Publicerat Juni 15, 201016 yr Jag har tidigare jagat med 30.06 och 11,7g Oryx. Nu har en ny bössa inhandlats och jag kommer framför allt jaga älg, gris och förhoppningsvis björn. Nya kalibern är 308W och jag har letat mig fram till tre heta kandidater: Oryx 11,7g Lapua Mega 12g Sako Super Hammerhead 11,7g Av dessa så är Normas ammo dyrast (ingen överraskning direkt va?), men jag har varit nöjd med resultatet på älgarna tidigare. Megan har jag bara hört gott om men den som jag själv har fastnat mest för är Sakon, som verkar ha bäst ballistiska egenskaper i kombination med uppsvampning och inträngning. Med tanke på hårdskjutet vilt som björn och vildsvin, vad ska man välja? Erfarenheter, åsikter och andra idéer är välkomna.
Publicerat Juni 15, 201016 yr Jag har tidigare jagat med 30.06 och 11,7g Oryx. Nu har en ny bössa inhandlats och jag kommer framför allt jaga älg, gris och förhoppningsvis björn. Nya kalibern är 308W och jag har letat mig fram till tre heta kandidater: Oryx 11,7g Lapua Mega 12g Sako Super Hammerhead 11,7g Av dessa så är Normas ammo dyrast (ingen överraskning direkt va?), men jag har varit nöjd med resultatet på älgarna tidigare. Megan har jag bara hört gott om men den som jag själv har fastnat mest för är Sakon, som verkar ha bäst ballistiska egenskaper i kombination med uppsvampning och inträngning. Med tanke på hårdskjutet vilt som björn och vildsvin, vad ska man välja? Erfarenheter, åsikter och andra idéer är välkomna. Har ingen jätteerfarenhet men har fällt 3 djur med nämnd Mega. Bock, stöp på plats. Gris 100+, gick 30 m. Älgko, gick 60 m. Den enda som hade någon köttförstöring att tala om var rådjuret men där det tog högt genom båda bogarna. Har bara hört gott om Megan- både när det gäller köttförstöring, precision och effekt i djuret.
Publicerat Juni 15, 201016 yr jag anser nog att de tre alternativen är likvärdiga, välj den som skjuter bäst, är billigast och som du kan köpa tre/fyra paket av samtidigt. /Christian
Publicerat Juni 15, 201016 yr Författare jag anser nog att de tre alternativen är likvärdiga,välj den som skjuter bäst, är billigast och som du kan köpa tre/fyra paket av samtidigt. /Christian Jag har fått lite mer info från en som använt alla tre och enligt honom är Sakon och Oryxen likvärdiga. Kanske, som jag var inne på, lite bättre ballistiska egenskaper hos Sakon. Eftersom Sakon är billigare så har jag i princip bestämt att testa den. Hur som helst ska det nog gå hål på djuren bara jag skjuter som jag ska.
Publicerat Juni 17, 201016 yr Ja, det är rätt bra drag i Sakos laddning, och bra ballistik för att vara en jaktpatron i .308. Själv har jag använt Mega, helt enkelt för att den skjuter fantastiskt bra i min Sako .308 med Walther-pipa. - Väl medveten om att Oryx kanske håller ihop lite bättre i tufft motstånd. Men jag håller med Christian, precision, pris och tillgänglighet hade avgjort för min del. //Danne
Publicerat Juni 17, 201016 yr Varför inte prova Sako Arrowhead II i 308w när du är inne på Sako:s sortiment. Kulan är en Nosler Accubond som de flesta verkar tycka är en bra kula. Själv har jag bara knäppt 3-4 vilt med den, så det är för lite för att säga nått säkert. Grisen jag sköt blev på platsen. Men det kanske mest var skyttens förtjänst.... /Må
Publicerat Juni 18, 201016 yr Författare Varför inte prova Sako Arrowhead II i 308w när du är inne på Sako:s sortiment. Kulan är en Nosler Accubond som de flesta verkar tycka är en bra kula. Själv har jag bara knäppt 3-4 vilt med den, så det är för lite för att säga nått säkert. Grisen jag sköt blev på platsen. Men det kanske mest var skyttens förtjänst.... /Må Jodå, jag har faktiskt tittat på den också men jag var rädd att den blir lite för hård. Det har jag dock inte så mycket belägg för eftersom jag inte jagat med den typen av kula tidigare. Eftersom jag är osäker kändes Super Hammerhead som en bra kompromiss. Trots allt har jag som sagt bara haft bra erfarenhetar från Oryxen tidigare och Super Hammerhead skall vara ganska likvärdig. Om jag hittar någon i min närhet som handladdar 308W ska jag nog prova lite olika kulor framöver för att hitta det optimala för viltet och min bössa.