Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

16e Augusti!

Featured Replies

Publicerat

Mitt livs första jakt någonsin kommer att gå av stapeln den 16e Augusti! Jag har lyckats fått tag på ett jaktlag här där jag bor! Så nu sitter man hemma och laddar redan upp inför bockpremiären!

Måste checka av alla grejer redan, hehe!

-Statligt jaktkort, klart

-Vapenlicens, klart

-Jaktlaget, klart

-Jaktmarks karta, klart

-Jägarebeviset, klart

Hmm, undra om det är allt..

Måste ut på marken snart och se om jag ser någon bock eller ev. getter. Samt att jag måste gå lite på marken innan jakten så att jag hittar någorlunda iallafall, haha!

Är så jäkla pepp!

Publicerat

Underbart. Det är bara att smyga runt på markerna med kikare och leta efter den stora revirbocken :D

Det vore trevligt för oss andra om du inte glömde kameran så vi även får se den medans den lever :wub:

Publicerat

Härligt,

den där känslan av längtan, iver, förväntan och dröm, allt i ett går inte att efterlikna med mycket annat än en annan sak, vilken den är får var och en lista ut på egen hand.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Underbart. Det är bara att smyga runt på markerna med kikare och leta efter den stora revirbocken :D

Det vore trevligt för oss andra om du inte glömde kameran så vi även får se den medans den lever :wub:

Ja justja, den lär jag ju ha med! Hehe!

Publicerat

Glöm inte och leva på banan :wub:

Öva öva öva så du verkligen känner bössan när du har bocken i korset och pulsen rusar. :D

Ser fram emot och se en trofébild i sensommar ;):P:D

Publicerat

Eftersökshund klart?

Publicerat
  • Författare
Eftersökshund klart?

Jajjamen! :huh:

Publicerat

Du borde försöka få tillgång på jakt på Gotland för här har vi enligt Gotlandstidningar hela 17 Rådjur per hektar!

Jag funderar på att lämna studsaren hemma och köra med fjärilshåv i år.

Publicerat
Måste ut på marken snart och se om jag ser någon bock eller ev. getter. Samt att jag måste gå lite på marken innan jakten så att jag hittar någorlunda iallafall, haha!

Är så jäkla pepp!

Grattis till jaktmarken. Glöm inte bössan när du ska ut och spana. Årsrävarna är lovliga.

/Peter

Publicerat
Grattis till jaktmarken. Glöm inte bössan när du ska ut och spana. Årsrävarna är lovliga.

/Peter

Precis! Det är ju en massa kul att jaga innan 16:e aug: kråkfåglar, räv, grävling, duva, gäss m.m.

http://www.jagareforbundet.se/jakttider/Default.asp

/Må

Publicerat

ne, det är ju sådant man jagar i viltvårdssyfte eller för att stilla abstinensen i väntan på 16e augusti då den riktiga jakten börjar.

Publicerat
  • Författare

Jag satt med jakt kartan härom kvällen och spana in lite giftiga ställen att eventuellt pyrcha på, jag hittade några på kartan som såg jäkla fina ut så iaf. Sen var jag och sambon ut med bilen och åkte på skogsvägarna på dem ställen där jag tyckte det ser giftigt ut, och första stället vi kommer till ( Det som jag tycker ser giftigast ut ) Jo ett rådjur! Men attans det va en get, men vem vet, bocken gömmer sig säkert i skogskanten där! Ska dit ikväll igen och spana lite hade jag tänkt! Det andra stället vi kom till så syntes bara 2 st älgar till, hehe.

Publicerat
Jag satt med jakt kartan härom kvällen och spana in lite giftiga ställen att eventuellt pyrcha på, jag hittade några på kartan som såg jäkla fina ut så iaf. Sen var jag och sambon ut med bilen och åkte på skogsvägarna på dem ställen där jag tyckte det ser giftigt ut, och första stället vi kommer till ( Det som jag tycker ser giftigast ut ) Jo ett rådjur! Men attans det va en get, men vem vet, bocken gömmer sig säkert i skogskanten där! Ska dit ikväll igen och spana lite hade jag tänkt! Det andra stället vi kom till så syntes bara 2 st älgar till, hehe.

Ett tips, till skillnad från mitt förra inlägg som mest var ett skämt för att hänga ut lokaltidningen.

Du kan reka eventuella smygvägar där du tänker röra dig under jakten. Ta reda på den vanligaste vindriktningen och lägg upp dina vägar därefter, titta ut bra platser där du kan stanna och spana lite extra, platser som är bra att skjuta ifrån, se till att du slipper passera rishögar och annat som är svårt att forcera utan att låta för mycket.

Sitta still och vaka är spännande, men har man mark som möjliggör att man rör sig lite så kan det bli en ännu roligare och effektivare jakt.