Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundförare-jaktkängor

Featured Replies

Publicerat

Mina kängor har gjort sitt (chevalier ultimate) så det är dags att skaffa nya. Mycket diskussioner om dessa membrankängor läckage osv. men de är ju en väldigt stor skillnad på hur länge dom håller och hur mkt man jagar, vissa kängor håller hur länge som helst och endel är slut efter 1 säsong. går man bara till sitt pass efter en stig under 1v/år så håller ju kängorna i en evighet.

Ni som nu jagar/går mycket vad har ni på fötterna? vad fungerar för er? vilka kängor har ni kasserat?

sökt efter Chevalier kängorna ja haft och varit nöjd med men dom verkar inte finnas.. hittar ett par Rocca men det verkar inte vara samma.

/Johan

Publicerat
Mina kängor har gjort sitt (chevalier ultimate) så det är dags att skaffa nya. Mycket diskussioner om dessa membrankängor läckage osv. men de är ju en väldigt stor skillnad på hur länge dom håller och hur mkt man jagar, vissa kängor håller hur länge som helst och endel är slut efter 1 säsong. går man bara till sitt pass efter en stig under 1v/år så håller ju kängorna i en evighet.

Ni som nu jagar/går mycket vad har ni på fötterna? vad fungerar för er? vilka kängor har ni kasserat?

sökt efter Chevalier kängorna ja haft och varit nöjd med men dom verkar inte finnas.. hittar ett par Rocca men det verkar inte vara samma.

/Johan

Hej.Jag har haft Lundhags Profesional High i 5 års tid nu.Jättenöjd med dem och jag år som hundförare 9 ggr av 10.

Publicerat

Jag har använt meindl performens i många år men nu gått över till lowa vilket är i stort samma känga men över 1000kr billigare.De är även lite lättare vilket är skönt.Jag nyttjar mina kängor mycket då jag jobbat i dem och jagat samt rastat hundarna.Dessa skor brukar hålla i ca 3 år vilket andra märken inte brukade göra. <_< Butiken terräng säljer dessa så sök på nätet.....Även jag har haft lundhags professional men dessa gick sönder direkt i lädret vilket gjorde att jag fick ett enormt skavsår :mad: Lundhags erbjöd sig att byta mot en kostnad av 900kr vilket jag ej blev imponerad av då de kostade en del och knappt var använda :D Dessa kängor är dock mycket lätta

Publicerat

Jag har använt Meindls TORUP två år nu och är jättenöjd! Innan dess hade jag Lundhags...

Efter Lundhagsfabriken brann så tycker jag kängorna inte håller samma kvalité längre.

Torup kängan fungerar bra som en hundförarkänga samt att den är lätt och funkar asbra under pyrshjakt!!

Publicerat

Jag har jagat en säsong nu med mina Lundhags Syncro, och jag är skitnöjd. lätta, bekväma och 95% täta. skulle dom bli blöt så torkar dom till dagen efter. Jag har testat många olika menbran kängor och inga har överlevt mer än max två säsonger för mig. Jag går bara som hundförare.

jag slår ett slag för Lundhags (fast framtiden får utvisa om dom överlever längre än tex-mex kängorna)

Mvh Rikard

Publicerat

Jag har också Lundhags professional o är väldigt nöjd. Lite bökiga att ta på på morgonen om man har höga vrister men underbara att gå i och håller bra. Dock varvar jag med mjuka, franska, gummistövlar; dels för de allra blötaste dagarna och dels för att man smyger lite tystare i gummistövlar än i kängor.

Publicerat

Jag är inne på Torkels linje med att varva mellan kängor och franska gummistövlar eller muckboots som jag använder. GoreTex Kängor har jag hittills inte fått att överleva en hel säsong. Har provat 5-6 par meindel. 2 par Rocky. 2-3 par chirucka. mm

Kängorna går ihjäl om dom inte hinner torka långsamt mellan jakterna, så då måste man varva med annat eller flera par. De flesta kängor tar slut i fodret så därför tror jag Lundhags är rätt melodi utan membran och annat.

Publicerat

För den tidiga delen av säsongen rekomenderar jag ett par Jörnkängor skarpt. Enormt lätta och väldigt bekväm. Senare på hösten plockar jag fram ett par isolerade stövlar av känt franskt märke.

Publicerat
  • Författare

tack för era tips och erfarenheter. Lundhags verkar ligga bra till. har också varvat på senare år med gummistövlar, tar långt tid för membrankängorna att torka när dom blivit genomsura.

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag håller med er övriga. Lundhags är ett riktigt bra kängmärke. För tillfället har jag ett par Syncro Boot.

Publicerat

Jag använder Alpina trapper, är inne på tredje året med dom och är nöjd, fodret & membranet har gett upp men dom håller tätt till 95% då dom är gjord av läder, bara att börja smörja med fiskarsmorning.

Publicerat

Har ingen direkt erfarenhet av jaktkängor eller membrankängor men en tanke... :huh:

Är det inte så att "moderna" kängor av membranmodell och som har mjuka sulor med dämpning osv inte är gjorda för att hålla. Det är liksom en teknisk omöjlighet. De ska vara mjuka sulor och alla lager med membran osv nöts. Dessa kängor är liksom inget man sular om när det börjar bli dåligt mönster på sulan.

Det är annorlunda med gammaldags kängor av "militärmodell". De har rejäla odämpade sulor som en skomakare kan byta ut. (om man hittar någon...) Kängorna var gjorda av tjockt läder och höll i en halv evighet om man bara skötte om dem. De var hyfsat vattentäta med erforderligt underhåll av fett och om de fick torka när de varit blöta. Dessa kängor är dock inte så sköna att gå i innan man gått in dem/vant kropp och ben. De funkar dock lääänge och blir som ett par kompisar om man står ut med invänjningsfasen och de sköts.

Vad som är bäst vet jag inte men ju fler lager och fler sömmar och fler olika material och dämpningar det är i sulorna desto dyrare blir det och hållbarheten kan väl i vissa fall diskuteras. Tyvärr verkar det inte vara något som står i direkt proportion till priset... Fast sköna att gå i är de! :D (Har bara ett par lättare låga kängor av vår/sommar/höstmodell som är mkt härliga att gå i men inte då det är blött ute för trots att de är utlovade att vara "täta" så läcker de i sömmarna...så klart.)

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

varit och provat en lundhags känga, satt bra på foten. kanske inte som en membrankänga men tyckte den va skön. de blir en pro-high

post-1935-1279520294_thumb.jpg