Publicerat Juni 12, 201015 yr Hej. Igår gjorde jag som jag alltid gör när vi är i stugan på marken på sommrarna. Jag tog handkikaren, kameran och gick ut. satte mig under en lönn och började kika spana. Räknade in till 1 älg 34 dov 4 rådjur på ett gjärde på ca.300 hk. Så plöttsligt kommer det ut en ensam get 100 m bort och jag tänkte brova att locka in henne genom att blåsa i ett grässtrå och försöka härma en lockpipa. Efter kanske 3 lockljud så började hon springa i 4 språng mot mig och fick då se att de var en liten bock med 2 knappar i skallen. Fick sen inte till ljudet någe bra så han anade oråd och sprang iväg. Gav sen upp då de var förjä--igt med knott och när jag ställer mig upp så får jag se en bock som står 40m bakom mig Jag fick då in 2 bockar med halvbra ljud. Så nu ska jag köpa en buttolo och locka med. Så nu undrar jag om man kan sättasig och träningslocka bock och troligen få in dom och sen kommer dom ju märka mig förr eller senare...? Eller är det som med rävlock att bockarna går inte på ljudet tillslut?? /Martin
Publicerat Juni 12, 201015 yr Jo då du utbildar dem vad mer är den 16 aug när de blir lovliga igen är brunsten över, mycket svårt att locka in dem då. /Christian
Publicerat Juni 12, 201015 yr Författare Okey tack för svar! Då blir de till att locka hemma och träningslocka på dom ställena där jag vet att dom bästa bockpassen inte är Där dom andra gubbarna i jaktlaget som aldrig är på marken förutom när vi jagar alltid sätter sig och pyrsar