Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ryggsäck ?

Featured Replies

Publicerat

Är ute efter en ryggsäck till älgjakten... Behöver en ryggsäck på ca 50liter någon som har ett tips ? Den ska vara bra att bära för har problem med både rygg och nacke! Hade en i fjol på 35 liter men var alldeles för liten... Tänkt mig lägga max 2000:-

Har tittat på denna http://www.outnet.se/fjaellraeven/helags-50.php

Sen behöver jag även en ny mindre men där verkar det finnas hur mycket som helst att välja på... den ska vara på 10-20liter!

Publicerat

Denna är väl trevligare

Jag har annars en Bergans som är trevlig men den är lite större,

denna motsvarar nästan din tänkta storlek,

Bergans Rondanne 65

De gamla Textrix säckarna från Haglöfs är annars en val som jag inte har ångrat någon gång, det är en av få prylar som jag verkligen har använt till utmattningens gräns.

/Christian

Publicerat

Tjena.

Själv är jag indoktrinerad i Fjällräven sedan barnsben, och gillar deras produkter skarpt.

Använder Kajka 75l till längre turer.

Dock! Nu kommer tipset. Jag torskade dit och fick svälja mitt Fjällräven-ego när jag testade denna

http://www.maxpedition.com/store/pc/Vultur...pack-12p114.htm

Den ligger på ca 1600-1800kr i Sverige.

Superbekväm och funktionell, 46l rymmer den. Perfekt till 24-72h turer etc.

Mvh, P

Publicerat
  • Författare
Denna är väl trevligare

Jag har annars en Bergans som är trevlig men den är lite större,

denna motsvarar nästan din tänkta storlek,

Bergans Rondanne 65

De gamla Textrix säckarna från Haglöfs är annars en val som jag inte har ångrat någon gång, det är en av få prylar som jag verkligen har använt till utmattningens gräns.

/Christian

Tyvärr så verkar bara fjällräven säcken finnas i svart då det är 50 liter :S

Har försökt sitta och googla nu i månader och hitta en ryggsäck som ska passa men finns alladeles för mycket välja på :lol: kikat både på bergans och haglöfs med så få se vart det slutar...

Publicerat
  • Författare
Tjena.

Själv är jag indoktrinerad i Fjällräven sedan barnsben, och gillar deras produkter skarpt.

Använder Kajka 75l till längre turer.

Dock! Nu kommer tipset. Jag torskade dit och fick svälja mitt Fjällräven-ego när jag testade denna

Den ligger på ca 1600-1800kr i Sverige.

Superbekväm och funktionell, 46l rymmer den. Perfekt till 24-72h turer etc.

Mvh, P

Kikat på den typen med av ryggsäck men fastnade inte för dom modellerna men säkert en fin säck men hade gärna fått vara 50 liter :lol: Nog för den ska bara användas till älgjakt just nu men kan ju bli annat i framtiden... Vi har ofta långt gå till passen man vill få med mycke extra kläder ...

Publicerat
  • Författare

Även kikat lite på denna säck

2072610887.jpg

Sett den på blocket för 595:- nya hos Larssons järn i överkalix

Någon som vet något om denna ?

Publicerat
Även kikat lite på denna säck

2072610887.jpg

Sett den på blocket för 595:- nya hos Larssons järn i överkalix

Någon som vet något om denna ?

Jag har en sådan som jag inte använder nåt mer (Den är din för 200:-)... Problemet med den är att om man packar den full o med en del mat så blir den för tung för remmarna, som består av nåt syntetiskt nät av nåt slag... Den pallar inte trycket helt enkelt. Den är bra som dagpack på fjället för det går utmärkt att skjuta med ryggan på. Jag köpte Eberlestock X1A1 istället o den pallar även om du fyller den med tegelsten...Helt underbar.

Publicerat
  • Författare
Jag har en sådan som jag inte använder nåt mer (Den är din för 200:-)... Problemet med den är att om man packar den full o med en del mat så blir den för tung för remmarna, som består av nåt syntetiskt nät av nåt slag... Den pallar inte trycket helt enkelt. Den är bra som dagpack på fjället för det går utmärkt att skjuta med ryggan på. Jag köpte Eberlestock X1A1 istället o den pallar även om du fyller den med tegelsten...Helt underbar.

Låter inte inte ut som denna säck är så mycket ha då för mig för alltid fullpackad med både mat och kläder och dåliga axlar rygg och nacke :S... kikat på dom där eberlestock lite grann ser ju rätt fina ut dom med :lol:

Publicerat
  • Författare

Nu blev jag ju inne på en helt annan ryggsäck än vad jag tittat på :ph34r: tyvärr bara 45 liter men går köpa till lösa fickor ;)

Eberlestock X1

X1A1colors4%20sm.jpg

X1A1%20profilesm.jpg

X1%20harness%20detailsm.jpg

Publicerat

Lillecab- köper du en sådan säck blir jag bra avis på dig,

av vad jag har läst om dem är de bra och kommer att göra dig god tjänst i jakten.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Lillecab- köper du en sådan säck blir jag bra avis på dig,

av vad jag har läst om dem är de bra och kommer att göra dig god tjänst i jakten.

