Publicerat Juni 12, 201016 yr Hej, jag har lite funderingar på vilka kulor som är bra till horneten ,har hört att 45grs sierra bs warminter ska hålla ihop stämmer det och vilka kulor ska man välja till skade djur, räv, hare , tjäder OCH DEN STORA FRÅGAN: skjuter någon med blykulor i sin hornet, i såna fall med vilken kula?!!!! mvh, samme
Publicerat Juni 12, 201016 yr 35 grains V-max till småkrypen som man inte vill äta, 45 grains Sierra varminter är bra, RWS gör en helmantel och en blyspets som tom enligt vissa är väl hård. /Christian
Publicerat Juni 13, 201016 yr Samme, jag har precis skaffat mig en ny 22 hornet och därför försökt uppdatera mina egna kunskaper angående kulval för kalibern. Det finns väl några olika saker att fundera på, skall du t ex skjuta klass 3 vilt som räv etc går såklart 35 grains Vmax bort. Annars kan det vara ett mycket bra alternativ för vilt man inte tänkt sig att äta. Nästa kategori kulor som är intressanta är 40 grains BT/Vmax, här hittar du nog de optimala rävkulorna och dessutom klarar de av att utöka det praktiska maximala skjutavståndet för kalibern en del. Problemet är att de är såpass långa att de är opraktiska att hantera i de flesta magasinsbössor, har du en brytbössa eller enkelskottare är de ett riktigt vasst alternativ för vilt som du inte tänker äta (eller kan skjuta huvudskott på). När vi sedan kommer in på de lite mer traditionella 45/46 grains rundnosarna så har jag egentligen bara erfarenhet av två olika blyspetsar, 45 grains Sierra varminter som ären rätt blöt kula som jag tidigare använt till rävarna. Den andra blyspetsen om jag har erfarenhet av är RWS 46 grains blyspets som faktiskt är riktigt hård, kanske skulle den funka till tjäder? Det får någon med mer erfarenhet av jakt på skogsfågel svara på, men jag vet att flera kommunjägare som provat den på rådjur har gått ifrån den eftersom expansionen i deras ögon varit för dålig. Helmantlarna har jag också rätt begränsad erfarenhet av så de överlåter jag till andra att kommentera. Vänligen, Henrik
Publicerat Juni 13, 201016 yr rws sp funkar inte på tjäder tyvärr. hemanteln är underbar på fågel men placerar man inte skottet rätt på tjäder blir det spring i benen.
Publicerat Juni 13, 201016 yr har varit svinigt nöjd med köpes s&b helmantel till tjäder då jag använde cylinderbössa. Till kombin måste jag försöka ladda och jag kommer att börja med s&b 45grs helmantel och engångsskjutna winchesterhylsor. Dom ska väl ha rätt form nu.
Publicerat Juli 6, 201015 yr Författare rws sp funkar inte på tjäder tyvärr. hemanteln är underbar på fågel men placerar man inte skottet rätt på tjäder blir det spring i benen. Hej, jag har testat med rws fmj 45grs och dom skjuter kanon bra i bössan men det gör nästan s&b fmj 45grs oxå (20mm) på 100m ska testa med sierras 45grs sp kulan, har laddat den men 9grs-with,110 och ska ut å testa samt en remington 45grs hp, samma laddning, men jag vet inte hur dom kulorna är nån som testat dessa? ska tillägga att jag kör med s&b hyllsor har stora funderingar på att göra en k-hornet av den!!! mvh, samme
Publicerat Juli 6, 201015 yr Hej,jag har testat med rws fmj 45grs och dom skjuter kanon bra i bössan men det gör nästan s&b fmj 45grs oxå (20mm) på 100m ska testa med sierras 45grs sp kulan, har laddat den men 9grs-with,110 och ska ut å testa samt en remington 45grs hp, samma laddning, men jag vet inte hur dom kulorna är nån som testat dessa? ska tillägga att jag kör med s&b hyllsor har stora funderingar på att göra en k-hornet av den!!! mvh, samme vad är k-hornet?
Publicerat Juli 6, 201015 yr Författare vad är k-hornet? Hej karl ö, 22k-hornet är en uppblåst 22hornet som har en cylindrisk hyllsa och ett tvärt hylls bröst och summan blir att hyllsorna håller mycket längre och farten kan höjas till ca: 900m/s med rätt krut och den borde bli en klass 2 prova att söka efter 22k-hornet mvh, samme
Publicerat Juli 17, 201015 yr Detta är en k-hornet. Bättre livslängd och väldigt nära kvalgräns till klass 2. Däremot så fattas det ca 10-20m/s till det i min bössa i allafall. Har man 1/16 i räffelstigning så funkar inte 50 grains kulor heller och då går det inte alls. Vitsen med en k-hornet kommer av den ökade livslängden på hylsan. De 30-50 m/s extra man kan ta ut har inte någon större praktisk betydelse i normalfallet.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.