Publicerat Januari 11, 200620 yr Jo det här med blandraser........ :-. Jag ska ev. köpa en blandis där mamman är wachtel/labbe och pappan är laika, jag har tänkt att jaga gris men även klövvilt. Vad har ni för erfarenheter med blandraser? Mina erfarenheter är att de jagar så in i...
Publicerat Januari 11, 200620 yr Att en hund skulle jaga mer eller bättre bara för att det är en blandras är helt nonsens, att den däremot skulle jaga sämre för att det är en blandras stämmer inte heller. Generellt kan väl sägas att det är väldigt svårt att veta vad du får i en blandras, att köpa en renrasig hund efter duktiga föräldrar är ett säkrare kort även om inte det heller är någon garanti för att hunden blir bra. När det kommer till blandraser är det svårt att veta vad föräldrarna nedärver eftersom det ofta är fråga om tjuvparningar och därmed inte taget mer än en kull. Min högst personliga åsikt angående blandraser är "varför inte", jag har en själv och hellre en blandras som jagar än en renrasig som inte gör det. En bra jakthund är alltid en bra jakthund oavsett. Det negativa med blandraser är ju det faktum att de inte går att meritera och inte heller är mycket att avla på.
Publicerat Januari 11, 200620 yr Varför en blandras... ??? Det är nog tillräckligt svårt att få en bra jakthund fast man väljer renrasiga och meriterade hundar som föräldrar. Man har nog mera koll på vad man får om man väljer rerasiga och meriterade. Dessutom om det visar sig att det blir en toppen jakthund så är det ju ingen som vill avla med en blandras. Men smaken är som baken...delad.
Publicerat Januari 11, 200620 yr Det viktiga är väl ändå att ge hunden en chans att få upp intresse när den är valp, dvs mycket tränings- och jaktimmar. Utan intresse har det nog ingen betydelse om hunden är blandras eller renrasig.
Publicerat Januari 11, 200620 yr Men vad får man om man blandar olika hundar... ??? kanske hur bra hundar som helst...kanske inte...men vad händer sen med blandras ...jo ammen. Borde vara enklare om man valde föräldrar som jagar det man vill att dom skall jaga och som dessutom i generationer avlats på just denna typ av jakt. Enda fördelen med blandras är att man får dom gratis eller ganska billigt. Mvh Tore