Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

HD/AD-röntgen

Featured Replies

Publicerat

Jag ska HD-röntga min gråhund nästa vecka bör/ska jag även AD-röntga den?

Publicerat

Om armbågsproblem är ett problem i rasen ska du absolut göra det, f.ö är det väl bra för varje husse/matte att veta om deras arbetande hund kan behöva någon särskild form av t.ex fysträning till följd av t.ex problem med lederna.

Har man tänkt avla på sin hund gör man klokast i att kontrollera vad som gäller för resp. ras hos SKK för att man ska kunna registrera avkomman, alla hälsokontroller ska göras innan parning sker annars kan man bli tagen i örat av SKK...

Publicerat

Är väl inte så himmla mycket dyrare, så varför inte!

Publicerat

http://www.jamthundklubben.nu/avel/index.html

"OBS! Från den 1 januari 2010 gäller att båda avelsdjuren födda efter 2009-01-01

skall vara AD - (ED)-röntgad u.a. (0) före parning."

Publicerat

För att registrera valpar:

Norsk älghund, grå (Gråhund)

Norsk älghund, svart

Jämthund

Specialklubben har beslutat att importerade hundar av raserna norsk älghund,

grå (gråhund), norsk älghund, svart samt jämthund skall, för att användas i avel,

uppfylla samma HD-krav som svenskfödda hundar, innebärande att förutom

avelsdjuret självt skall även dess föräldrar ha normala höftleder dvs grad A eller B

(tidigare B1) enligt FCIs skala.

Inget krav att ed-röntga för avel alltså, men säk och jämtklubben har det kravet på uppfödare för att de ska få annonsera på deras siter.

Publicerat
För att registrera valpar:

Inget krav att ed-röntga för avel alltså, men säk och jämtklubben har det kravet på uppfödare för att de ska få annonsera på deras siter.

Jag måste alltså röntga armbågarna på min västlaika också?

Förövrigt så fick hon 1med HP på sin första utställning nu i helgen :)

Publicerat

Får väl börja med att säga Grattis! ;)

Jag har också tolkat det så. Men kolla med Ekebo han vet ju hur det är.

Publicerat

Jo det är det bästa om du röntgar både höfter och armbågar. Svenska laikaklubben följer också SÄK.s rekommendationer.

Grattis till utställningsmeriten , hoppas du så småningom provar på jaktprov också!

/ ekebo

Publicerat
Jo det är det bästa om du röntgar både höfter och armbågar. Svenska laikaklubben följer också SÄK.s rekommendationer.

Grattis till utställningsmeriten , hoppas du så småningom provar på jaktprov också!

/ ekebo

Ska jag vara helt ärlig så hoppades jag på tillräcklig merit på utställningen för att kunna starta på jaktprov :) .

Får väl passa på att fråga om det är något mer som behövs för att få starta på prov?

Publicerat
Ska jag vara helt ärlig så hoppades jag på tillräcklig merit på utställningen för att kunna starta på jaktprov ;) .

Får väl passa på att fråga om det är något mer som behövs för att få starta på prov?

Gå in på älghundklubbens hemsida http://www.alghundklubben.com/ gå vidare under fliken jaktprov, där finner du det du behöver.

Men som jag ser det nu så är det bara du anmäler om hunden är minst 15 månader gammal.

Lycka till :)

Ekebo

Publicerat

Inte för att få avla och regga valpar i skk, men för att få annonsera på lokala säk's hemsida så.

Publicerat
Inte för att få avla och regga valpar i skk, men för att få annonsera på lokala säk's hemsida så.

Och för att få en eventuell framtida kull rekommenderad av laikaklubben!

Ingen vill väl avla på hund som är sjuk och inte håller? Glöm inte att hunden belastar frambenen mycket mer än bak.

/ekebo

Publicerat

[quote name='Ekebo

Och för att få en eventuell framtida kull rekommenderad av laikaklubben!

Ingen vill väl avla på hund som är sjuk och inte håller? Glöm inte att hunden belastar frambenen mycket mer än bak.

