Publicerat Juni 22, 201015 yr Jag har två stora problem som jag hoppas ni lite mer kunniga kan hjälpa mig med Såhär ser min kulgarderob ut just nu. Har en 222 sako wixen som jag använder till rådjur räv och anndra predatorer. sen har jag en 30-06 Husqvarna 1900 som används till älg 222an är min brors och han vägrar att sälja den till mig så den är bara överskriven tills jag har hittat ett annat vapen och 30-06 vill jag inte ha då det enda jag gillar med den är slutstyckesgången (gillar INTE hästsparkarna den ger mig vid skjutning. Har inga problem med rekylen när jag jagar men den slår enormt när man ligger på banan och matar skott) Nej jag vill inte sätta på en bakkappa då jag helt enkelt vill byta vapen... Det jag vill ha är en bössa istället för två. Alltså en klass ett studsare som är avsedd för rådjur räv mm men som även funkar till älg å gris.. Nu till vad jag har haft för funderingar. min svärfar är en sakovän och har alltid förespråkat sako och i kaliber 308 så därför har jag varit väldigt insnöad på en sådan och det är ju inte jättelätt att hitta en under 13-20 tusen När jag har läst om kaliberval och även tillverkarval rekomenderas ju i stort sett alltid sako och i 308 och jag vet att jag flera gånger frågade mig varför då inte alla hade detta paket varför det övehuvudtaget pratades om något annat Sen var marcus här på forumet hemma och grillade och vi satt och snackade om just detta och han sa att anledningen till varför man rekomenderar just så är att det är ett mycket bra nybörjarval med bra urval av fabrikammo men att det finns många många andra val man kan göra som passar lika bra om man nu inte är helt grön och det är jag ju inte bara grön vad det gäller kaliber och tillverkarval. Marcus tyckte att så som jag sa att jag ville ha passade 6,5x55 mycket bra. Kan det va så? Väg även in att jag kommer att handladde och det öppnar ju möjligheterna ytterligare Kommer mest använda den till rå ovh räv och till banan Mvh Swinxs
Publicerat Juni 22, 201015 yr 6,5x55 är en bra kalliber, men den kan också sparka rätt så elakt! Hur man upplever rekylen på en bössa beror ganska mycket på kolvens utformning, hur den passar dig. Vapnets vikt är också en faktor i det hela. Jag har både en 30.06:a och 6,5:a i skåpet, men jag upplever att 6,5:an sparkar mer än 30,06:an. Men jämför man studsarna med min gamla arme 96:a i 6,5x55 så ger 96:an en smekning i rekylen i jämförelse. Dammar jag sen av min gamla Husqvarna m/46, 9,3x57 och jämför med dom modernare studsarna. Så sparkar den som en grinig gammal åsna, medan andra tycker att den har en väldigt behaglig rekyl! Man måste helt enkelt prova sig fram till vad som passar! Både 6,5x55, 308 och 30,6 är bra kalibrar som funkar till den mesta jakten. 6,5:an är väl kanske den billigaste kalibern om man gillar att ligga mycket på banan. Om du är osäker på vad en annan bakkappa skulle kunna göra för rekylen på din 30,06:a så prova med att tejpa på en bit liggunderlag eller liknande och testa. Det kanske kan göra en del och då kan det kanske vara värt att bytta bakkappan och behålla bössan.
Publicerat Juni 22, 201015 yr KaptenKrok, skulle ju kränga sina bössor, han har en Win70 kal 308 som skjuter bra och är mycket snällare att skjuta med än både 6,5.55 och 308. Köp den
Publicerat Juni 22, 201015 yr Stockens utformning gör mycket, de 6,5x55 jag provat från Sako är som att skjuta luftgevär, jämfört med gamla mauser gevär! http://www.blocket.se/varmland/Sako_6_5_55...m?ca=10&w=3 Jag är väl själv ingen förespråkare för 6,5 som älgbössamen i ett inlednings skede så duger den och lägg dollarna på ett bra sikte så har du en bra bössa till det mesta, håller med dig om 30-06 tycker den är hemsk klart värre än en sako i 375 H&H som jag hade, den kunde jag dra av 30-40 smällar på 300m vallen utan att känna något och den gjordfe inte bort sig på längre håll heller. Det finns andra bössor också som är trevliga Heym, Blaser, CG2000/3000/4000, Sauer 202 en del kan man bara byta pipa på vilket har sina fördelar då man vänjer sig vid ett vapen och kan öva billigare och kanske skaffa en dyrare kaliber till älgjakten, en kaliber som fått bra renomé är 8x57 har själv aldrig provat någon. Lycka till i vapenträskets okrönta värld!
