Publicerat Juni 14, 201016 yr Hej Finns det någon som har laddata till Lapua 55gr FMJ med norma N200 i 222rem. Går det att använda laddatan från normas 55gr fmj och n200? så om någon har det så kanske jag kan använda dom. Mvh/Hjalle
Publicerat Juni 14, 201016 yr HejFinns det någon som har laddata till Lapua 55gr FMJ med norma N200 i 222rem. Går det att använda laddatan från normas 55gr fmj och n200? så om någon har det så kanske jag kan använda dom. Mvh/Hjalle du kan ta samma laddviker men inte col . dom finns på normas sida.
Publicerat Juni 14, 201016 yr Författare Vet inte om jag är på fel ställe på normas sidan men hittar inte data för 55gr FMJ där?
Publicerat Juni 14, 201016 yr Vet inte om jag är på fel ställe på normas sidan men hittar inte data för 55gr FMJ där? ta oryx eller bt
Publicerat Juni 17, 201016 yr Författare tack för tipset. har även hört mig för med andra 222r användare. Efter att gått igenom alla förslag så gjorde jag så att jag började med 19,6 och stegade upp till 20,6 med 0,2gr steg och en patronlängd på 55.6. Allt slutade med att jag fick fram två riktigt bra laddningar. Första på 20,4gr C.O.L 55,6 ff=1,3 samt en på 20,2 C.O.L 55,9 ff=1,0 Båda gick in på cc14mm /5 skott och exakt samma inskjutning som 40gr BST. Så nu är jag nöjd har nog alldrig gått så här enkelt. Bra med lite flyt ibland. Lärde mig att det kan vara stora skillnade på tavlan. Fast det endast skiljde 0,1gr krut så var träffbilderna väldigt olika 14 vs 46mm på 100m. //Hjalle ta oryx eller bt
Publicerat Juni 22, 201016 yr Lärde mig att det kan vara stora skillnade på tavlan. Fast det endast skiljde 0,1gr krut så varträffbilderna väldigt olika 14 vs 46mm på 100m. //Hjalle Låter inte som en speciellt stabil laddning om det händer så mycket med 0,1gr skillnad, hur många serier testade du? Jag skulle nog söka något som skjuter med mera variation på laddvikten för att den ska fungera i olika temepraturer
Publicerat Juni 22, 201016 yr tack för tipset. har även hört mig för med andra 222r användare.Efter att gått igenom alla förslag så gjorde jag så att jag började med 19,6 och stegade upp till 20,6 med 0,2gr steg och en patronlängd på 55.6. Allt slutade med att jag fick fram två riktigt bra laddningar. Första på 20,4gr C.O.L 55,6 ff=1,3 samt en på 20,2 C.O.L 55,9 ff=1,0 Båda gick in på cc14mm /5 skott och exakt samma inskjutning som 40gr BST. Så nu är jag nöjd har nog alldrig gått så här enkelt. Bra med lite flyt ibland. Lärde mig att det kan vara stora skillnade på tavlan. Fast det endast skiljde 0,1gr krut så var träffbilderna väldigt olika 14 vs 46mm på 100m. //Hjalle tyvärr skulle jag överge den laddningen den verkar för nyckfull, sök på ocw laddning och sträva efter det. sådana där tighta sweet spots är för bänkskytte.
Publicerat Juni 23, 201016 yr Författare tyvärr skulle jag överge den laddningen den verkar för nyckfull, sök på ocw laddning och sträva efter det.sådana där tighta sweet spots är för bänkskytte. Jodå det blev lite väl precisa laddningar nu, 55gr är på gränsen för 222 med 46cm pipa 1/14" twist skulle jag tro. Har testat innom normas data med Norma 200 & Lapua 55gr FMJ men blev alldrig nöjd med det, testade även VV data med N135 men fick ej fram något vettigt på 6 olika laddningar. Jag kommer att gå över till 50gr fmj (Norma Sako) vilka jag hoppas kunna hitta ett lite större spann där dom skjuter bra.
Publicerat Juni 23, 201016 yr Författare Låter inte som en speciellt stabil laddning om det händer så mycket med 0,1gr skillnad, hur många serier testade du?Jag skulle nog söka något som skjuter med mera variation på laddvikten för att den ska fungera i olika temepraturer Har bara skjutit 1st 5/skotts serier med båda, Laddade upp 10 av den med 20,2gr ff 1,0mm som jag ska testa senare i veckan. Kan skriva hur dom 10 fungerade då.
Publicerat Augusti 6, 201015 yr Författare Ja nu har jag testat några fler smällar med denna laddning, det har gått fint hela tiden på 100m. Men när jag kom upp på 200 så var det inte ens att tänka på att kunna träffa en orre, det spred över en hel a4 hehe. Så nu skall jag få tag på 50gr fmj och börjar med det, annars så gick nosler 40gr bst mycket fint på 200 innom 25mm var alla 8 hålen så varmint patronen får jag se som klar, nu gäller det bara att hitta en fin laddning till det jag skall äta i vinter. /Hjalle
Publicerat Augusti 7, 201015 yr Ja nu har jag testat några fler smällar med denna laddning, det har gått fint hela tiden på 100m.Men när jag kom upp på 200 så var det inte ens att tänka på att kunna träffa en orre, det spred över en hel a4 Låter inte som att din bössa stabiliserar 55-grainaren särskilt bra. Kunde du se om kulhålen såg suspekta ut? Dvs något ovala/avlånga eller så?
Publicerat Augusti 7, 201015 yr jag tycker också det låter som för flack stigning, varför dras vissa 222r med sådan värdelös stigning.
Publicerat Augusti 7, 201015 yr jag tycker också det låter som för flack stigning, varför dras vissa 222r med sådan värdelös stigning. Antagligen för att de från början var tänkta som rena varmintbössor (=lätta kulor)?
Publicerat Augusti 7, 201015 yr Antagligen för att de från början var tänkta som rena varmintbössor (=lätta kulor)? javisst men det är ändå klantigt tycker jag då en snabbare stigning funkar även på lättare kulor. på jänk bössor har jag lite förståelse men på nordiska fattar jag inte riktigt har vi haft mycket varmint här.
Publicerat Augusti 7, 201015 yr javisst men det är ändå klantigt tycker jag då en snabbare stigning funkar även på lättare kulor.på jänk bössor har jag lite förståelse men på nordiska fattar jag inte riktigt har vi haft mycket varmint här. Du får nog fråga Sako hur de tänkte Kanske var 1:14" nominell standard för 222 Rem och ingen ifrågasatte detta?
Publicerat September 22, 201015 yr Hej, har en sako 222:a som jag skjuter m 19grs av nämda krut ( norma 200) och med den laddningen skjuter den bra med kulvikter från 40grs till 55grs sierra,hornady, remington, rws, norma, lapua, har inte kommit längre för prec, är på topp mvh, samme