Publicerat Juni 22, 201015 yr Fick denna händelsen beskriven för mig av en eftersöksjägare inom organisationen i länet , till att börja med iaf! Natten den 20Juni så kör någon på en älgko i norra kommundelen på E22an, och smiter från händelsen! Kvar lämnas då givetvis den döda älgkon men även en väldigt liten kalv. Den 21Juni får eftersöksjägaren i området vetskap om händelsen, detta sedan kalven varit synlig i vägkanten! När kalven observeras så ser den billisten som stannat, att kon ligger i diket och gör då en anmälan till LKC, klockan är då 11,00 den 21Juni. När eftersöksjägaren kommer till platsen så ser han att kon mycket riktigt är död, men vad han också ser är att älgkon saknar ett lår! Han gör då en längre sök tur om ca 1,5km utefter vägen för att se om låret ev kan ha fastnat på fordonet och sedan lossnat längre fram. Denna söktur är reslutatlös, han återvänder då till älgkon för att se om/hur många, om några spenar är dragna? Under denna observationen så ser han att det saknade låret faktiskt är bort taget med tämligen god anatomisk kännedom. Jag blir uppringd som länsansvarig ang händelsen och blir kallad till platsen, på plats gör jag exakt samma bedömning som eftersöksjägaren gjort, alltså någon har helt sonika på ett fallvilt stulit ett baklår! Man vet inte om man ska skratta eller gråta åt detta tilltag, att någon jä**** kan vara så lusfräck att man helt sonika kapar bort ett lår från ett påkört vilt! Att man som passerande billist då och då plockar med sig ett rådjur eller något vildsvin är vi ganska vana vid här nere nu, men ett helt baklår från älg,,, det trodde jag inte att jag skulle få uppleva! För en stund sedan kl 22,25 så ringde eftersöksjägaren och meddelade att kalven nu var skjuten. Om någon läser detta och som körde E22 kvällen mellan den 20-21 Juni klockan 21,00-23,30 och som såg något annorlunda i höjd med Brömsebro/ Björkelund vänligen kontakta mig på NVR-Blekinge@hotmail.se eller polisen i Karlskrona 11414. Vi/Jag är synnerligen intresserad av att veta hur man tänker, då man genom stöld kapar bort ett helt ben på en trafik dödad älg. Själva genomförandet bör ha tagit en god stund, och med detta så kanske det är någon som passerat och sett den bil som stod parkerad just vid platsen! Det ska enligt några uppgifter ha varit en gul/begie bil av okänd modell. Så dra er till minnes ni som körde sträckan om ni såg något som ni tyckte var avvikande! Se bifogade bilder och gör er egen bedömmning av denna högst skitiga händelsen //B
Publicerat Juni 23, 201015 yr Fast food har fått en ny innebörd. En lårklump på en älgko, i bästa fall 35 kg brutto, 20 netto x 60 spänn. Tja, timpenning hade han väl men köttet borde vara rätt svårsålt färskt.
Publicerat Juni 23, 201015 yr Nu går de nog inte se på bilderna hur låret avlägsnats men där kan gömma sig intresant info ang om tjuven har kunskapen att skära bort det. Det går även rätt snabbt att skära bort ett baklår på en älg med vanlig kniv bara man vet var o hur kniven ska användas. Antingen skär man in via svansroten då får man med lite av bäckenet. Andra sättet så skär man in mot kuleden/höftkulan och får inte med sig något av bäckenet. enbart lårkulan sticker ut ur älgklubban... Kan man inget av det så är det till att krossa eller såga av lårbenet för att få loss låret. Borde gå att se om personen har kunskap i styckning. Är nog inte helt ovanligt vid tex tjuvskjutning/olaga jakt.. att man snabbt skär bort och tar med sig de köttiga bitarna. Vi är inne i en period då det finns mycket turister som rör sig på vägarna. Ett tillfälle att få sig en så "exotisk" köttbit finns det nog en del som tar...
