Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

svårt att komma till ro?

Featured Replies

Publicerat

Hejsan. Min finnspetshane är nu 11 månader gammal. när man tar in han på kvällen kan de ta upp mot 2 timmar innan han kommer till ro. Han springer runt och härjar och grejar. Han gör de även om man varit ute och cyklat med han någon timme innan. Är de fler än jag med finnspetsar som har problem med detta eller är min bara hyper aktiv?

Publicerat

Jag har en finne som nu är 13 månader och verkar ligga på maxpuls mest hela tiden. Hans temperament kan mest liknas vid en laxörings. Om han är rädd, spänd eller bara djävligt redo för att ta ett byte eller leka kan jag inte svara på men han är då en riktig skilsmässoframkallare.

Fortsätt att gå på långa promenader och kanske cykla, eller simma, då vet du ju att det inte är det som är felet.

Är det inte så om du tänker efter att han var nog ännu stördare för några månader sedan? Håll ut till jakten, det är inte så länge kvar. Då får han springa sig riktigt slut.

Du kan ju sätta/lägga dig på golvet efter promenad, ge ett par godisar och klia bakom örat när han ligger. Dom verkar lugna ner sig själva snabbare i horisontal-läge tycker jag.

Du kan bestämma när man får flänga runt som en galning där hemma!

Publicerat

När vi har varit ute och gått eller cycklat så är hon smått ivrig när vi kommer hem. Men det brukar lugna sig efter en stund.

Publicerat
  • Författare

jo men de är ju just de att de är så jävla svårt för han att komma till ro ;) man kan säga åt han att lägga sig och då gör han de, och nästa sekund är han uppe och kutar igen..

Publicerat
jo men de är ju just de att de är så jävla svårt för han att komma till ro ;) man kan säga åt han att lägga sig och då gör han de, och nästa sekund är han uppe och kutar igen..
Lycka till...min Nobs är 5 år och är fortfarande hyper hyper överaktiv, jag har gett upp hoppet om att han ska bli "normal" :lol:
Publicerat
  • Författare

kan de vara så att hanar är lite mer hyper aktiv över lag än vad tikarna är?

Publicerat

Vakta, när han reser sig så rättar du honom. Gör så en stund. Efter 3 månader kan du se om det har gett resultat.

Publicerat

Trädskällare eller ej.. Det är hundar vi har att göra med. Är övertygad om att det gäller att vara konsekvent, jobba stenhårt under en lång period, visa att du inte accepterar virvlandet, inte bunta ihop eller vara för hård med hunden, det blir bara stress av det, utan var konsekvent & finn tajmingen, det är A & O. Korrigera hunden direkt innan den ställt sig upp. Man ser på hunden då tanken & energin förändras innan den susar iväg. Tyvärr så tror jag att det är många hannar hos finnarna som kräver en hel del tid & framförallt TÅLAMOD innan ni är där ni vill.

Än svårare är det om man har barn som irrar lika jävligt som hunden, en fru som gapar & ställer till med sin okunskap med. Se till att få till energin i hela flocken, finn harmonin så smittar det av sig även på hunden.

Publicerat
  • Författare

jo de är ju de där med tajming.... ;P