
  • Författare

tackar för alla tankar som kommit upp. o jo de beror väl lite på mina senaste lite småjobbiga vapenaffärer där jag hade betalat bössan o fått licens men inte fick bössan innan polisen knackade på hos honom. sen nu senast närmare väntat 2 månader så fick han avslag.

men ska lägga fram att 1000kr i handpenning så. affären är ju redan uppgjord ( att han ska köpa den så ) o ska man köpa ett vapen räknar iaf jag kallt med att man har pengarna som behövs :lol:

det där med öppen licens är något jag har funderat på. funderar på o söka en sådan för ruger no1 men jag vet ju inte i närheten vilken kaliber det blir o de kanske ställer till det? blir iaf en klass 1:a fasten en 222:a ännu hägrar i bakhuvudet. men men de får komma senare in i skåpet :D

Publicerat

Du måste ange kaliber när du söker inköpstillståndet, men normalt så brukar Tillståndsmyndigheten inte bråka om man sedan vill byta för att man hittade ett mer lämpligt vapen i en annan kaliber. De har ändå inte skrivit ut licensen, så det blir inget egentligt extrajobb för dem.

Publicerat
  • Författare
Du måste ange kaliber när du söker inköpstillståndet, men normalt så brukar Tillståndsmyndigheten inte bråka om man sedan vill byta för att man hittade ett mer lämpligt vapen i en annan kaliber. De har ändå inte skrivit ut licensen, så det blir inget egentligt extrajobb för dem.

den informationen tackar jag för :) dock vet jag inte om jag är i behov av öppen licens. en licens tar max 1vecka här. har man riktigt otur kan de ta 2v :D

så väntetiden är man inte sååå värst lidande av egentligen ^_^

Publicerat

När jag köpte vapen så pratade jag mycket med polisen om affären och diskutera flitigt med säljaren. det vi kom fram till var att jag lämna en handpenning på 10%. Sedan skrev vi ett papper på att jag mottagit hans licens för inlämning till polis i samband med ansökan. det var gävlepolisen som rekomendera detta för reda ut ev missförstånd i tidigt skede om det blev besök eller strul av något slag. sedan skrev vi även en kvittens på handpenningen och att det var handpenning på både skåp och vapen. Polisen sa även att det ej var farligt lämna ut licens för de finns lagrad i databas. så efter allt så kändes det bra att skriva överenskommelsen på papper och handpenning så då fick säljaren papper jag mottagit hans licens. hans bevis på jag ansvarar för hans licens, samt jag hade bevis genom kvittensen på att handpenning var erlaggd till polisen för skåp samt att säljaren hade förbundit väntat på svar på licensansökan och sälja till mig.

Denna affär kändes helt okej för mig som köpare iaf trots massa pappeskrivande samt tror jag säljaren kände sig trygg med lämna ut licensen och att jag var ärlig köpare.

Skulle gärna göra så vid nästa affär med.