Publicerat Juni 12, 201016 yr Ska ha en till bl a Mantorp Park i juli/augusti då vi ska se top fuel drag racing, alltså ingen polarmodell, samt en som man kan sova under ett enkelt vindskydd med under dem flesta månaderna på året. Bor i södra sverige. Är generellt sett lite frusen av mig. Kommer säkerligen att sova själv då sambon inte förstår charmen med att sova på en ö i skärgården under senhösten
Publicerat Juni 12, 201016 yr Du behöver nog två säckar egentligen, att under svensk sommar sova i tält dvs mellan 1-20 grader C, tarvar mycket av prylarna i form av fukthantering, läs svett och utandning. Sommartid ser jag säcken mest som ett sätt att bli av med myggen på. Efter ett antal övernattningar ute förra hösten, vintern och nu i våras kan jag konstatera att en säck med -5 extrem och komfort 12 Celsius är för varm på hösten fram till slutet av september i sthlm regionen, för klen under vintern eller i varje fall så länge det var barmark, sen blev det bättre och sista gången nu i våras var det för varmt igen. jag kommer förmodligen att köpa en säck i två delar för framtiden, en innerdel i fleece eller liknande och en tjockare ytterdel, ev skall jag ha en lösning med två skilda ytterdelar för att kunna ha en supersäck, båda delarna, dvs hela systemet skall medföras då det inte krävs mer än två dagar med regn för att det helt plötsligt skall "krävas" bättre säck, mer isolering för att man skall klara av att hålla kroppsvärmen under dygnsvilan. Beroende på vem du är och andra omständigheter är Mantorp Park inte stället dit man tar med sig de "bra" grejerna, de har en tendens att berika andra då istället för dig. /Christian
Publicerat Juni 12, 201016 yr Författare Du behöver nog två säckar egentligen,...Beroende på vem du är och andra omständigheter är Mantorp Park inte stället dit man tar med sig de "bra" grejerna, de har en tendens att berika andra då istället för dig. /Christian Lite det jag hade i baktanken. Skrev att jag behövde en för sommaren samt för den kallare årstiden. Vad kostar en sådan 2-delad sovsäck du nämnde? Det jag ska ha den varma till är för att spara in kör-/båt-tider till jakten eller fisket. Har du tips på någon återförsäljare med kunnig personal? Alt. en hemsida där det inte står att alla deras säckar är bra till allt
Publicerat Juni 12, 201016 yr R- jag kommer att dela med mig om jag handlar, men som det ser ut just nu har jag inga förslag om superbra butik/åf/nätbutik, jag vet vad jag vill ha men även att bankkontot inte klarar det just nu. Denna tillverkare gör en del sjukt bra prylar har lekt med deras grejer förr och kommer att göra det igen, när jag har råd vill säga. En innersäck eller fleecesäck för sommaren hittar man även hos en så pass vanlig butik som Naturkompaniet, de har även en del säckar. /Christian
Publicerat Juni 12, 201016 yr Christian har helt rätt i att du borde ha två säckar. När det gäller sommarsäck till div arrangemang så räcker det länge med en mycket billig säck, du klarar dig fint med en 200kr säck från Jysk. då behöver man inte bli ledsen om någon snor den heller. Du kanske vill ha ett kompressionsfodral så du får ner den i packningen, det brukar vara dåliga grejer som följer med. Sen kan du kosta på dig en bra höst/vår-säck för vindskyddet. Jag är också en fryslort som gärna har en lite varmare säck än vad specifikationen säger. Jag har en Haglöfssäck med rent gåsdun som var topoftheline när den var ny (1990 ) Lätt, liten och grymt varm. Men det är lättare att öppna lite extra om det blir för varmt än att klä på sig när man fryser Btw, när det gäller sovkomfort så är det lika viktigt med ett bra liggunderlag som sovsäck, både med tanke på kyla och att ligga skönt.