/ekebo

Hej

Har fått för mig att det främst är bakbenen som hunden jobbar med det är när hunden blir trött eller måste lägga i en extra växel som hunden även använder sig av frambenen. Det är därför just dragträning är så bra träning där dom får använda bakbenen mycket. och behöver inte använda sig av frambenen lika mycket. dålig bakbensmuskler och en hund med stor jaktlust leder väl ibland till boghältan.

Daniel

• 1 month later...
Publicerat

Vad gäller för karelare ska avelsdjuren vara HD röntgade för att kunna registrera och få ut stamtavlor?

• 3 weeks later...
Publicerat

Jag tycker att alla hundar borde röntgas, även de som inte skall användas i aveln, för att få koll på vilka föräldradjuren som nedärver. Både ED och HD, det är inte så mkt dyrare att röntga båda om man gör det samtidigt.

//rine

Publicerat
Jag tycker att alla hundar borde röntgas, även de som inte skall användas i aveln, för att få koll på vilka föräldradjuren som nedärver. Både ED och HD, det är inte så mkt dyrare att röntga båda om man gör det samtidigt.

//rine

Röntgen är inte en absolut sanning.

En hund som röntgas på flera olika ställen kan faktiskt få UA och bli helt underkänd, beroende på hur dom röntgas och hur den som tittar bedömmer det.

Så det blir lite som vid utställning. Man bör ha min 6-8 utlåtanden innan man kan säga hur det på ett ungf är i verkligheten.

Om jag minns rätt så vill Stövarklubben helt slopa röntgen pga osäkerheten i resultaten.

Publicerat
Röntgen är inte en absolut sanning.

En hund som röntgas på flera olika ställen kan faktiskt få UA och bli helt underkänd, beroende på hur dom röntgas och hur den som tittar bedömmer det.

Så det blir lite som vid utställning. Man bör ha min 6-8 utlåtanden innan man kan säga hur det på ett ungf är i verkligheten.

Om jag minns rätt så vill Stövarklubben helt slopa röntgen pga osäkerheten i resultaten.

Röntgen är inte 100 procentig det har du rätt i. men skall man bedriva seriös hundavel så måste man använda sig av de bästa metoderna som finns för att komma tillrätta med ärftliga problem och röngen är bäst för tillfället.

Jag tror att de som röntgar och synar plåtarna är mkt duktigare idag än de var för fem år sedan och de kommer att bli duktigare för varje jycke som bedöms.

//rine

Publicerat
Röntgen är inte 100 procentig det har du rätt i. men skall man bedriva seriös hundavel så måste man använda sig av de bästa metoderna som finns för att komma tillrätta med ärftliga problem och röngen är bäst för tillfället.

Jag tror att de som röntgar och synar plåtarna är mkt duktigare idag än de var för fem år sedan och de kommer att bli duktigare för varje jycke som bedöms.

//rine

Men det leder ändå till att helt friska hundar blir underkännda..... Även till att hundar med fel blir godkända.

Läste (någonstans kommer inte ihåg om det var någon jakttidning, rashundtidning eller lokalpress) att det kunde räcka med att hundens ben var någon cm olika positionerade för att få helt olika resultat vid rötgen.

Vilket gör att jag känner att det är ett litet lotteri om hunden frias eller fälls.

I och med att kraven finns så lär man ändå åka och röntga.... Men det är inget jag förlitar mig på.

Jag skulle välkommna bättre metoder som är säkra när det gäller bedömning av HD/AD. Men i väntan på bättre metoder så är jag inte helt nöjd med att det används "lotteri" för att det är det bästa som finns idag.

Jag är osäker på uppgifterna, om jag minns rätt från de artiklar jag läst. Men fritt ifrån minnet var det min 30% av resultaten som var felaktiga. (Kanske någon insatt vet har bättre koll/mer exakta siffror?)

(Har en labbe som är snart 11 år med utlåtande om medelsvåra höftledsfel. Han uppvisar ingen hälta eller stelhet i bakpartiet. Ändå brulkar han försöka att springa ikapp med stövaren när dom får vara lösa. Han beter sig i övrigt som en 4 årig hund.)

Publicerat

Nu har jag röntgat och fått svar.

A höfter och bra fram :o