Publicerat Juni 15, 201015 yr har ett litet "problem" har köpt mej ett begagnat kikare och när jag monterade det så märkte jag att hårkorset inte är centrerat utan ligger till en bra bit till vänster samt något högt så frågan är går det att fixa det? eller ska jag offra det till optikgudarna?
Publicerat Juni 15, 201015 yr Det känns ju inte så roligt när det man köpt inte visar sig vara 100... Hoppas att det inte var så dyrt. Jag tycker nog att du ska påtala det för säljaren och om denne påstått att det var helt ok så får man kanske skylla på frakten. Jag köpte ett billigt beg. sikte förut och det såg jättefint ut på så väl in som utsida. Problemet var att jag inte kunde justera in det med justerskruvarna så att det siktade jämt med hur min bössa sköt. Det hårkorset skulle nog 80 cm upp på 100 m... I ditt fall skulle jag provskjuta det (om jag vill lägga pengar på detta) och se om det verkar ok. Det jobbiga är dock att om man börjat tvivla på funktionen hos något så spelar det ingen roll hur bra det presterar. För hur blir det "nästa gång"? Har det flyttat sig då osv. Det kan dessutom kosta en bra slant att skjuta in ett sikte också till råga på allt, allt beroende på ammunitionskostnaden och antal skott. Fast det går ju alltid att bokföra utgiften med banbesöket på nöjesskjutningskontot och då är det inte lika farligt.
Publicerat Juni 15, 201015 yr har ett litet "problem" har köpt mej ett begagnat kikare och när jag monterade det så märkte jag att hårkorset inte är centrerat utan ligger till en bra bit till vänster samt något högt så frågan är går det att fixa det? eller ska jag offra det till optikgudarna? Har du provar justerskruvarna? Det kan ju vara så att det är som stolpkikarna, att hårkorset flyttar på sig i siktet. Det behöver inte vara dåligt för det, du kan bara behöva ändra grovjusteringen av träffläget med fästena istället för att bara vrida justerskruvarna.
Publicerat Juni 15, 201015 yr Författare Det känns ju inte så roligt när det man köpt inte visar sig vara 100...Hoppas att det inte var så dyrt. Jag tycker nog att du ska påtala det för säljaren och om denne påstått att det var helt ok så får man kanske skylla på frakten. Jag köpte ett billigt beg. sikte förut och det såg jättefint ut på så väl in som utsida. Problemet var att jag inte kunde justera in det med justerskruvarna så att det siktade jämt med hur min bössa sköt. Det hårkorset skulle nog 80 cm upp på 100 m... I ditt fall skulle jag provskjuta det (om jag vill lägga pengar på detta) och se om det verkar ok. Det jobbiga är dock att om man börjat tvivla på funktionen hos något så spelar det ingen roll hur bra det presterar. För hur blir det "nästa gång"? Har det flyttat sig då osv. Det kan dessutom kosta en bra slant att skjuta in ett sikte också till råga på allt, allt beroende på ammunitionskostnaden och antal skott. Fast det går ju alltid att bokföra utgiften med banbesöket på nöjesskjutningskontot och då är det inte lika farligt. påtalade det till säljaren och fick svaret "vi lämnar inga garantier på begagnad optik" så jag får hoppas det går att fixa har försökt att skjuta in den men jag klantade till mej och skruvade bort mej rejält så men ska prova igen på nått ställe som klarar kortare avstånd än 120 meter
Publicerat Juni 15, 201015 yr har ett litet "problem" har köpt mej ett begagnat kikare och när jag monterade det så märkte jag att hårkorset inte är centrerat utan ligger till en bra bit till vänster samt något högt så frågan är går det att fixa det? eller ska jag offra det till optikgudarna? Du har säkert varit inne och läst detta redan men jag länkar i af. Konsumentverket Surt sa räven att det vart som det vart. Hoppas att det går och fixa billigt eller att du får pengarna tillbaka. Det är kanske inte värt att ta en tvist i tingsrätten om det skulle behövas. Mvh EDIT: Du kan få offra det till mig fast jag inte är gud... än
