Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

sikte till 22 hornet

Featured Replies

Publicerat

nu när man går i hornetplanerna så börjar man ju även fundera på sikten till denna.

den kommer användas mestandels till räv o harjakten och smidigheten där är prioriterad men måste även funka i mörker.

sikten som är av intresse är äldre tysk något i stil med 6x42

eller varför inte en bushnell elite 3-9x40 eller liknande, klarar man sig med 40glugg tro? :huh:

eller elite 5-15x40 o ja runt den klassen. ska inte va årets skräp men samtidigt vill jag inte slänga pengar på en värstingsikte för o kunna pangar räv när de är som mörkast. de kan jag ha 7x57:an till med zeiss 2,5-10x48:a om de blir riktigt riktigt mörkt,

någon med mer förslag på gluggar i vettig prisklass med max max 50 glugg? helst 42 eller liknande om man klarar sig tillräckligt bra på detta.

som vanligt är mina frågor både jobbiga o svåra o svara på (men de har väl alla redan märkt vid de här laget så ) :)

Publicerat

låt priset bestämma vilken kikare det blir det finns så många bra därute beggade. avvakta och slå till snabbt.

unvik 50 på en lätt lössa det kan bli tippigt vid jakt.

Publicerat
  • Författare

jo de finns ju en hel djungel, man brukar kunna hitta elite sikten som är import för en väldigt vettig peng eller beg likaså.

nästan min tanke att till o med 50 skulle bli för stort :)

skulle du maddog som har lite mer efranehet än mig leta efter en fast 6:a eller skulle du gå på variabel förstoring o i så fall varför? :huh:

Publicerat
jo de finns ju en hel djungel, man brukar kunna hitta elite sikten som är import för en väldigt vettig peng eller beg likaså.

nästan min tanke att till o med 50 skulle bli för stort :)

skulle du maddog som har lite mer efranehet än mig leta efter en fast 6:a eller skulle du gå på variabel förstoring o i så fall varför? :huh:

jag är ingen vän av fast förstoring själv främst för att man blir så ställd om något ointräffat händer.

jag letar själv efter en liknande kikare och mitt val är 3-9 europe eller leupold vx-3 3-10 eller 4,5-14

Publicerat
  • Författare

jo de har du iof rätt i, även högre förstoring än 6 kan ju va trevligt då jag kan se dryga kilometern på nya marken så iaf 9ggr förstoring kan väl vara bra :huh:

blir till o finkamma blocket o andra bra sidor på nätet! har du något tips utöver blocket? :)

Publicerat
jo de har du iof rätt i, även högre förstoring än 6 kan ju va trevligt då jag kan se dryga kilometern på nya marken så iaf 9ggr förstoring kan väl vara bra :huh:

blir till o finkamma blocket o andra bra sidor på nätet! har du något tips utöver blocket? :)

pundet ligger lågt som tusan och dollarn helt ok man kan söka nästan överallt.

Publicerat

Jag jagade ganska mycket med min burris ff 3-9x40 föra året och det gick över alla mina förväntningar faktiskt .det var mesta dels räv vak på åkrar och hyggen, och dom brukar inte vara så dyra heller...

Publicerat

På min hornet har det ganska länge suttit en zeiss 6x42 med kulbanekompensator monterad. Den har tjänat väl både på räv och ripjakt. Se till att riktmedlet inte är för tunt för då är det svårt att se i dåligt ljus.

Publicerat

køb en leupold 4-12x40 eller 4,5-14x40 de er meget smidige og passer fint til små rifler :ph34r:

Publicerat

Som vanligt beror valet en hel del på användningsområde men för egen del så skulle jag rekommendera en 40/42mm tub med förstoring någonstans mellan 3-9 och 4.5-14. För min del kommer det förmodligen att bli min nya lilla AV 3-10x42 med TDS riktmedel till horneten. I och för sig har jag en VXIII 4.5-14x40 som är utrustad med det för märket något ovanliga riktmedlet Tyska Ettan men den sitter på 22:an och ligger en bra bit efter AV'n i optiska egenskaper.

Vänligen,

Henrik

Publicerat

Hittade ett Pecar Champion 6X45 i näst intill orginalskick för 1900 kr.

Den är knivskarp i linserna och har en snygg ståltub som blir ännu snyggare efter polering med Nycolube 127.

Har den på en 6,5X55 och den används på avstånd från 30 meter och uppåt.

Tidigare har det suttit både Leupold och Bausch&Lomb 3-9X på den bössan, samt ett Helia CT 3-9X42 som jag aldrig riktigt gillade.

Vill påstå att den fasta Pecaren är minst lika användbar, möjligen utom om målet rusar förbi så nära så att det stryker i pipan. Då kan fast 6X kännas stort...

Med dina användningsområden så kanske inte en låg startförstoring är så viktigt? Då kan en 4,5-14, 4-12X eller liknande fungera bra. Dock är parallaxjustering bara i vägen på ett jaktsikte.

Ett fast 6X av hög kvalitet eller ett variabelt 3-9X eller 2,5-10X hade jag tittat på.

Bushnell Elite är definitivt bra sikten, mycket bättre i skymningen än vad priset säger. Det är riktmedlet som sätter stopp och inte linserna.

mvh Danne

Publicerat

Har skjutit åtskilliga harar och kaniner med min 22H toppad med en Burris FF 4,5-14x44 riktmedel Ballistic plex.

