Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Senhöst prov försämrar älghundsavlen!?!

Featured Replies

Publicerat

vill bara skapa lite debatt om annonsen som är i senaste nummret av jaktjounalen och se vad andra känner och tro.

tycker själv att Olle Andersson har rätt i allt han skriver om senhöst prov, grymt långa förföljande(inget samarbete) och att pejl måste användas för att hitta hunden på ståndplatsen,ändå blir dessa hundar belönade med första pris och blir till slut champion hundar är detta rätt? även om hunden kanske inte får jätte höga poäng men de får ju ändå första pris . ;)

själv tycker jag att en hund ska få älgen att stå i upptaget inte tysta upptag och sen flera km förföljande innan det tar stopp.tycker själv att för att få ett första pris så måste det vara stånd på upptagsplatsen. och för att bli champion ska det vara första pris sen som tidig höst för visst är det skillnad på augusti och december älgar?!

en champion hund ska vara en riktigt bra hund inga medelmåttor som bara lyckas att få älgar att stå i december!kanske även införa ett max antal jaktprovs starter? har sett vissa hundar som på 10-12 starter kanske bara har 3 första pris och är det något att avla på?visst kan vissa hundar misslyckas hur bra de än är men säg att på 3 av 10 försök lyckas skälla till pris det vill jag inte kalla champion klass

eller vad tycker ni??? :rolleyes:

Publicerat

Håller helt klart med dig att det är en helt annan sak att ta ett förstapris i september mot i december. Och visst måste det göras något för att vekligen förbättra aveln. Men sen vad som ska göras om är väl inte helt enkelt. Man skullle tex kunna ha som krav att minst ett av tre första pris är tagen i aug-sept etc.

Men jag tycker ändå att huvud ansvaret ligger hos oss älghundsköpare, att helt enkelt vara hårdare när man väljer valp. Var noga med att läsa provberättelse som ofta säger mer mycket mer än vad poängen gör. Ta referenser, ring och prata med dommare osv osv. Listan går ju att göra hur lång med "kritiska" saker man kan hitta på för att solla bort rasket.

• 1 month later...
Publicerat
Håller helt klart med dig att det är en helt annan sak att ta ett förstapris i september mot i december. Och visst måste det göras något för att vekligen förbättra aveln. Men sen vad som ska göras om är väl inte helt enkelt. Man skullle tex kunna ha som krav att minst ett av tre första pris är tagen i aug-sept etc.

Men jag tycker ändå att huvud ansvaret ligger hos oss älghundsköpare, att helt enkelt vara hårdare när man väljer valp. Var noga med att läsa provberättelse som ofta säger mer mycket mer än vad poängen gör. Ta referenser, ring och prata med dommare osv osv. Listan går ju att göra hur lång med "kritiska" saker man kan hitta på för att solla bort rasket.

+1

Publicerat

+1 Här oxå

Publicerat

Sedan kan det ju vara så att ett senhöstprov kan vara nog så jävligt att få till. Jag tycker det är knepigt att kategorisera det ena eller andra. Provberättelser och egna eller åtminstone passjägares (som jagat med hunden) erfarenheter är nog det bästa sättet att välja hund.

Vidare är det ingen som är tvungen att köpa från en parning man inte tror på, gör man det får man banne mig skylla sig själv.