Publicerat Juni 12, 201016 yr jag har haft dun säck och nu syntetsäck som enlig mig är mycket bättre då största anledningen att man fryser är väta och där är syntet överlägset. om vikten besvärar köp löpardojor också.
Publicerat Juni 13, 201016 yr Finns ingen säck som fungerar till allt frågan är bara hur mycket man vill kompromissa, jag har fyra säckar det täcker mina behov skapligt men några till skulle nog behövas Till det behov du beskriver skulle jag satsa på en billig syntetsäck runt +-0 temp sedan håller jag inte med maddog att syntet är bäst för finns inget matrial som slår bra dun och klarar man inte att hålla den torr får man lösa det på annat sätt
Publicerat Juni 13, 201016 yr Författare Tack för tipsen. Det är rätt höga priser på dem finare säckarna... Det där med liggunderlag är ju också viktigt som ni säger. Vad finns det för alternativ till luftmadrass som duger? Kan se mig själv svärandes på en kobbe i november då jag glömt pumpen hemma!
Publicerat Juni 13, 201016 yr jag har haft dun säck och nu syntetsäck som enlig mig är mycket bättre då största anledningen att man fryser är väta och där är syntet överlägset.om vikten besvärar köp löpardojor också. Den bästa säcken/liggunderlagen är de som kommer med på turen Ellerhur maddog! Resten e egentligen lyx. Har kört med OBS sovsäck "Wigwam" i många år (150Skr), både i tält o under öppen himmel, utan problem innan jag snyltade sambons dunsäck. Lite kalla var de om man låg med rumpan mot tältduken o de snöa utanför. Men i övrigt var de inge problem. Ska väl tillägga att ja inte fryser lätt .
Publicerat Juni 16, 201016 yr Det där med liggunderlag är ju också viktigt som ni säger. Vad finns det för alternativ till luftmadrass som duger? Kan se mig själv svärandes på en kobbe i november då jag glömt pumpen hemma! Har presic kommit hem efter att sovit 4 nätter på det här liggunderlaget http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=52077 Inbyggd pump så slipper du svära över att du glömt pumpen. Det är även syntetmatrial i liggunderlaget som isolerar ifrån mark kylan. Har innan haft ett 2 cm tjockt själv uppblåsande liggunderlagg men de går inte jämföra komfortmäsitmed med mitt nya. visst det kanske är i dyraste laget men jag tycker att det är värt de. Luftmadras funkar ochså men ha då ett vanligt liggunderlag åvanpå så att du isolerar dig ifrån mark kylan och den kalla luften som är i luftmadrasen.
Publicerat Juni 18, 201016 yr R- jag kommer att dela med mig om jag handlar,men som det ser ut just nu har jag inga förslag om superbra butik/åf/nätbutik, jag vet vad jag vill ha men även att bankkontot inte klarar det just nu. Denna tillverkare gör en del sjukt bra prylar har lekt med deras grejer förr och kommer att göra det igen, när jag har råd vill säga. En innersäck eller fleecesäck för sommaren hittar man även hos en så pass vanlig butik som Naturkompaniet, de har även en del säckar. /Christian Håller helt med dig Christian att carinthia har fina saker! Sovsäckar är dyra överlag om man ska ha utav bättre kvalité, men å andra sidan köper inte så många under en livstid om de är av bra sort.. Har änvänt samma som försvarets 2 säcks system även dessa från carinthia, är hel såld på dessa och de har använts flitigt. Har ett bivy gore-tex överdrag till detta oxå som jag kan kompletera med när man av någon anledning inte vill bära med tält. Tycks minnas att de var rätt dyra när jag köpte dom för snart 10år sedan, men inte vansinnigt helt klart värda pengarna. Ska spara mig lite till sen köpa nytt, då mina varit med om diverse..
Publicerat Juni 22, 201016 yr Jag använder gamla hederliga Haglöfs och det funkar perfekt. Säcken är dock en 3-säsongare för det känns inte riktigt ekonomiskt att köpa en sommarsovsäck för användning i Sverige.