Publicerat Januari 11, 200620 yr hej har en tikka contintal m 65 undrar om någon hr något tips på ammunition fabriksladdat hel och halvmantel som kan gå hyfsat lika : är en 6.5*55
Publicerat Januari 11, 200620 yr Lapua har väl Mega och FMJ Trainer som är framtagen för att samskjuta något så när enligt tabeller i alla fall.
Publicerat Januari 12, 200620 yr Nisse - man kan aldrig få några garantier, men med lite tur kan en patron med samma kulvikt, BC och utgångshastighet slå ungefär samma. Ibland har man tur och kan få olika kulor och kulvikter att slå lika också. Ibland går det inte alls! Man måste prova sig fram... Av den anledningen har jag alltid bara en laddning till varje bössa som slår där den ska. Ska man jaga något annat så tar man en annan bössa!
Publicerat Januari 13, 200620 yr Hej, när det gäller fabriksladdad ammunition finns det bara ett sätt att veta om träffläget är likartat för två olika laddningar och det är att prova dem!! I mina skyttekretsar får jag ofta samma fråga och ofta kommer det fram nån som säger att "Norma Jaktmatch slår inte lika med Norma Oryx i min 30-06, finns det nån bättre övningsammunition?" eller "helamatel och blyspets slår lika i brorsans bössa varför fungerar det inte i min, skall jag byta bössa?" eller något liknande. Det är så många parametrar som skall stämma för att två laddningar skall ha samma träffläge i ditt vapen. Den enda någorlunda säkra vägen till samskjutning som jag känner till är handladdning. Med hjälp av handladdning och ett par besök på skjutbanan brukar det gå att få till samskjutningen. Jag försöker få fram tre laddningar till de kalibrar jag använder, en laddning med TSX eller motsvarande "hårda" premiumkula, en laddning med en lite mjukare kula t ex Interbond, Scirocco eller kanske Ballistic Tip samt en övningsladdning. Detta gäller alla mina kalibrar utom 8x57 IRS där jag bara har Oryx och S&B helmantel. Henrik