Publicerat Juni 16, 201015 yr Författare Du har säkert varit inne och läst detta redan men jag länkar i af.Konsumentverket Surt sa räven att det vart som det vart. Hoppas att det går och fixa billigt eller att du får pengarna tillbaka. Det är kanske inte värt att ta en tvist i tingsrätten om det skulle behövas. Mvh EDIT: Du kan få offra det till mig fast jag inte är gud... än jo det har jag läst några gånger men men det var inte dyrt så jag orkar inte stri om det
Publicerat Juni 16, 201015 yr Vad är det för sikte då? Om du lyckas fixa det vore det skoj och höra vad som gjordes
Publicerat Juni 16, 201015 yr påtalade det till säljaren och fick svaret "vi lämnar inga garantier på begagnad optik" så jag får hoppas det går att fixa har försökt att skjuta in den men jag klantade till mej och skruvade bort mej rejält så men ska prova igen på nått ställe som klarar kortare avstånd än 120 meter Får man fråga vart du köpte det...? =)
Publicerat Juni 16, 201015 yr Det låter som en gammal pecar kikare, finns även andra gammla tysktuber med samma funktion har haft en Pecar med ocentreret riktmedel dom är gjorda så min funkade perfekt trots att man såg att det inte var centrerat. Det behöver alltså inte vara något fel på siktet. Pecar siktet jag hade var en variabel 3-7 faktiskt ett riktigt bra sikte tycker jag. Mvh Jocke
Publicerat Juni 16, 201015 yr Författare Vad är det för sikte då?Om du lyckas fixa det vore det skoj och höra vad som gjordes jock f slog huvudet på en spik det är en pecar 4-10X52 om jag minns rätt Får man fråga vart du köpte det...? =) helst inte Det låter som en gammal pecar kikare, finns även andra gammla tysktuber med samma funktion har haft en Pecar med ocentreret riktmedel dom är gjorda så min funkade perfekttrots att man såg att det inte var centrerat. Det behöver alltså inte vara något fel på siktet. Pecar siktet jag hade var en variabel 3-7 faktiskt ett riktigt bra sikte tycker jag. Mvh Jocke ok hmm det är ju ett pecar sikte med lite ålder på sej så kanske det är vettigt iaf hmm som sagt får testa mera
Publicerat Juni 16, 201015 yr jock f slog huvudet på en spik det är en pecar 4-10X52 om jag minns rätt helst inte ok hmm det är ju ett pecar sikte med lite ålder på sej så kanske det är vettigt iaf hmm som sagt får testa mera Hej Om du har förstoringen nervriden på lägsta ser inte ocentreringen så jävlig ut som om du vrider upp den på max. Förskjutningen av riktmedlet visar sej mer ju högre förstoring du valt. Jag tyckte det var kass till en början med den jag hade men jag vande mej med det. Reagerade inte alls på det till slut. Om du har justerbara fästen kan det vara bra att ta så mycket som möjligt på dom för att slippa skruva så mycket på siktet. Mvh Jocke
Publicerat Juni 16, 201015 yr Författare HejOm du har förstoringen nervriden på lägsta ser inte ocentreringen så jävlig ut som om du vrider upp den på max. Förskjutningen av riktmedlet visar sej mer ju högre förstoring du valt. Jag tyckte det var kass till en början med den jag hade men jag vande mej med det. Reagerade inte alls på det till slut. Om du har justerbara fästen kan det vara bra att ta så mycket som möjligt på dom för att slippa skruva så mycket på siktet. Mvh Jocke ok som sagt jag får göra lite fler tester innan jag dömer ut den tack för hjälpen
Publicerat Juni 16, 201015 yr Det låter som en gammal pecar kikare, finns även andra gammla tysktuber med samma funktion har haft en Pecar med ocentreret riktmedel dom är gjorda så min funkade perfekttrots att man såg att det inte var centrerat. Det behöver alltså inte vara något fel på siktet. Pecar siktet jag hade var en variabel 3-7 faktiskt ett riktigt bra sikte tycker jag. Mvh Jocke Det var precis det jag menade Och Pecar är bra sikten.
Publicerat Juni 16, 201015 yr jocke f´s recept låter bra. Ser det ut som i nedanstående bilder blir det mycket skruva: http://www.mosinnagant.net/sniper%20sectio...nt-sighting.asp Nu hade jag turen att kikarsiktet bara behövdes justeras i höjdled, ett bönhasebefriat exemplar alltså. De ungerska vapensmederna kunde de också...... Raggarö
Publicerat Juli 5, 201015 yr Författare så där nu var samtliga tester över och jag anser att siktet är 100% funktionellt dock ligger riktmedlet högt vänster i tuben lite irriterande men acceptabelt jag får skaffa ringar som är flyttbara i höjd och sidleds