Publicerat Juni 24, 201015 yr Visserligen från Aftonbladet men här skrivs det lite mer om historien... http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7360497.ab Först trodde jägarna i Blekinge att det var en fräck köttjuv som varit i farten. Att bilisten som kört på en älg på E 22 i höjd med Brömsebro i Karlskrona i söndags kväll helt sonika roffat åt sig en bit älgstek för att sedan smita från platsen. Den påkörda älgen saknade nämligen delar.Nu har det i stället visat sig att älgskanken varken blev stek eller grytbitar utan festmat för en räv, skriver Sydöstran. En person från eftersöksjägarna i Kalmar hade tagit med sig delar av älgen och lagt dem i en så kallad rävgrop.
Publicerat Juni 24, 201015 yr Visserligen från Aftonbladet men här skrivs det lite mer om historien...http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7360497.ab Ja tjena du //
Publicerat Juni 24, 201015 yr Mycket märklig historia. Om nu benet slets av i kollisionen, så bör det ju inte ha sett ut som att det är "bort taget med tämligen god anatomisk kännedom", som uppgavs i början av tråden. Det är något som inte stämmer här..
Publicerat Juni 24, 201015 yr Mycket märklig historia. Om nu benet slets av i kollisionen, så bör det ju inte ha sett ut som att det är "bort taget med tämligen god anatomisk kännedom", som uppgavs i början av tråden. Det är något som inte stämmer här.. +1
Publicerat Juni 24, 201015 yr Ja jävlar vicken soppa... O vad tjänar det egentligen till o slå på stora trumman, tycker mig lära av denna historia att det ofta är enklare förklaringar än vad man från början tror. Man ska nog inte tro det värsta i första hand. Dumt att det inte finns vettigt samband mellan länen, borde va enkelt o få programvaran att på något vis samköras länsvis och att man ståendes vid vägkanten kan få den infon direkt från polisens sambandscentral om man ringer in och säger att det ligger en död älg i diket...
Publicerat Juni 24, 201015 yr Mycket märklig historia. Om nu benet slets av i kollisionen, så bör det ju inte ha sett ut som att det är "bort taget med tämligen god anatomisk kännedom", som uppgavs i början av tråden. Det är något som inte stämmer här.. "borttaget med tämligen god anatomisk kännedom" betyder det att man styckar anatomiskt och följer hinnor vid styckning för att inte skära sönder köttet, så är det väl inte helt otänkbart att älgbenet slitits loss precis så vid krocken...?
Publicerat Juni 24, 201015 yr "borttaget med tämligen god anatomisk kännedom" betyder det att man styckar anatomiskt och följer hinnor vid styckning för att inte skära sönder köttet, så är det väl inte helt otänkbart att älgbenet slitits loss precis så vid krocken...? Jo jag vet mycket väl vad det innebär, och just därför ställer jag mig frågande till just det i det här fallet. Det jag sett av avslitna lemmar på djur efter olyckor, ser då inte ut som att de skurits loss med kniv precis.. Fast allt är ju möjligt iofs..
Publicerat Juni 24, 201015 yr Visserligen från Aftonbladet men här skrivs det lite mer om historien...http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7360497.ab Ytterligare ett bevis på att kvälls"tidningar" inte behöver skriva sanningen... Hur kan man skriva som rubrik på "internet" att "Köttjuven var en räv" när man sedan har artikelrubriken "Älg blev rävmiddag"? Jo, anledningen är att aftonbladet och liknande "drägg" inte behöver bry sig om att skriva sanningen och undersökande journalistik är inte något som rör dem ryggen.En bra story är det enda som räknas för de är BARA intresserade av att sälja lösnummer/få många klick på sin sida. Sanningen får några andra ta hand om... Fy fan vilket pack de är. Ju mer äldre man blir desto konstigare är det att försöka förstå att man själv har köpt dessa tidningar ibland och än konstigare att folk verkligen köper sådan skit fortfarande. Betalar dyra pengar för att "få reda på" skvaller och lögner. Amen herre gud...
Publicerat Juni 24, 201015 yr Dehär är väl det som ligger närmast saningen. http://www.barometern.se/nyheter/torsas/ol...old(1986882).gm