Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Burris SpeedBead

Featured Replies

Publicerat

Kollade lite på ett Burris SpeedBead, att sätta på pumpen, i Torsbo idag.

Undrar om det är någon på forumet som har erfarenhet av siktet. :ph34r:

Kommer verkligen punkten rätt i höjd om man gör en vanlig anläggning? Eller måste man höja kolven något? De hävdade ju i torsbo att det skulle komma rätt i höjd, men jag vill höra om det verkligen stämmer... ;)

Regn? Hur funkar det en regnig dag i skogen? Blir det "kalejdoskop" effekt i siktet med några regndroppar? Nejnej sa de i torsbo, men vill gärna höra av nån med erfarenhet av detta. ^_^

Hur är ni annars nöjda med siktet? Lätt att skjuta med?

MVH Axel L

Publicerat

Jag har haft det siktet (burris fastfireII) monterat på drillingen i 2 säsonger. jag jagar oftast som hundförare så det utsätts för vad allt det kan innebära. så jag tänkte försöka svara på dina frågor så gott jag kan.

Kommer verkligen punkten rätt i höjd om man gör en vanlig anläggning?

Jag har ju min monterad på spången på drillingen så sikteslinjen blir ca 1 cm högre och jag uppfattar inte det om något problem. med siktet monterat på speed beaden så lär det nog inte bli högre iallafall.

Regn? Hur funkar det en regnig dag i skogen? Blir det "kalejdoskop" effekt i siktet med några regndroppar?

Vid regn tycker jag att det funkar bra. värre är det med imma och snö om det kommer på "fel" sida linsen, men det är kanske för att jag vill kunna sikta noga om det blir läge för att andvända kulpipan.

Men vid riktigt uselt väder eller risk för snö på linsen så går jag med plast skyddet på. för att sedan ta av det om hunden börjar driva eller om jag behöver vara skjut klar av någon annan anledning.

Hur är ni annars nöjda med siktet? Lätt att skjuta med?

jag tycker att det är lätt att skjuta hagel och kula på mark mål. vid längre håll med kula är jag inte riktigt överens med det.

Har skjutit några serier på sporting banan och där upplever jag att man siktar lite för noga med rödpunkten. Men jag har ju inte övat att krossa duver med den heller i någon vidare utsträckning.

Vid starkt mot ljus så kan det vara svårta att se rödpunkten. jag kan även sakna av och på stängning när skyddet tas av och på, troligen en smaksak,min har inte det i alla fall. lite besviken är jag också på batteri tiden. då den på den vilt tätaste såten slocknar efter halva denna säsongen.

Publicerat
  • Författare

Tack så mkt för svaren. låter ju intressant detta.

jag kan förstå att precisionen vid kulskytte kan bli svår, men det borde ju alltså räcka för att skjuta slug på 50-60 m.

Lerduveskyttet tror jag också är en vanesak.

Låter ju bra det med väderstörningarna med.

Får nog ta mig en rejäl funderare nu tills Torsbo öppnar igen.

MVH Axel

Publicerat
  • Författare

Ingen mer som har åsikter och tyckerier om detta sikte?? :wacko:

Publicerat

Haft min på en Benelli halvauto den gångna säsongen, mest till fågeljakt och är väldigt nöjd. den sitter monterad på kolvhalsen och den ligger perfekt i siktlinjen om man har ett bra anlägg redan innan på sin hagelpang så ser jag inga problem med det. Suttit i storm ute vid havet och väntat på gäss och änder och det har funkat utan problem, snö har jag ingen erfarenhet av men ser inte det som något problem som skulle vara större med speeden än något annat optisk riktmedel. Kan rekommenderar detta och har du möjlighet att montera det på kolvhalsen så att rödpunkten ligger där kornet gör på hagelpangen så säger jag bara KÖP !

Publicerat

Haft min på en Benelli halvauto den gångna säsongen, mest till fågeljakt och är väldigt nöjd. den sitter monterad på kolvhalsen och den ligger perfekt i siktlinjen om man har ett bra anlägg redan innan på sin hagelpang så ser jag inga problem med det. Suttit i storm ute vid havet och väntat på gäss och änder och det har funkat utan problem, snö har jag ingen erfarenhet av men ser inte det som något problem som skulle vara större med speeden än något annat optisk riktmedel. Kan rekommenderar detta och har du möjlighet att montera det på kolvhalsen så att rödpunkten ligger där kornet gör på hagelpangen så säger jag bara KÖP !

Publicerat

Oj det blev visst dubbelt men då kan man ju kanske fatta vad jag skriver om man läser det 2 ggr :P

Publicerat
  • Författare

Låter ju toppen. Får nog bil att handla fram i sommar.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Fler funderingar har dykt upp i skallen på mig...

Är det någon som skjuter slug med SpeedBead? Hur går det om du monterar av och på pipan? Ändrar sig träffläget då?

Går det att montera av utan att ta dän kolven? Jag menar om det går att knäppa av på något vis för ex. fågeljakt och knäppa på för att skjuta slug, utan att plocka kolven?

Tänker mig att hagelskyttet måste bli ganska annorlunda eftersom man byter siktbild under själva anläggningen...

Någon som har svar på någon av frågorna? :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Lyfter upp för alla med Speedbead <_<

Publicerat
  • Författare