Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako super hammerhead cal.30

Featured Replies

Publicerat

Jag handladdar inte men det handlar ju om kulan så jag tänkte att det kan få att diskutera här.

Innan jag kommer till själva saken vill jag dela med mig av en fantastisk jaktupplevelse

En fanstastisk jaktupplevelse i tisdags den 8/6: jag smög mig fram till två rådjur och stod helt plötsligt öga mot öga med en råget på ca 3 meters håll. Jag stod helt öppet och geten förstod inte vad jag var för något. Jag var helt kamouflerad och hade lövmask på mig. Geten bara tittade på mig och gick fram och tillbaka under ca 5 minuter. Från början var den väldigt undersökande, sen mest halvt nyfiken och på slutet verkade den ha accepterat mig som ett träd eller nåt, i alla fall som någonting i naturen. När den vände om och hade ryggen emot satte jag kikarsiktet på lägsta förstoringen och gjorde anläggningen. Sen blev jag stående sådär under några minuter. Axeln började bli riktigt trött men jag vågade inte röra mig. Bocken, som jag väntade på stod bland träden till vänster, den kom ut och skottet gick. Ett perfekt sidoskott precis bakom bogen (inget att skryta om från ca 10 meter).

Bocken skuttade framåt och satte fart över åkern som en raket, mot grannmarken. Så jag skjöt ett skott till som träffade den i höger skinka. Bocken blev liggande men i högsta grad levande. Den fick avfångas med kniven.

Fantastisk jaktupplevelse men inte det slut man riktigt önskar.

Nu till saken:

Kulan det handlar om var en 150 grain Sako Super Hammer Head i .30-06 med en angiven utgångshastighet på 905 m/s.

Ingångshålet såg ut som ett mindre utgångshål lite större än en femkrona. Redan vid skinnet verkade kulan ha expanderat rejält. Utgångshål saknades helt, det hade inte blvit genomskott, trots att kulan inte tagit i bogen. Kulan återfanns aldrig trots att jag letade noga i lungorna. Den hade nog exploderat i atomer eller nåt. Lungorna var inte ens söndertrasade, utan hade på vissa ställen små röda pricker som jag antar orsakats av kulsplitter. Trots att det "på pappret" handlar om ca 3900 joule fick jag ingen "knock down" effekt alls. Kulan gjorde inte sitt jobb, den verkar inte klara höga hastigheter.

(Precisionen lämnade dock inget mer att önska, 3 skott på hundra meter i treklöver utan papper mellan kulhålen när jag skjöt in den.)

Vad har ni andra för erfarenheter av Sako S H H?

Dela gärna med er!

Publicerat

JAg använder den i 308:an och har skjutigt några grisar med den varav en på långt över 100kg.

Och den verkar ha lite problem med att hålla i hop. Men har ändå gjort jobbet.

Men det du beskriver verkar extremt dåligt.

T

Publicerat

Abborre-

du har haft en tuff upplevelse, att efter lång väntan få avlossa ett bra skott på ett djur och sedan se det fara iväg istället för att falla omkull.

Bra jobbat av dig att se till att det inte blev ett eftersök, ibland måste man ta de där skotten i dåliga vinklar också.

Angående det skottet, det i skinkan hur såg den träffen ut?

Jag anser nog att det är en bra början på att försöka att utröna vad som hänt/alt om det är så att kulan är för vek.

Det jag omedelbart noterar i din text är hur du själv berättar hur det förefaller som om kulan är expanderad redan vid anslaget i rådjuret,

för oaktat om kulan gör 900 eller 1000 m/s så måste den ha mött motstånd för att börja expandera, de går inte sönder av sig själv.

Nästa led i detta är att jag har svårt att förstå hur det har kommit att ske, baserat på egna erfarenheter som iofs inte betyder att jag är allvetande är det min uppfattning att även en cup and core kula, dvs en vanlig blyspets håller samman bättre än så där även vid korta avstånd.

Har skjutit en bock med 150 grains SGK på 7 meter ur en 308:a, jo då den kulan passerade allt ut på andra sidan.

Det jag anar kan ha hänt är att du inte haft ett helt rent skotthåll till bocken, det räcker med ett grässtrå för att kulan skall börja expandera i den hastighet som anges, om det var något minsta lilla grövre än så i vägen så kan resultatet bli det som du beskriver.

Nu var inte jag där, det var bara du men för att du verkligen skall veta och inte tvivla på ammunitionen i framtiden är det kanske bra med ett återbersök på skottplatsen för mer ledtrådar.

Då allt som anges ovan är spekulationer och frågor utöver delen av mina egna erfarenheter får du ta det till intäkt i den omfattning du känner att det är motiverat.

Grattis till bocken.

/Christian