Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp farsan!

Featured Replies

Publicerat

Är det någon här som känner till var man kan beställa ett kikarsiktes-montage åt en högerskytt som siktar med vänsterögat.

Skytten i fråga är min far och han har fått sämre syn på högra ögat. Men det är en omöjlighet för honom att byta axel.

Läste i någon tidning för ett tag sen om en "bom" som får ut kikaren till vänsterögat.

Tips mottages tacksamt!

Publicerat

Ett gammaldags sidomontage som monteras "felvänt" brukar stämma bra föe högerskytte med vänster öga.

Publicerat

Jag har ett sådant hemma, problemet med det är att det är tillverkat så att man kan använda höger öga för de öppna riktmedlen och därför måste det borras dit i lådan...

//

Publicerat
Är det någon här som känner till var man kan beställa ett kikarsiktes-montage åt en högerskytt som siktar med vänsterögat.

Skytten i fråga är min far och han har fått sämre syn på högra ögat. Men det är en omöjlighet för honom att byta axel.

Läste i någon tidning för ett tag sen om en "bom" som får ut kikaren till vänsterögat.

Tips mottages tacksamt!

Vad är det som är en omöjlighet? oftast omladdningen så skulle jag prova en halvautomat, montaget hjälper på en bössa ska han skjuta hagel blir det tvärbom, grabben är högerhänt men har dominant vänsteröga så han får lära sig från start att skjuta vänster.

Publicerat

I någon jakttidning i vinter var det ett repotage om en farbror som låtit bygga ett fäste för att skjuta med vänster öga men kommer ju inte i håg vilken men hittar jag igen det så meddelar jag vilken tidning och nummer... :lol:

Publicerat

Svensk Jakt. Nummer 12 December 2008. Sidan 68-69.

Vänstermontage för högerskytt, utfört av vapensmeden Conny Johansson i Korsberga.

Såg riktigt prydligt ut!

Publicerat

Vänstermontage för högerskytt, utfört av vapensmeden Conny Johansson i Korsberga.

Såg riktigt prydligt ut!

Det är "min" vapen smed ;) Förmedlar gärna kontakten.....

//

Publicerat

Farsan har ett sådant efter att han fick problem med högerögat. Fungerar finfint! Köpte det från Jannes Jakt & Vapen i Långsele.

Publicerat
  • Författare
Ett gammaldags sidomontage som monteras "felvänt" brukar stämma bra föe högerskytte med vänster öga.

Jag vet inte om det är borrat för sidomontage på farsans studsare, tanken är att bara köpa och skicka ett färdigt montage till honom, så att man slipper ta diskussionen :P

Jag har ett sådant hemma, problemet med det är att det är tillverkat så att man kan använda höger öga för de öppna riktmedlen och därför måste det borras dit i lådan...

B)

Vad är det som är en omöjlighet? oftast omladdningen så skulle jag prova en halvautomat, montaget hjälper på en bössa ska han skjuta hagel blir det tvärbom, grabben är högerhänt men har dominant vänsteröga så han får lära sig från start att skjuta vänster.

Men som du vet, det är svårt att lära en gammal hund att sitta ;)

Det gäller nog i allra högsta grad för min käre far. :blush:

I nuläget så vrider han över hela huvudet och siktar med vänsterögat... :wub:

I någon jakttidning i vinter var det ett repotage om en farbror som låtit bygga ett fäste för att skjuta med vänster öga men kommer ju inte i håg vilken men hittar jag igen det så meddelar jag vilken tidning och nummer... :D

Såg riktigt prydligt ut!

Precis! Det var den artikeln jag letade efter. Tackar och bockar!

Det är "min" vapen smed :D Förmedlar gärna kontakten.....

Du får gärna skicka ett pm... :P

Farsan har ett sådant efter att han fick problem med högerögat. Fungerar finfint! Köpte det från Jannes Jakt & Vapen i Långsele.

Hmm. Det är ju faktiskt ganska nära också. Tack för tipset!

Yes! Indeed! Här ska handlas!

Tack för all hjälp! Jaktsidan Rocks B)