Publicerat Juni 22, 201015 yr Författare KaptenKrok, skulle ju kränga sina bössor, han har en Win70 kal 308 som skjuter bra och är mycket snällare att skjuta med än både 6,5.55 och 308. Köp den Låter intreesant
Publicerat Juni 22, 201015 yr Låter intreesant http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopi...mp;#entry429062
Publicerat Juni 22, 201015 yr Författare http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopi...mp;#entry429062 Läste det. Det som gör att jag tvekar är att jag inte känner till Win och har ingen aning om vad man köper men den såg fin ut ska ringa och prata med honom
Publicerat Juni 22, 201015 yr Försök få tag på en Tikka m55 i 308w. Mycket bössa för pengarna. Är som att skjuta luftgevär. Jag har haft min sen -85, kommer aldrig att sälja den.
Publicerat Juni 23, 201015 yr Författare Denna då http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61&t=101662 Ha ha ja vi kan väl säga så här att den ligger ca 5000 över min smärtgräns på hur mycket bössan får kosta
Publicerat Juni 23, 201015 yr Författare Jag har inte jättebråttom med att skaffa ny bössa så det jag söker efter är tipps och tankar om kaliberval och tillverkarval vad ska man kolla nogrannare på och vad ska man akta sig för. Man kan säga att jag vill ha en sniperbössa som klarar älg och gris
Publicerat Juni 23, 201015 yr ja vi har ju pratat en del idag o jag har möjligen ett litet förslag till dig men de tar vi imorgon över telen win funkar utmärkt då min wannabe sniperbössa ( den med grön kolv ) va just en sådan fast i den söta kalibern 222 vi hörs mer om detta imorgon för nu ska jag titta igenom allt lite snabbt sen dunka huvudet i kudden o försöka somna till bockjaktsfilmen som jag har här hemma
Publicerat Juni 24, 201015 yr Hej! Avs kaliber gillar jag 6,5x55, men även 308 win och 7x57 är fina! Avs tilverkar gillar jag skandinaviske produkter. Jag har bra erfarenheter av Sako (Vixen och AV), Tikka T3 och S&L M97 DL. Tilverkare från USA fx Remington och Winchester dugar, men dom lär ha en rejäl pruduktion på måndager... Om man köpar beg måste man passa på och testa funktion och precision nogrant innan ett köp. vh Lars
Publicerat Juli 1, 201015 yr Har en Sako Forester 308 själv och den är jag nöjd med. Använder den till rå, älg och gris. Jag har dock fått upp ögonen för 7 mm RM på sistone. Tycker den verkar vara kanon som allroundkaliber, särskilt om man handladdar. Det var efter att en polare använt en 300WM med ljuddämpare till alllt, vilket jag tyckte var lite att ta i, som jag ändå började fundera på 7:an. Med ljuddämpare skall rekylen vara likvärdig med 308. Det kommer dock att dröja då jag nyss fått ihop en garderob jag tidigare lovat mig själv att vara nöjd med- i alla fall i en säsong till... Men undersök den du- flack kulbana, varmintkulor till räven, helmantel till toppfågeln, och bondat till rå och uppåt.
Publicerat Juli 2, 201015 yr Det viktigaste för att minska rekylupplevelsen är tyngd men normalt vill man inte gå runt med en för tung bössa och då är stockens utformning det man använder sig av. En rakstockad bössa upplevs som betydligt mindre rekylerande än en krokig så kolla endast på sådana. Om sen fabrikatet heter si eller så är ganska oväsentligt utan det är just det exemplaret du tittar på som är intressant för även det uslaste märke/bössa kan ha varit inne hos en bössmakare och blivit bra. http://www.blocket.se/blekinge/Kulgevar_Va...a=23_13&w=3 Ovanstående länk/vapen kan kanske var nåt!
Publicerat Juli 2, 201015 yr om du redan har en bössa, det är kanske sagt tidigare, men varför inte satsa på en bra kolv till den? min 8x57a blev "snällare" än en normal bössa av just detta. betydligt! det är ju förknippat med en hel del att byta bössa men det vet du säkert. ett kolvbyte är nästan som ett vapenbyte om man satsar på kvalitet. en ordentlig kolv med ordentlig bakkappa gör underverk.
Publicerat Juli 7, 201015 yr en ny bössa är påväg in till denna lycklige grabb, har får berätta mer sj