Publicerat Juni 15, 201015 yr Bara en liten allmän fundering av er som skjuter väldigt mycket och ev tävlar i precisionsskytte. Hur siktar ni på tavlan/målet? Fokuserar ni bara på själva korset i siktet och låter tavlan ligga "suddigt" i bakgrunden, eller fokuserar ni på målet och har korset "suddigt" ( kanske inte rätt ordval) men ni förstår säkert vad jag menar!? Kanske en dum fråga men är ändå intresserad hur det egentligen ska gå till för att det ska bli "rätt". Mvh C
Publicerat Juni 15, 201015 yr Författare Du ska nog försöka vrida till skärpan så att båda blir tydliga Jo, det vet jag ....men nu pratar jag i extremfall alltså. Typ pistolskyttar fokuserar bara på korn och sikte....inte på tavlan...
Publicerat Juni 15, 201015 yr Jo, det vet jag ....men nu pratar jag i extremfall alltså. Typ pistolskyttar fokuserar bara på korn och sikte....inte på tavlan... Det gör vi, eller kör den amerikanska varianten där man bara fokuserar på kornet. Med optiska hjälpmedel så ska detta problem dock lösa sig självt, dvs vara ett ickeproblem...
Publicerat Juni 15, 201015 yr Bara en liten allmän fundering av er som skjuter väldigt mycket och ev tävlar i precisionsskytte. Hur siktar ni på tavlan/målet? Fokuserar ni bara på själva korset i siktet och låter tavlan ligga "suddigt" i bakgrunden, eller fokuserar ni på målet och har korset "suddigt" ( kanske inte rätt ordval) men ni förstår säkert vad jag menar!? Kanske en dum fråga men är ändå intresserad hur det egentligen ska gå till för att det ska bli "rätt". Mvh C detta låter sjukt men jag fokuserar mer på avfyrning andning och kroppen i allmänhet och mindre på både kors och mål.
Publicerat Juni 15, 201015 yr detta låter sjukt men jag fokuserar mer på avfyrning andning och kroppen i allmänhet och mindre på både kors och mål. Ligger jag rätt, stannar korset i målet, då är kanske 80% av min uppmärksamhet på andning och avfyrning, 10 på vind och yttre förhållanden och 10 på hårkorsets exakta placering, men jo Maddog du är sjuk, sjukt duktig på detta. /Christian
Publicerat Juni 15, 201015 yr Bara en liten allmän fundering av er som skjuter väldigt mycket och ev tävlar i precisionsskytte. Hur siktar ni på tavlan/målet? Fokuserar ni bara på själva korset i siktet och låter tavlan ligga "suddigt" i bakgrunden, eller fokuserar ni på målet och har korset "suddigt" ( kanske inte rätt ordval) men ni förstår säkert vad jag menar!? Kanske en dum fråga men är ändå intresserad hur det egentligen ska gå till för att det ska bli "rätt". Mvh C Fokusera på målet gör vi. Det andra kommer av sig själv, när korset/doten/stolpen är på väg in så smäller det. Förhoppningsvis. Pistolskyttar, gevärsskyttar (utan kikasikten) gör kanske annorlunda, men hagelskyttar och de med kikarsikten fokuserar på målet.
Publicerat Juni 16, 201015 yr Fokusera på målet gör vi.Det andra kommer av sig själv, när korset/doten/stolpen är på väg in så smäller det. Förhoppningsvis. Pistolskyttar, gevärsskyttar (utan kikasikten) gör kanske annorlunda, men hagelskyttar och de med kikarsikten fokuserar på målet. om målet inte rör sig så tycker jag att det som gör att man missar inte handlar om dålig focusering på målet utan något annat. i regel om man inte har bänkstöd tangerarar många skyttar att göra fel som orsakar en felträff på tex 15 cm på 300m pga att riktmedlet rör sig över målet ca 1 cm. mitt råd är skit i skakningen på 1-2 cm och focusera på det felar 15 cm i träffläge.