Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skabbräv

Featured Replies

Publicerat

Jag har varit ute och kört slåtterkross och strängläggare förra veckan och båda gångerna hade jag en skabbräv som kom in på nära håll, den är väldigt smal och hela svansen är sönder tuggad på den. Vad säger lagen om att skjuta denna ifrån traktorn, Är det samma regler som vid eftersök att man får använda alla medel för att förkorta djurets lidande? Jag har försökt att locka fram den utan någon framgång.

MVH Henrik

Publicerat

Nej,

det får du inte.

/Christian

Publicerat
Nej,

det får du inte.

/Christian

faller inte detta i samma klass som sjukt/skadat djur var ilivhållning klassas som djurplågeri därmed måste den skjutas/avlivas med för endomålet lämpligt föremål?

Publicerat

R- enligt vilken regel då?

Skadade och lidande djur får avlivas utanför säsong enligt,

40 b § Anträffas frilevande vilt så skadat eller i sådan belägenhet att det av djurskyddsskäl snarast bör avlivas, får djuret avlivas även om det är fredat eller om avlivningen sker på annans mark. Förordning (2009:1265).

Att man då skulle få använda sig av valfri metod, inte bara valfritt medel och som i vanliga fall är olaglig ser inte jag som garanterat av detta.

Men jag skall inte svära på detta, å andra sidan om räven man skjuter sedermera visar sig enbart vara en sliten sommarräv, en tik med en kull som tuggat sönder svansen på henne,

ja då är det dubbelt illa om man gör det från traktorn.

Men jag skulle inte klandra någon som följer sin inre kompass snarare än reglerna i detta, det är det staten som gör och eventuellt grannarna.

/Christian

Publicerat

Du får ju använda det som är lämpligast av det som finns till hands när det gäller avlivning.

Även om det så skulle vara en trubbig sten.

Sen är det ju alltid upp till den som avlivar djuret att vara säker på sin sak innan.

Om du får skjuta från bilen vågar jag dock inte svara på.

• 1 month later...
Publicerat

när grannen var i samma situation så ringde han in mig. han är iofs med i jaktlaget men ville inte ens tänka tanken på att ha bössan i traktorn.

nu fick jag inte skabbisen första kvällen men väl andra när grannen balat färdigt.