Publicerat Juni 21, 201015 yr Fundering kring dämpning har initierats av att jag får stryk av min favoritbössa, en av dem iaf. jag har en Marlin 1895 45/70 dvs den med 8 cm längre pipa än GG utförandet. jag skulle vilja hitta en dämpare som stjäl rekylkraft så att jag kan skjuta på det sättet jag normalt för så jag skjuter bra/bättre än nu. Kikarna tenderar att ta i skallbenet så det lilla formatet gör den "jobbig" att skjuta med om man får gnälla. Hur skall jag tänka med dämparstorlek mm? jag vill att den bygger bakåt i möjligaste mån, hur påverkar detta? har någon annan här gjort det redan och det blev bra? vad kan jag förvänta mig i reducering av ljud med tanke på framtida hundföreri, jag ser det som fördel om hunden inte blir rädd/hörselskadad vid ståndskall. hur påverkas träffbilden normalt? ingen behöver känna sig manad att besvara annat än en punkt om ni kan. tack på förhand Kalle
Publicerat Juni 21, 201015 yr Hur skall jag tänka med dämparstorlek mm? Du skall balansera parametrarna storlek, alu/stål, front/teleskop, dämpningsgrad efter bästa förmåga jag vill att den bygger bakåt i möjligaste mån, hur påverkar detta? Köpa en teleskopisk dämp har någon annan här gjort det redan och det blev bra? Grova kalibrar är svårare att dämpa bra med anledning av hålet i tuben, men krutvolymmässigt ligger -70 hylsan bra till för att dämpas, inte så stort hylsa Vad kan jag förvänta mig i reducering av ljud med tanke på framtida hundföreri, jag ser det som fördel om hunden inte blir rädd/hörselskadad vid ståndskall? Dämpningen sker vid skytten inte vid målet, där är ljudet av kulans resa geom ljudvallen det som låter mest och det är ett ljud som enbart försvinner vid Sub hastigheter, men visst på närhåll så sparar man på den egna hörsel och hur påverkas träffbilden normalt? Med en bra montering och en god dämpare skall precisionen bestå och för det mest förbättras, ibland måste man anpassa laddningarna men efter det så är det ofta en stor förbättring. A-tec/RCC/Aze är alla ok varianter på dämp som är ok. /Christian
Publicerat Juni 21, 201015 yr Kalle, Jag tror att du är bättre betjänad av ett kikarsikte med längre ögonavstånd än en klump framme på pipan på en f.d. smidig drevbössa. Bara min spontana reaktion 45-70 är jobbig att bänka med. Mvh Blyström
Publicerat Juni 21, 201015 yr Leupold brukar ha lite längre ögonavstånd, är också inne på att inte förlänga musköten, vad laddar du för något i bössan, är det "bara" kikarsiktet som är problemet eller är den som en spark i axeln också?
Publicerat Juni 21, 201015 yr Det var någon som visade upp en dämpad Marlin 45/70 här på forumet för ett halvår sedan. Minns tyvärr inte mer...
Publicerat Juni 21, 201015 yr Har ju dämpat min 375 Ruger med en RCC T51 och den smäller numer som en 222/223. Har tinnitus sen ett antal år tillbaka men kan leva med den smällen då man inte skjuter allt för mycket under jakt. Är ju som bekant mer gå än skjuta På min dämpare kan jag ju skruva på en modul till för ytterligare dämpning men vill inte ha den vikten så jag tar den lilla extra volymen i smällen, men det är ju en smaksak. Kan tänka mig att en Marlinbygel blir ganska obalanserad med en burk på pipan. Ett annat alternativ kan ju vara ett par Soundscope. http://www.soundscope.se/?gclid=CNfMuamYsaICFZcqDgod5lZDIw Kostar en ordentlig slant men skiljer inte så farligt om du räknar skillnaden på en dämpare med montering.
