Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

träffarna drar åt höger

Featured Replies

Publicerat

Jag har insett att jag genomgående drar lite åt höger när jag skjuter på frihand eller med skjutkäpp... Givetvis sitter skotten där de skall när jag skjuter in, men sedan när jag tränar på frihand eller jägarmässigt drar skotten genomgående en liten gnutta åt höger.

Vi pratar inte om speciellt mycket, kanske ett par 3-4 cm på älgbanehåll, men problemet är att marginalerna minskar kraftigt ju mindre målen är. Det känns lite olustigt att ställa kikarsiktet något till vänster, men det kanske är det som är lösningen trots allt? Eller finns det någon "känd" eller uppenbar teknikmiss jag kan misstänkas för?

Publicerat
Jag har insett att jag genomgående drar lite åt höger när jag skjuter på frihand eller med skjutkäpp... Givetvis sitter skotten där de skall när jag skjuter in, men sedan när jag tränar på frihand eller jägarmässigt drar skotten genomgående en liten gnutta åt höger.

Vi pratar inte om speciellt mycket, kanske ett par 3-4 cm på älgbanehåll, men problemet är att marginalerna minskar kraftigt ju mindre målen är. Det känns lite olustigt att ställa kikarsiktet något till vänster, men det kanske är det som är lösningen trots allt? Eller finns det någon "känd" eller uppenbar teknikmiss jag kan misstänkas för?

Nu är jag långt ifrån expert på området. Men man har hört många som har just det problemet. Att dra skotten just till höger och gärna lite nedåt ( högerskyttar ). Kan vara så att du drar av skotten precis i avfyrningen och då faller det sig "naturligt" att det drar lite höger. Eftersom du inte gör det vid inskjutning så kan jag nästan garantera att det beror på det vid frihandsskytte och käpp. Säkert får du mer utförliga svar av mer erfarna skyttar, men jag tror personligen att det är det som det beror på.

Mvh C

Publicerat

Tror bästa lösningen är att träna mer.

Jag har själv samma problem när jag slarvat med träningen för länge. DVS så här års. Till hösten har det förhoppningsvis försvunnit igen...

Något att tänka på är att problemet (åtminstone för mig) blir betydligt mindre med korrekt uppbyggt kindstöd, kortad stock och lite lägre tryckvikt.

Publicerat

Jag misstänker att det är för att du trycker av med hela handen (drar den bakåt) istället för med bara fingret. Rätt vanligt. Det kan också bero på att man håller hårt med vänster hand också, och "trycker av" med den med. Då doppar man ofta, kanske även till höger i ditt fall.

Publicerat
  • Författare

Bra respons, tackar.

@Henke 67: Jag har egentligen inte lagt märke till det förrän jag satt igång ordentligt med träningen. Ligger sedan 6-7 veckor tillbaka på sisådär 100-200 skott i veckan. Grupperna ligger samlade med 15-20% ströskott som drar iväg något. Det är dessa jag försöker jobba bort just nu, samt öva upp lite snabbare repetering. Men då har jag successivt registrerat min dragning åt höger.

@C-78 : ja jag är högerskytt.

@lundbergarn: det du skriver om att trycka av med hela handen alternativt hålla för hårt med vänster hand känner jag igen. Framför allt vänstern. Skall försöka tänka på det nästa träningspass. Kanske hänger min hårda vänsternypa ihop med att jag övar allt mer på att repetera vid axeln samtidigt som jag försöker hålla kvar målet i kikaren.

Jag tar gärna emot fler tips på hur jag kan arbeta med problemet.

Publicerat

"dragging wood" nej inte att du drar ut stockar ur skogen,

det är inte alls uteslutet att du inte har rätt form på avtryckarfingret,

det skall vara 90 graderish i mitten leden på pekfingret, ingen kontakt mellan vapnet och fingret annat än i avtryckaren,

visst känns det konstigt först men det är "rätt" form för att inte få de resultat som du talar om.

En viss genomläsning av vad Henrik har skrivit om detta på forat ger underlag till vidare tankar och kanske rent av lite svar.

/Christian

Publicerat

Jag är grymt imponerad att du märker träfflägesförflyttningar på 3-4cm på frihansskytte på 80m...

jag har en bit kvar till den träffsäkerheten.

Dock så slår jag ett slag för avfyrningarna, dåliga avfyrningar brukar yttra sig för mig med låga skott till höger.

Mvh Rikard