Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Laddata 222r N200 -55gr FMJ?

Featured Replies

Publicerat

Hej

Finns det någon som har laddata till Lapua 55gr FMJ med norma N200 i 222rem.

Går det att använda laddatan från normas 55gr fmj och n200? så om någon

har det så kanske jag kan använda dom.

Mvh/Hjalle

Publicerat
Hej

Finns det någon som har laddata till Lapua 55gr FMJ med norma N200 i 222rem.

Går det att använda laddatan från normas 55gr fmj och n200? så om någon

har det så kanske jag kan använda dom.

Mvh/Hjalle

du kan ta samma laddviker men inte col . dom finns på normas sida.

Publicerat
  • Författare

Vet inte om jag är på fel ställe på normas sidan men hittar inte data för 55gr FMJ där?

Publicerat
Vet inte om jag är på fel ställe på normas sidan men hittar inte data för 55gr FMJ där?

ta oryx eller bt

Publicerat
  • Författare

tack för tipset. har även hört mig för med andra 222r användare.

Efter att gått igenom alla förslag så gjorde jag så att jag började med 19,6 och stegade upp

till 20,6 med 0,2gr steg och en patronlängd på 55.6.

Allt slutade med att jag fick fram två riktigt bra laddningar.

Första på 20,4gr C.O.L 55,6 ff=1,3 samt en på 20,2 C.O.L 55,9 ff=1,0

Båda gick in på cc14mm /5 skott och exakt samma inskjutning som 40gr BST.

Så nu är jag nöjd har nog alldrig gått så här enkelt. Bra med lite flyt ibland.

Lärde mig att det kan vara stora skillnade på tavlan. Fast det endast skiljde 0,1gr krut så var

träffbilderna väldigt olika 14 vs 46mm på 100m.

//Hjalle

ta oryx eller bt
Publicerat
Lärde mig att det kan vara stora skillnade på tavlan. Fast det endast skiljde 0,1gr krut så var

//Hjalle

Låter inte som en speciellt stabil laddning om det händer så mycket med 0,1gr skillnad, hur många serier testade du?

Jag skulle nog söka något som skjuter med mera variation på laddvikten för att den ska fungera i olika temepraturer

Publicerat
tack för tipset. har även hört mig för med andra 222r användare.

Efter att gått igenom alla förslag så gjorde jag så att jag började med 19,6 och stegade upp

till 20,6 med 0,2gr steg och en patronlängd på 55.6.

Allt slutade med att jag fick fram två riktigt bra laddningar.

Första på 20,4gr C.O.L 55,6 ff=1,3 samt en på 20,2 C.O.L 55,9 ff=1,0

Båda gick in på cc14mm /5 skott och exakt samma inskjutning som 40gr BST.

Så nu är jag nöjd har nog alldrig gått så här enkelt. Bra med lite flyt ibland.

//Hjalle

tyvärr skulle jag överge den laddningen den verkar för nyckfull, sök på ocw laddning och sträva efter det.

sådana där tighta sweet spots är för bänkskytte.

Publicerat
  • Författare
tyvärr skulle jag överge den laddningen den verkar för nyckfull, sök på ocw laddning och sträva efter det.

sådana där tighta sweet spots är för bänkskytte.

Jodå det blev lite väl precisa laddningar nu, 55gr är på gränsen för 222 med 46cm pipa 1/14" twist skulle jag tro.

Har testat innom normas data med Norma 200 & Lapua 55gr FMJ men blev alldrig nöjd med det, testade även VV data med N135 men fick ej fram något vettigt på 6 olika laddningar.

Jag kommer att gå över till 50gr fmj (Norma Sako) vilka jag hoppas kunna hitta ett lite större spann där dom skjuter bra.

Publicerat
  • Författare
Låter inte som en speciellt stabil laddning om det händer så mycket med 0,1gr skillnad, hur många serier testade du?

Jag skulle nog söka något som skjuter med mera variation på laddvikten för att den ska fungera i olika temepraturer

Har bara skjutit 1st 5/skotts serier med båda, Laddade upp 10 av den med 20,2gr ff 1,0mm som jag ska testa senare i veckan. Kan skriva hur dom 10 fungerade då.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Ja nu har jag testat några fler smällar med denna laddning, det har gått fint hela tiden på 100m.

Men när jag kom upp på 200 så var det inte ens att tänka på att kunna träffa en orre, det spred

över en hel a4 hehe.

Så nu skall jag få tag på 50gr fmj och börjar med det, annars så gick nosler 40gr bst mycket fint

på 200 innom 25mm var alla 8 hålen så varmint patronen får jag se som klar, nu gäller det bara

att hitta en fin laddning till det jag skall äta i vinter.

/Hjalle

Publicerat
Ja nu har jag testat några fler smällar med denna laddning, det har gått fint hela tiden på 100m.

Men när jag kom upp på 200 så var det inte ens att tänka på att kunna träffa en orre, det spred

över en hel a4

Låter inte som att din bössa stabiliserar 55-grainaren särskilt bra. Kunde du se om kulhålen såg suspekta ut? Dvs något ovala/avlånga eller så?

Publicerat

jag tycker också det låter som för flack stigning, varför dras vissa 222r med sådan värdelös stigning.

Publicerat
jag tycker också det låter som för flack stigning, varför dras vissa 222r med sådan värdelös stigning.

Antagligen för att de från början var tänkta som rena varmintbössor (=lätta kulor)?

Publicerat
Antagligen för att de från början var tänkta som rena varmintbössor (=lätta kulor)?

javisst men det är ändå klantigt tycker jag då en snabbare stigning funkar även på lättare kulor.

på jänk bössor har jag lite förståelse men på nordiska fattar jag inte riktigt har vi haft mycket varmint här.

Publicerat
javisst men det är ändå klantigt tycker jag då en snabbare stigning funkar även på lättare kulor.

på jänk bössor har jag lite förståelse men på nordiska fattar jag inte riktigt har vi haft mycket varmint här.

Du får nog fråga Sako hur de tänkte :) Kanske var 1:14" nominell standard för 222 Rem och ingen ifrågasatte detta?

• 1 month later...
Publicerat

Hej,

har en sako 222:a som jag skjuter m 19grs av nämda krut ( norma 200) och med den laddningen skjuter den bra med kulvikter från 40grs till 55grs sierra,hornady, remington, rws, norma, lapua, har inte kommit längre för prec, är på topp :)

mvh, samme