Skymmning som nattjakt över snötäckt mark har inte inneburit några som helst problem,samtliga avlossade skott har träffat sitt mål.

Har alltid tyckt och tycker fortfarande att frågan om optik kontra mörkerjakt är gravt överdriven,alternativt så är det något mycket speciellt med mina ögon då jag alltid klarat mig med mellanklassoptik :huh:

/Mike

Publicerat

Det är din syn Mike,

den måste vara något utöver det vanliga, men förvisso, över snö nattetid så är det ytterst sällan svårt.

Noterar att det egentligen inte är någon som anger att man inte kan få allt här,

Mackan, det måste till en kompromiss i något led för dig,

bestäm vad du inte behöver och välj optik efter det.

Btw- jag har sålt min Zeiss så nu är det dags att leta ny optik för mig med.

/Christian

Publicerat

Trijicon 3-9x40 med duplex är jag riktigt sugen på till rävbössan, Vixen 222 med sugrörspipa. Lätt, 380 g, och rätt liten i formatet. Har dock inte tittat i någon ännu så det kan ju bli helt om efter det... Jag har en Bushnell Elite 6500 2,5-16 x 42 på nu och den är lite stor (lång) och tung + att fästena blir onödigt tunga med 30 mm montage på en så liten bössa.

Publicerat
Har skjutit åtskilliga harar och kaniner med min 22H toppad med en Burris FF 4,5-14x44 riktmedel Ballistic plex.

Jag har en likadan, och den är ohemult bra i dåligt ljus, för att ligga i den prisklassen.

Den och Helian är nog de två tuber som kommer att bli kvar längst.

Publicerat
  • Författare

många bra förslag här de tackar jag för.

man kan inte få allt de har du så rätt i så Christian!

nu lutar jag lite åt leupold 4,5-14x40 beroende på vad prislappen hamnar på detta sikte. vet att de inte är någon höjdare i mörker direkt men är prislappen rätt o han vill sälja så lär de bli en sådan endå. burris sikterna sägs vara prisvärda o har tittat som snabbast i en 3-9x40 o den va kalasbra för de priset. dock ligger de inte i min natur o beställa över internet ( läs fel korttyp -_- )

sen vet jag inte vad prislappen kommer få hamna på riktigt ännu men hoppas iaf o hamna runt 2 kanske upp till 3k om de sitter som handen i handsken siktet! så blir blocket o forumet o sitta o hårdleta på.

50x glugg på denna kommer inte bli. tanken va först de då jag kanske hittat ett bra till bra pris men känns som allt för topprankat o vinglit på köpet då.

trijicon är helt klart fin! dock är prislappen för mkt hög för att jag ska känna att de är värt de till denna billiga bössa :D

Danne E: nä låg förstoring för mig spelar ingen som helst roll då de inte tänker bli någon drevjaktbössa efter hare detta :P så 6ggr går kalasbra,

aja den som lever får se. imorgon ringer jag iaf o bokar bössan o ber dom ta hem 50 SP skott för 550kr :P dyr men söt liten rackare detta med fabriksammo :P har torsbo bra priser på hornetammo? ska förbi där nästa vecka troligen :)

Publicerat

man kan inte få allt de har du så rätt i så Christian!

nu lutar jag lite åt leupold 4,5-14x40 beroende på vad prislappen hamnar på detta sikte. vet att de inte är någon höjdare i mörker direkt men är prislappen rätt o han vill sälja så lär de bli en sådan endå. burris sikterna sägs vara prisvärda o har tittat som snabbast i en 3-9x40 o den va kalasbra för de priset. dock ligger de inte i min natur o beställa över internet ( läs fel korttyp <_< )

Synd Marcus.

Jag har haft en Leupy vari-XIII 4,5-14x40,hade den parallelt med min Burris under en period på en annan bössa och kan säga att den kommer inte i närheten av Burrisen i skärpa och upplösning.

Den är idag såld.

Det är få kikare som överhuvudtaget kan mäta sig i kvalitet kontra pris i mellansegmentet mot Burris,min Meopta är tex sämre optiskt.

/Mike

Publicerat

nu lutar jag lite åt leupold 4,5-14x40 beroende på vad prislappen hamnar på detta sikte.

trijicon är helt klart fin! dock är prislappen för mkt hög för att jag ska känna att de är värt de till denna billiga bössa <_<

Leupold 4,5-14 x 40 innebär väl VX3 och 1100 kr mer i nypris än ett Trijicon 3-9x40 om man skall vara noga i all hjälpsamhet :)

Har haft ett sånt Leupold, gillade den inte för det var rejält tubseende i den under 6 eller 7 ggr så synfältet blev ynkligt på lägsta förstoring, har för mig att det motsvarade 6x förstoring på andra modeller i serien.

Publicerat
  • Författare

kommer inte ihåg om de va 4,5-14 eller -12 men men nu är de ju inte aktuellt längre ändå så då ekonomin störta som en misil rakt ner o botten på en sjö ^_^ aja

bara hoppas jag får köpa ruger1:an så blir de dämpare på denna o zeissen så får man köra allt med denna sålänge ( redan undanstoppade pengar från vapenförsäljning till denna så )

men hade varit så jäkla smutt o ha en hornet ju! :(