/Christian

Blir att beställa en bara komma fram till vilken modell av X1A1 eller X1E1 den sist nämda är en nyhet men känns som jag föredrar den gamla modellen :rolleyes:

X1A1

X1A1colors4%20sm.jpg

X1E1

x1ehd%202s.jpg

Publicerat
  • Författare

Fick hem ryggsäcken i fredags och var riktigt snabbt levererat och den verkar grymt fin ska bli roligt prova den med bössan ner stoppad ;)

• 4 months later...
Publicerat
Fick hem ryggsäcken i fredags och var riktigt snabbt levererat och den verkar grymt fin ska bli roligt prova den med bössan ner stoppad :wub:

Nöjd med ryggan? Blev lite sugen på den....

Publicerat
Fick hem ryggsäcken i fredags och var riktigt snabbt levererat och den verkar grymt fin ska bli roligt prova den med bössan ner stoppad :(

Mycket intresserad av en recension på denna!

Publicerat

jag med!

Publicerat
  • Författare
Nöjd med ryggan? Blev lite sugen på den....
jag med!

Kan säga att jag var inte alls nöjd med ryggsäcken den var med första två dagarna på älgjaktsveckan sen fick den ligga kvar i stugan... Den var inte alls i min smak men en del trivs säkert med den ;) Hade bössan där bak i hölstret och ha gummi knopp på slutstycket var en dålig ide :o kom en situation då jag skulle ha upp bössan snabbt och tog tag å skulle dra upp den och bössan är pall i hölstret så fort av med säcken å försöka få upp bössan gick ju till sist men då var det alldeles för sent :( Sen upptäckte jag med att den var i minsta laget...

La ut säcken på blocket och var en som gjorde ett klipp och köpte den jäkligt billigt av mig så jag slapp den B) Hade det varit löstagbart vapen hölster hade jag kunnat ha den kvar till annat än älgpasset ;)

Är på jakt efter en ny ryggsäck men inte hittat någon lämplig och inte letat så jätte mycket men kommer nog gå på en säck för friluftsliv och inte en jakt säck i och med jag vill ha riktigt bra bärsystem...

Publicerat

Har investerat i en Bergans rondanee 65 liter den har utmärkta kompressionsmöjligheter så den går att bär mindre i också.

Inte testat den så mycket ännu men hitintills nöjd....har en bergans hein en liten 35 literssäck som hängt med i ur och skur några år nu och kvaliten är det inget fel på....

Har tänkt eventuellt köpa en större berganssäck ur deras sortiment...kommer inte ihåg vad dom heter...

Men jag gillar kvaliteen...

Publicerat
  • Författare
Har investerat i en Bergans rondanee 65 liter den har utmärkta kompressionsmöjligheter så den går att bär mindre i också.

Inte testat den så mycket ännu men hitintills nöjd....har en bergans hein en liten 35 literssäck som hängt med i ur och skur några år nu och kvaliten är det inget fel på....

Har tänkt eventuellt köpa en större berganssäck ur deras sortiment...kommer inte ihåg vad dom heter...

Men jag gillar kvaliteen...

Jag har varit runt på lite olika butiker och kikat på säckar och även på nätet ;) och bergans är ju ett alternativ faktiskt kollade på en nu minns jag inte vad modellen hette men den var på 55 liter har jag för mig. Hade tänkt mig i den volymen nånstnans kikade även på nån större men om det var 65 eller 75 men den såg så jäkla stor ut :o Har kommit fram till att jag vill ha två säckar en på ca 55 liter inte mindre i allafall och sen en på 25-30liter...

Den större då det är kallare ute och mycket kläder ska med och långt å gå till passen och man ska sitta länge eller vara ute hela dagar och den mindre då det är varmare och man ska vara mer rörlig vi har såna pass då man ska förflytta sig då är det ju bättre ha mindre packning och känna sig smidig ;) och även kunna ha vid annan jakt då man inte behöver halva garderoben med sig B)

Publicerat
Hade det varit löstagbart vapen hölster hade jag kunnat ha den kvar till annat än älgpasset ;)

Är på jakt efter en ny ryggsäck men inte hittat någon lämplig och inte letat så jätte mycket men kommer nog gå på en säck för friluftsliv och inte en jakt säck i och med jag vill ha riktigt bra bärsystem...

Well well well.

:blush:

Jag kommer med sama råd igen.

Maxpedition Vulture II.

Kör med MOLLE-kompatibla Eberlestock Rifle Scabbards (gevärshölster) som kan tas av/på efter behov.

http://craven1.apollohosting.com/miva/merc...oduct_Code=A2SS

Finns för stora som små kikare, samt hagel / öppna riktmedel.

Funkar skitbra.

Och när bössan inte ska med ut så lämnar man hölstret hemma.