Publicerat Juni 21, 201015 yr Författare jag samlar svaret till alla. detta är en spånartråd (spåntråd ) för vad som ev hända skall. visst är längre ögonavstånd bättre, helt klart. laddningen som jag kör med är perfekt och sprider väldigt lite. det som är lite jobbigt är att händerna får stryk i bygeln pga mina stora händer, det kan göra rätt ont faktiskt. ibland får jag min högra tumknoge rakt på näsan och det är ganska otrevligt. det bygger såklart på att jag måste öva mer med bössan på löpande mål mm. iom både träffbilden i höjdled och kikarsiktet är en fråga i sammanhanget. jag har sett väldigt små nätta dämpare till 30-06 i bla långås som var ca 15cm långa och 40mm tjocka. de var av typen som man trär över pipan och byggde 55mm. Jag vill ständigt utvecklas och det är kanske anledningen till tråden, om detta innebär utveckling i skyttet. jag är som många numera vet lite feg för rekyl på det mer omedvetna planet, vilket jag fortfarande anser vara pinsamt. vid vak kanske det hjälper till att svälja flamma, det kanske innebär att det inte piper i öronen vid skott i skogen då jag har det jobbigt med att använda hörselskydd. jobbigt pga att jag inte kommer överens med aktiva kåpor jag provat. vid drevjakt är det aimpoint på så det är mest ljudfrågan då. om det kommer till en avvägning av längning av bössa och dämpare kan jag tänka mig att kapa på pipan till GG-längd, räfflingen är densamma på båda bössorna och GG skjuter lika fint med mina laddningar misstänker jag. Det är således inte en "vill ha" tråd utan mer att om det inte är lönt är jag glad att slippa tänka på det mer. man skulle kunna länga kolven dessutom för att slippa krypa ihop i bössan. Kalle
Publicerat Juni 21, 201015 yr j det som är lite jobbigt är att händerna får stryk i bygeln pga mina stora händer, det kan göra rätt ont faktiskt. Hade samma bekymmer med mina dasslock. Fick bara in tre fingrar i bygeln
Publicerat Juni 21, 201015 yr Författare Hade samma bekymmer med mina dasslock. Fick bara in tre fingrar i bygeln ?
Publicerat Juni 21, 201015 yr Författare Har ju dämpat min 375 Ruger med en RCC T51 och den smäller numer som en 222/223. Har tinnitus sen ett antal år tillbaka men kan leva med den smällen då man inte skjuter allt för mycket under jakt. Är ju som bekant mer gå än skjuta På min dämpare kan jag ju skruva på en modul till för ytterligare dämpning men vill inte ha den vikten så jag tar den lilla extra volymen i smällen, men det är ju en smaksak. Kan tänka mig att en Marlinbygel blir ganska obalanserad med en burk på pipan. Ett annat alternativ kan ju vara ett par Soundscope. http://www.soundscope.se/?gclid=CNfMuamYsaICFZcqDgod5lZDIw Kostar en ordentlig slant men skiljer inte så farligt om du räknar skillnaden på en dämpare med montering. iof så skulle det kunna vara en idé. det är egentligen en vettig idé utanför området som denna bössa avgränsar och skall kanske tänkas igenom separat. det som retar mig lite trots allt är att träffbilden flyttar sig med olika sätt att ta rekylen. detta har jag inte riktigt rätt ut än men flyttar sig gör den och det ganska rejält med olika rekylupptagning. Det kan vara så att bössan passar tillräckligt illa men att jag gillar den ändå så att problemet är detta istället. jag vet inte riktigt. sen är det som peter skriver ingen rolig pjäs att utforska nya områden med, en tabbe sen har man hack i huvet om det vill sig illa. det var trots allt tredje tillfället förra veckan. Det kan dessutom bero på hur vi sitter vid bänken och rekylupptagningen där, det känns rätt felaktigt i sättet att sitta. Jag får kanske undersöka mera med en gummiduk tejpad i pannan hehe. Kalle
Publicerat Juni 21, 201015 yr Nja.... Jag är väldigt skeptisk till att kludda ner bygeln med en dämpare skulle vara rätt väg att gå i ditt fall. Som sagts tidigare, och som jag sa på telefon, så måste du ha en kikare med längre ögonavstånd. Och du är ju en ganska lång historia som människa också, så det kan helt enkelt vara så att du behöver en längre kolv än originalet, de är ju inte så där hysteriskt långa, Marlinkolvarna om man säger så. Det kan du ju lösa med att sätta dit en annan bakkappa, helst en tjock siliconkappa, som dessutom äter upp en hel del av rekylen, jag hade en sådan på min förra 45-70, och det vart skillnad jämfört med originalet. För helt klart av din beskrivning, så är du för nära högernäven och optiken med nyllet, eftersom du får både tumme och kikare på dig när du skjuter, så kålroten måste flyttas bakåt på kolven anser jag.
Publicerat Juni 21, 201015 yr Stora händer har Wild West Guns en lösning på. WWG bygel. Tror säkert att en hyfsat begåvad smed kan modifiera originalet om priset avskräcker. Tummen & näsan tror jag beror på kort kolv och ganska högt kikarmontage. det gör att bössan svänger upp mot ansiktet på ett obehagligt sätt. Vad var det för dämpare som byggde så lite, den låter trevlig. //Blyström
Publicerat Juni 21, 201015 yr Författare Stora händer har Wild West Guns en lösning på. WWG bygel. Tror säkert att en hyfsat begåvad smed kan modifiera originalet om priset avskräcker. Tummen & näsan tror jag beror på kort kolv och ganska högt kikarmontage. det gör att bössan svänger upp mot ansiktet på ett obehagligt sätt. Vad var det för dämpare som byggde så lite, den låter trevlig. //Blyström jag ve tinte vad den hette men det går att undersöka, jag sa det till dig om jag minns rätt efter att ha hämtat mausern. det krävs nog en hjärnblödning för att få på en sådan john wayne bygel på någon av mina kreationer, LSD är iaf nödvändigt. Mats: faktiskt något jag ska ta att prova. har inte tänkt så långt faktiskt.
Publicerat Juni 21, 201015 yr Slinker imellan med ett snabbt svar så här på arbetstid. Själv kommer jag att gänga min 8x57JS, därför kommer jag att spara 25mm framför de öppna riktmedlen. Jag kommer att satsa på RCC´s senaste dämpare vilken är en frontmonterad dämpare. Varför? Då kan jag behålla de öppna riktmedlen + att den kommer att komma i ett supersmidigt utförande. Frågan är hur smidig han kan göra den till en 45-70. MVH/Jocke
Publicerat Juni 21, 201015 yr Kom ju på att jag provat en Marlin i 45/70 med ljudthermos monterad och lite längre var den men balansen var hyfsad, det var den rostfria modellen och den har kanske kortare pipa än vad du har.
Publicerat Juli 6, 201015 yr Kolerado (på grannforumet) tror jag har dämpare på sin marlin. Det ser lite konstigt ut tycker jag men funkar det så funkar det. Man har ju ingen nytta av ett vapen som man inte kan skjuta med. Utseende för mig är sekundärt. Mina saker ska först och främst funka som jag vill att de ska funka. Jag fick problemet med att få tummen i nyllet efter att jag monterade på en ghost-ring och det var väldigt irreterande (och smärtsamt ibland). Men sist jag var på banan så höjde jag upp kolvkammen lite grann mha liggunderlag inpressat under patronhållaren och vips så var tummen-i-nyllet problemet borta. Dessutom stämmer höjden bättre för mig nu. Jag skulle vilja ha en brockman kolv för de har lite högre kolvkam än original. Kostar lite förmycket dock för min plånbok så jag ska (när tid, ork och lust finnes, samtidigt!!!) försöka snickra ihop en kolv själv som är snarlik. http://www.midwaysverige.com/apps/eproduct...leItemID=858846